غدیر دریچهای به معرفت الهی است؛ ولایت حضرت علی(ع) گنج بیپایان
اقتصاد ایران: شاهرود - نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری، غدیر را دریچهای به معرفت الهی دانست و گفت: ولایت حضرت علی(ع) نهفقط یک اعتقاد، که راه نجات و بینیازی مطلق از هر غیرخدا است.
آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی در گفتوگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی…» بیان کرد: الیوم شاید معنای گستردهای داشته باشد و به معنای ۲۴ ساعت نیست بلکه این یومی است که تا کنون برقرار است مانند لیله القدر که تا لبه ظهور ادامه دارد.
وی با بیان اینکه شرایطی که خداوند در آن گشایشی را برای عالم اسلام در آن قرار داد، روزی است که خداوند دین را کامل و نعمتش را تمام کرده است، افزود: اتفاق نظر است که الیوم برای غدیر است و دو اتفاق در آن رخ داده است که یکی کامل شدن دین و دیگری مأیوس شدن دشمنان است.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمن با این الیوم، مأیوس شد که بتواند دین خدا را از مدارش برگرداند، گفت: درباره کامل شدن دین باید گفت دین با ولایت علی (ع) کامل شد در روایتها دین به خود ولایت علی (ع) تفسیر شده کما اینکه میفرمایند «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند» خداوند فرستاده خودش را با دو چیز همراه کرد یکی هدایت و دوم دین حق؛ تا بتواند عالم را با آن هدایت و راهبری کند.
آیت الله میرباقری شاهرودی با بیان اینکه هدایتی که خداوند نازل کرده و چراغ هدایتی که نازل کرده هم به قرآن تعبیر و شده و هم امام (ع) اما دین الحق در روایات آمده که مقصود ولایت علی (ع) است، گفت: خداوند به وسیله نبی اکرم (ص) دینی را فرستاد که آن دین حق و وسیله پرستش خدا است لذا ولایت علی (ع) طریق پرستش خدا است و ما از این طریق خداوند را میپرستیم.
وی با بیان اینکه طریق پرستش خداوند ولایت علی (ع) است نه اینکه نماز و روزه و … نباشد اما اینها فروع هستند لذا کسی بخواهد از طریق نماز و روزه بخواهد به خداوند نزدیک شود نمیتواند، گفت: مسیری که مسیر تقرب و خضوع است، مسیر ولایت امام (ع) است. خداوند کما اینکه میفرمایند «وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِیَعۡبُدُونِ جنّ و انس را نیافریدم، مگر برای آنکه مرا بپرستند»
استاد خارج فقه حوزه علمیه با بیان اینکه عبادت تعطیل بردار نیست زیرا اگر انسان خداوند را عبادت نکرد، شیطان را عبادت میکند، بیان کرد: دینی که خداوند نازل کرده دین خداپرستی است و ولایت علی (ع) راه و طریق پرستش خداوند محسوب میشود اما نکته مهم ولایت علی (ع) این است که انسان را به معرفت میرساند زیرا اگر انسان معرفت نداشته باشد در دنیا طغیان میکند.
آیت الله میرباقری شاهرودی با بیان اینکه اگر کسی به معرفت امام رسید و طبیعتاً در مقابل امام مقام طاعت داشت این همان معرفه الله است کما اینکه از امام معصوم در این ارتباط نقل است، بیان کرد: دینی که دین خداپرستی است در واقع معرفه الامام است و طریق بندگی نیز طریق طاعت امام است لذا دینی که در غدیر تکمیل شده، نبوت است زیرا اصل دین با خود نبی مکرم (ص) نازل میشود و دینداری ما معرفت ایشان است ولی اگر کسی طاعت نمیکند ولی نماز میخواند این طاعت نیست این دینداری نیست بلکه دینداری معرفت و طاعت رسول است.
وی با بیان اینکه با پیامبر خدا است که راه توحید در عالم گشوده میشود نه با نماز، بیان کرد: هیچی چیزی بعد از ایمان و معرفت و … به اندازه نماز مهم نیست و قصد این نیست که بگوییم نماز کم اهمیت است لذا انسان اگر به نماز اهمیت ندهد دستش از دامان امام کوتاه میشود کما اینکه امام صادق (ع) فرمودند «ما در مسیر بندگی دست کسی که نماز را سبک میشمارد نمی گیریم» اما قصد داریم بگوییم که این راه جز با امام رفتنی نیست.
نماینده مردم استان سمنان در خبرگان رهبری با بیان اینکه راه توحید راه معرفت و راه طاعت الله، از غیر خدا روی گرداندن و به مقام اخلاص رسیدن از وجود مقدس پیامبر (ص) است زیرا او است که میتواند دست انسان را در دست خداوند بگذارد و راه شناخت این پیامبر (ص) و معرفت او از ولایت علی (ع) میگذرد و این اهمیت غدیر است، گفت: نقل است که رسول الله میفرمایند اگر کسی عمری طاعت کرد و حتی در سعی صفا و مروه جان داد اما در ولایت تو نبود، بوی بهشت را نمیشنود.
آیت الله میرباقری شاهرودی با بیان اینکه طریق بندگی و قرب الهی وجود مقدس نبی (ص) است زیرا با ایشان است که ابواب توحید گشوده میشود، گفت: باب الله امام است نه نماز و روزه و زکات و … زیرا اینها فروع هستند و کسی که میخواهد با امام راه برود باید اینها را داشته باشد اما دینی که با او راه بندگی گشوده میشود و آدم به معرفت الهی میرسد و بی نیاز میشود وجود مقدس نبی مکرم اسلام (ص) است و این است که میبایست گفت کسی که با علی (ع) در عالم راه برود از همه عالم بی نیاز میشود.