افزایش سهم برند های چینی در خاورمیانه
اقتصاد ایران: عصر خودرو- پیشبینی میشود برند های خودروسازی چینی تا سال ۲۰۳۰ سهم ۳۴ درصدی از بازار خاورمیانه و آفریقا به دست آورند که این رقم نسبت به سهم ۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۴ افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » ، شرکت مشاوره مدیریت بینالمللی AlixPartners در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که تا پایان دهه جاری میلادی، منطقه خاورمیانه و آفریقا بیشترین سهم از خودرو های تولیدی چین را خواهند داشت. این خودرو ها ممکن است خارج از خود چین و در کشور هایی مثل روسیه و بلاروس تولید شده باشند.
این پیش بینی ها با داده های شرکت اطلاعات و رسانه CARMA که در ماه نوامبر منتشر شد همخوانی دارد. این آمار و ارقام نشان میدهند که خریداران خودرو در کشور هایی مثل عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سطح اعتماد بالای 70 درصدی به خودرو های چینی دارند که بیشتر از 2 برابر سطح اعتماد مردم ایالات متحده به برند های چینی است.
شریک و مدیر عامل AlixPartners اعلام کرد که خودروسازان چینی به سرعت در حال جلب توجه در خاورمیانه هستند و این منطقه را به موتور رشد مهم خود برای صادرات جهانی تبدیل کردهاند. همچنین توان فنی بالای خودرو های چینی و قیمت گذاری رقابتی 2 عامل اصلی جذب خریداران در خاورمیانه هستند. او در ادامه سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که خریداران به قیمت رقابتی و تکنولوژی بالای خودرو های چینی توجه زیادی دارند. خودروساران چینی به تدریج جایگاه برند های قدیمی را تهدید میکنند و پیشبینی میشود که این روند با حرکت تدریجی به سمت خودرو های برقی به سرعت بیشتری انجام شود.
کشور هایی مثل عربستان سعودی قبلا اهداف مشخصی برای گسترش استفاده از خودرو های برقی تعیین کردهاند. برای مثال، ریاض طبق چشمانداز 2030 قرار است تا پایان این دهه 30 درصد از ناوگان خودرو های خود را به مدل های برقی تبدیل کند.
بر اساس گزارش AlixPartners در سال 2024 خاورمیانه و روسیه جمعا 35 درصد از صادرات خودرو های چین را به خود اختصاص دادند و به مهمترین بازار صادرات خودرو این کشور تبدیل شدند. همچنین در سال 2024 برای اولین بار صادرات خودروسازان چینی به خاورمیانه و روسیه از صادرات آنها به کشور های آمریکای شمالی و اروپا بیشتر شده است.
رشد صادرات و تثبیت جایگاه بینالمللی صنعت خودرو چین با مشکل تعرفه های دولت ترامپ مواجه شده است.
طبق آمار منتشر شده در این گزارش، صادرات جهانی خودرو های چینی در سال 2024 با رشد سالانه 23 درصد به 6.4 میلیون دستگاه رسید اما طبق تحلیل های انجام گرفته روی این داده ها، پیشبینی میشود این رشد در سال 2025 با توجه به اثرات تعرفه های ترامپ به حدود 40 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
همچنین پیشبینی شده که برند های چینی تا سال 2030 حدود 30 درصد از بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص دهند، عددی که در سال 2024 معادل 21 درصد بوده و رشد آن بیشتر به دلیل پیشرفت در بازار های نوظهور مثل خاورمیانه و روسیه خواهد بود.
به گفته شرکت AlixPartners تعرفه هایی که توسط آمریکا و سایر کشور ها اعمال شدهاند، تاثیر کمی بر صنعت خودروسازی چین خواهند داشت.
هرچند تعرفه های جدید از طرف آمریکا و کشور های دیگر هزینه صادرات خودرو و قطعات چین را حدود 24 درصد یا معادل 46 میلیارد دلار افزایش میدهند اما این رقم فقط حدود 3.8 درصد از کل ارزش تولید صنعت خودرو چین را شامل میشود.
از طرفی رشد صنعت خودروسازی چین با تقاضای داخلی هم تقویت خواهد شد، تقاضایی که انتظار میرود در سال 2025 با افزایش 4 درصدی به 26.8 میلیون دستگاه برسد.