ساخت ۲ فروند شناور کارگو؛ ظرفیت‌های دریایی ایران بلااستفاده مانده‌اند

اقتصاد ایران: مدیرعامل حوزه دریایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء با اشاره به ساخت ۲ فروند شناور کارگو، گفت: با وجود ظرفیت‌های عظیم دریایی، همچنان بسیاری از این توانمندی‌ها بلااستفاده مانده‌ است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مسعود حسینی مدیرعامل حوزه دریایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، امروز (یکشنبه، ۴ خرداد) در نشست خبری با اشاره به ضرورت ایجاد یک کنسرسیوم میان شرکت‌ها و صنایع دریایی کشور، اظهار کرد: ایجاد یک کنسرسیوم و همکاری منسجم میان شرکت‌ها و صنایع دریایی می‌تواند کمک بسیار بزرگی به صنعت دریایی کشور باشد.

وی افزود: متأسفانه با وجود پتانسیل‌های عظیم در مناطق جنوبی و شمالی کشور در حوزه اقتصاد دریا محور، از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده نمی‌شود. اگر شرکت‌ها و صنایع دریایی بتوانند در کنار یکدیگر قرار گیرند و هم‌افزایی ایجاد کنند، اتفاقات بزرگی در کشور رقم خواهد خورد.

حسینی با اشاره به موضوع تعمیرات و نگهداری شناورها، افزود: در حال حاضر برخی شرکت‌ها برای انجام امور تعمیراتی، به کشورهای خارجی مراجعه می‌کنند. در صورتی که بتوانیم این توانمندی را در داخل کشور برای تمام کشتی و شناورها ایجاد کنیم، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، ظرفیت‌های بلااستفاده شرکت‌های تعمیراتی داخلی، فعال خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: فعال‌سازی ظرفیت‌های شرکت‌های تعمیراتی داخلی می‌تواند اشتغال‌زایی مناسبی ایجاد کند و تحولات مثبتی را برای کشور رقم بزند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت اقتصاد دریا محور تأکید کرد: اشتغالی که در حوزه اقتصاد دریا محور ایجاد می‌شود، برخلاف برخی صنایع دیگر، اشتغال کاذب نیست؛ بلکه اشتغالی پایدار است. به‌طور تقریبی به ازای هر شغلی که در این بخش ایجاد می‌شود، ۴ شغل نیز در خشکی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل حوزه دریایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، با اشاره به اهمیت صنعت دریایی در کشورهای پیشرفته، اظهار کرد: صنعت دریایی، یک صنعت مادر محسوب می‌شود و در کشورهای توسعه‌یافته از ظرفیت‌های موجود در حوزه صنعت کشتی‌سازی و صنایع دریایی به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران در شمال و جنوب دارای مرزهای دریایی گسترده و سواحل طولانی است، اما سهم اقتصاد دریا محور در تولید ناخالص ملی بسیار ناچیز است. این در حالی است که اقتصاد دریا محور می‌تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از صنایع دیگر در کشور باشد.

این مسئول افزود: با وجود ظرفیت‌های بالای در سواحل کشور، تاکنون شاهد تحولات بزرگ و چشم‌گیری در این مناطق نبوده‌ایم. امیدواریم با هم‌گرایی و همکاری شرکت‌های فعال در صنعت دریایی، شاهد تحولات مؤثر و رو به رشدی در آینده نزدیک باشیم.

حسینی با انتقاد از فقدان اقدامات عملی در حوزه اقتصاد دریا محور، گفت: در طول دولت‌های مختلف شعارهای خوبی در این زمینه داده شده، اما هنوز اقدام عملی مؤثری صورت نگرفته است.

مدیرعامل حوزه دریایی خاتم الانبیا با اشاره به تمرکز جمعیتی پایین در مناطق جنوبی کشور تصریح کرد: با توجه به بحران کم‌آبی، کشور ناگزیر است به سمت توسعه سواحل حرکت کند. با این حال هنوز اقدامات مؤثری برای ایجاد اشتغال، زیرساخت و جذب جمعیت به مناطق ساحلی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند وضعیت اقتصادی سوال شمالی کشور بهتر از جنوب است، اما این تصور نادرست است؛ چراکه سواحل جنوبی کشور از نظر صنعتی و اقتصادی ظرفیت‌های بسیار بالایی برای توسعه دارند و می‌تواند بستر تحولات بزرگ اقتصادی باشد.

مدیرعامل حوزه دریایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در ادامه اظهار کرد: کشتی‌هایی که جمهوری اسلامی ایران سفارش ساخت آن‌ها را داده، در حال تکمیل هستند و احتمالاً یکی از این کشتی‌ها امسال در شمال کشور به آب انداخته خواهد شد، اما همچنان این حوزه نیازمند کار و سرمایه‌گذاری بیشتری است.

وی با اشاره به افت سطح آب دریای خزر، افزود: بنادر شمالی کشور نیازمند لایروبی و در مواردی بازسازی هستند و همچنین باید به ایجاد بنادر جدید در این منطقه توجه شود تا بتوان از ظرفیت‌های موجود در سواحل شمالی کشور به‌ویژه در بخش ترانزیت شمال - جنوب کشور استفاده بهینه کرد.

حسینی با اشاره به ساخت کشتی‌های سفارش داده شده توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: کشتی‌هایی با ظرفیت ۳۵۰۰ TEU به سفارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ساخته شده‌اند که برای ارتباط دریایی و کریدور میان شمال و جنوب کشور طراحی شده‌اند و به‌زودی در منطقه شمالی کشور فعال خواهند شد.

وی گفت: طراحی این کشتی‌ها به گونه‌ای است که از طریق کانال‌های داخلی، قابلیت عبور از دریای خزر را دارند و می‌توانند وارد آب‌های آزاد بین‌المللی شوند. در حال حاضر دو فروند دیگر نیز در مرحله عقد قرارداد قرار دارند و یک فروند از آن‌ها امسال و دیگری سال آینده تکمیل خواهد شد. همچنین به‌موازات این پروژه، ساخت دو فروند دیگر نیز آغاز خواهد شد.

حسینی در ادامه با اشاره به پروژه احیای خلیج گرگان، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، با توجه به ابلاغیه صادرشده، مجموعه قرارگاه خاتم در این منطقه حضور یافت و پروژه‌ای محیط‌زیستی را اجرایی کرد که در صورت عدم این اقدام، می‌توانست منجر به یک فاجعه زیست‌محیطی شود.

وی افزود: این پروژه در زمان‌بندی تعیین‌شده و حتی با افزایش ۲۵ درصدی حجم قرارداد، از سوی مجموعه قرارگاه اجرا شد. البته در ادامه باید حتماً فازهای بعدی اجرا شود تا خلیج گرگان کاملاً احیا شود.

حسینی افزود: مجموعه قرارگاه آمادگی دارد در هر نقطه‌ای از شمال کشور که نیاز به لایروبی وجود داشته باشد، حضور یافته و مشکل را حل کند. در حال حاضر می‌توان گفت بزرگ‌ترین ناوگان لایروبی جنوب غرب آسیا در اختیار مجموعه قرارگاه است.

این مقام مسئول ادامه داد: این ناوگان در جنوب کشور فعال است و امکان لایروبی تا عمق ۱۴ متر از سطح دریا را در اختیار دارد. تاکنون حدود ۶۰ میلیون متر مکعب عملیات لایروبی در جنوب کشور توسط این مجموعه انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی در بنادر کشور گفت: بسیاری از بنادر کشور به‌ویژه با استفاده از روش استحصال زمین از دریا احداث شده‌اند. بندر شهید بهشتی به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء احداث شده و تمامی فعالیت‌های آن نیز به‌طور کامل انجام شده است.

مدیرعامل حوزه دریایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر توسعه اقتصاد دریا محور، ضروری است که دستگاه‌های مسئول و متولیان امر، با اتخاذ سیاست‌های اجرایی و راهبردی، زمینه استفاده حداکثری از این ظرفیت عظیم ملی را فراهم کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ