بررسی ضعفهای «آرکانا» در بازارهای جهانی
اقتصاد ایران: آرکانا نخستین کراس کوپه رنو بهشمار میآید که از سال ۲۰۱۹ میلادی بهتولید میرسد و حدود یک سال است که شاهد حضور آن در بازار خودرو کشورمان نیز هستیم.
یکی از دلایلی که سبب شده این روزها در بازار جهانی و حتی ایران شاهد یکهتازی بلندقامتان باشیم، طراحی کراسکوپهها است. این کلاس از خودروهای اسیووی بهحدی موفق ظاهر شدند که کمپانیهای مطرح خودروساز یکی پس از دیگری، خودروهایی در این کلاس بهبازار عرضه کردند. آرکانا نخستین کراس کوپه رنو بهشمار میآید که از سال ۲۰۱۹ میلادی بهتولید میرسد و حدود یک سال است که شاهد حضور آن در بازار خودرو کشورمان نیز هستیم.
آشنایی با رنو آرکانا
سال ۲۰۱۹ میلادی بود که کمپانی رنو از نخستین اسیووی کراساوور کامپکت کوپه خود با نام آرکانا رونمایی کرد. این خودرو بهمنظور گسترش سبد محصولات رنو در دو مدل تولید شد.
مدل اول آرکانا، مخصوص بازار روسیه، اوکراین و قزاقستان بوده و پلتفرم آن B۰+ رنو-نیسان است. اما مدل دوم این خودرو صرفا برای بازار کرهجنوبی بوده و بر پایه و اساس پلتفرم CMF-B HS رنو-نیسان توسعه یافته است. هر دو خودرو دارای طراحی یکسانی بوده و دارای یک قوای محرکه هستند؛ اما بازار هدف هر یک مشخص و مجزاست.
از نظر طراحی آرکانا بهزبان جدید طراحی رنو مزین شده و با فرمت کوپهمانند و ستون C کشیده خود، حس و حال یک خودرو اسپرت کوپه را تداعی میکند. نمای جلو این کراسکوپه ما را بهیاد طراحی آشنا، اسپرت و جسورانه رنو میاندازد که در تالیسمان شاهد آن بودیم.
در نمای عقب، چراغهای پیوسته و حجمپردازی که بهواسطه هانچ روی درِ صندوقعقب ایجاد شده، جلوه زیبا و چشمنوازی به این کراسکوپه بخشیده است.
هنگام قرارگیری پشت فرمان آرکانا با یک طراحی کاملا ساده، مینیمال و مدرن مواجه میشویم. این خودرو از نظر مشخصات فنی در بازارهای جهانی با دو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری توربوشارژ و ۱.۶ لیتری اتمسفریک بهدست مشتریان رسیده است.
در نسخه ۱.۶ لیتری اتمسفریک (که در بازار ایران نیز حضور دارد)، حداکثر ۱۲۱ اسببخار قدرت و ۱۵۵ نیوتونمتر گشتاور تولید میشود. گیربکس CVT نیز برای انتقال قدرت به چرخهای جلو برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
بررسی برخی ایرادات رنو آرکانا
یک گزارش رسمی در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شده که نشان میدهد رنو آرکانا در بازار روسیه، قزاقستان و حتی کرهجنوبی دارای مشکلات و ضعفهای فنی است. این ضعفهای فنی و ایرادات در شبکه برق این خودرو، مشکلات بسیاری در سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم کنترل دینامیکی خودرو DSC ایجاد کرده است. البته برخی مالکان رنو-سامسونگ XM۳ (یا همان آرکانا) نقص در کنترل فاصله پارک و در برخی از شرایط روشن شدن چراغچک را گزارش دادهاند.
مشکل در شبکه برق رنو آرکانا
در گزارشهای ارائهشده به کمپانی رنو، بهوضوح بیان شده است که مشکلات الکتریکی یا مشکل در شبکه برق این خودرو بهنقص در روشن شدن چراغهای هشدار و علائم کلاستر (پشت آمپر) منتهی میشود. به این معنا که چراغچک، چراغ باتری یا گاهی اوقات در صورت بسته بودن کمربند ایمنی، چراغ کمربند ایمنی و هشدار صوتی آن بیدلیل روشن میشود.
ایراد در فرمان برقی
رنو آرکانا دارای سیستم فرمان الکتریکی یا EPS است که عملکرد این کراسکوپه را بهبود میبخشد. البته گزارشهایی از مشتریان کشور کرهجنوبی و همچنین مشتریان سایر بازارها دریافت شده است که نشان میدهد آرکانا دارای مشکل و ضعف جدی در فرمان برقی است.
روزنامه کرهای جونگآنگ در بخش خبر صنعت و بهنقل از وزارت صنعت این کشور مینویسد خودرو رنو آرکانا (رنو-سامسونگ XM۳ محصول مشترک رنو با سامسونگ) دارای ضعف در بخش فرمان برقی است.
با بررسیهای انجامشده، مشخص شده است که موتور الکتریکی که در مدار فرمان الکتریکی ایفای نقش میکند، در کمترین زمان ممکن گرم شده و رانندگی بلندمدت منجر به داغ شدن این سیستم میشود. این افزایش دمای کاری موتور الکتریکی فرمان برقی آرکانا، سبب ضعیف شدن فرمانپذیری و یا حتی عدم فرمانپذیری صحیح این خودرو میشود.
این فراخوان حتی در سال ۲۰۲۳ با کد ۱۵۶۲ ثبت شده است. اما در کشور کرهجنوبی فراخوانی برای آرکانا با کد فراخوانی R/۲۰۲۲/۰۴۵ در ۲۲ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی توسط وزارت صنعت این کشور بهثبت رسیده است.
در این فراخوان توصیه شده که کالیبراسیون مجدد خودرو در بخش فرمان برقی انجام شده و همچنین مشکل گرم شدن فرمان و در نهایت قفل شدن آن برطرف شود. البته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای ایالاتمتحده NHTSA بهطور خاص برای رنو آرکانا بهدلیل شکسته یا معیوب شدن قطعات اصلی، فراخوان صادر نکرده است؛ اما با این حال این سازمان هشدارهای بهدست آمده از سایر کارشناسان در مورد بیش از حد داغ شدن فرمان برقی آرکانا را بهکمپانی رنو اطلاع داده است.
یکی از اصلیترین ایرادات شایع در تمامی مدلهای آرکاناهای بازار روسیه، اوکراین، قزاقستان و البته کرهجنوبی داغ شدن فرمان برقی یا EPS بوده است.
مشکلات ترمز ضدقفل ABS و کنترل دینامیکی DSC
در سال ۲۰۲۲ برخی نسخهها از رنو آرکانای بازار قزاقستان با مشکل روشن شدن چراغ ترمز ABS و صدای پمپ این سیستم مواجه شدهاند. به این معنا که مالکان رنو آرکاناهای بازار قزاقستان با صدای نسبتا زیاد پمپ ABS مواجه شدهاند و در برخی مواقع لرزش پدال ترمز و سفت بودن آن در زمان ترمزگیری، سبب شده است این موارد بهنمایندگی مرکزی رنو در این کشور گزارش داده شود.
همچنین سیستم کنترل دینامیکی در نمونههای بازار روسیه و حتی کرهجنوبی با مشکل مواجه شدهاند. این مشکل بهروشن بودن چراغ DSC مربوط شده که با هر بار پاک کردن خطا توسط دیاگ از حافظه ECM مجددا کد خطای مربوطه بازگشته و سبب روشن شدن این چراغ در کلاستر یا پشت آمپر میشود.
ضعفهایی در قلب تپنده آرکانا
گزارشهای جامعی منتشر شده است که موتور ۱.۳ لیتری توربوشارژ آرکانا دارای برخی ایرادات است. البته موتور ۱.۶ لیتری اتمسفریک این خودرو نیز بدون مشکل نبوده است. در یک گزارش کامل و بدون نام بردن از نوع موتور آرکانا، ذکر شده که در حالت درجا کار کردن، موتور به خاموش شدن تمایل دارد. خرابی رله سوخت و مدام روشن شدن چراغچک نیز گزارش شده است.
در برخی گزارشها، بعضی از ایرادات دیگر موتور ۱.۳ لیتری توربوشارژ این کراسکوپه مانند خرابی انژکتورها، سروصدای زیاد از یاتاقان توربوشارژ و حتی فعال شدن سیستم کولر بدون دخالت راننده نیز گزارش شده است. درباره خرابیهای موتور ۱.۶ لیتری اتمسفریک آرکانا اطلاعاتی منتشر نشده، اما بهصورت کلی خرابی رله سوخت و روشن شدن چراغچک برای این پیشرانه گزارش شده است.
ایراد در سیستم پارک خودرو
رنو آرکانا بهعنوان یک خودرو جدید از امکانات رفاهی و ایمنی بهروز صنعت خودروسازی بهره میبرد. یکی از این آپشنها کنترل فاصله پارک است؛ به این معنا که در زمان پارک خودرو اگر راننده توجهی بهفاصله خودرو با موانع نداشته باشد، این سیستم با هشدارهای صوتی، راننده را از خطر برخوردهای احتمالی آگاه میسازد. نقص در سیستم کنترل فاصله پارک بهویژه در مدل هیبریدی این کراسکوپه گزارش شده است.
تناقضهایی در گزارش مصرف سوخت آرکانا
رنو آرکانا با ۲ موتور ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری توربوشارژ و ۱.۶ لیتری اتمسفریک بهبازار جهانی آمده است و بهنظر میرسد رنو در اعلام میزان مصرف سوخت دو مدل آن تقلب کرده باشد. به این معنا که براساس اعلام رنو، آرکاناهای هیبریدی که در بازار ایرلند حضور دارند ۴.۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکنند؛ این درحالی است که بسیاری از مالکان این کراسکوپه این عدد را رد کرده و مصرف سوخت مدل هیبریدی را بسیار بالاتر اعلام کردهاند.
همچنین در برخی دیگر از آرکاناهایی که در بازار اروپا حضور دارند، مشکلات قطعات الکتریکی و الکترونیکی مانند عدمروشن شدن چراغهای جلو، چراغ راهنما، راهنمای روی آینه و چراغ دی-لایت (چراغ روز) و حتی چراغ پیوسته عقب نیز گزارش شده است. همچنین در بازار روسیه خود بهخود روشن شدن بلوتوث و رادیو نیز گزارش شده است.
طراحی کاپوت
همچنین در یک منبع گزارش شده که رنو آرکانا بهدلیل عدمرعایت طراحی مناسب در کاپوت، سبب مرگ عابرپیادهای شده است. در این گزارش، این قطعه بسیار خطرناک توصیف شده است.