تصمیم اشتباه دولت باعث قاچاق شیرخشک شده است
اقتصاد ایران: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خواستار اصلاح فرآیند توزیع، تقویت نظارت و طراحی سامانهای شفاف برای توزیع عادلانه و هدفمند شیرخشک نوزادان و بیماران خاص شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، منصور علیمردانی، ضمن هشدار نسبت به این موضوع که ادامه روند فعلی موجب اتلاف منابع یارانهای و گسترش بازار غیررسمی شیرخشک خواهد شد، گفت: یکی از مشکلات مدیریتی جدی ما، نبود تخمین دقیق از میزان نیاز شیرخشک برای نوزادان است. شیرخواران از بدو تولد تا ۲ سالگی، بسته به سن، وزن و نوع تغذیه، به مقدار متفاوتی از شیرخشک نیاز دارند و به طور میانگین مصرف شیرخشک در ماه بین ۴ تا ۸ قوطی برای هر نوزاد برآورد میشود اما در ۶ ماه اول زندگی که کودک تنها از شیر تغذیه میکند، مصرف بیشتر است و پس از آن با ورود غذای کمکی کاهش مییابد.
وی ادامه داد: در حال حاضر دولت برای هر نوزاد، ماهانه شیرخشک یارانهای با قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته که تقریباً ۴۰۰ هزار تومان کمتر از قیمت کشورهای همسایه است این در حالی است که با استفاده از کد ملی نوزاد، امکان دریافت ۲۰ قوطی شیرخشک در ماه وجود دارد یعنی بیش از نیاز واقعی نوزادان و این مازاد عرضه، زمینه ایجاد رانت، فروش آزاد یا حتی قاچاق شیرخشک را فراهم کرده است.
علیمردانی یادآور شد: ما عملاً در حال توزیع ۱۲ قوطی شیرخشک به عنوان یارانه به هر نوزاد هستیم در حالیکه نیاز واقعی کمتر از این مقدار و ماهانه ۴ تا ۸ قوطی است و با این سیاست ناعادلانه با کمبود شیرخشک در برخی مناطق و رسوب در برخی مناطق دیگر مواجه هستیم.
وی با اشاره به مشکلات توزیع شیر خشکهای ویژه، افزود: برخی از شیرخشکها که ویژه نوزادان با مشکلات گوارشی خاص است باید با نسخه پزشک و به صورت هدفمند توزیع شوند با این حال، در مقطعی این نوع شیر خشک بهصورت غیرهدفمند بین داروخانههای منتخب توزیع شد که موجب شد برخی شهرها که مصرفکننده ندارند سهمیه بگیرند و برخی بیماران واقعی دچار کمبود شوند.
علیمردانی تأکید کرد: اگر توزیع این محصولات بر اساس کد ملی و نسخه پزشک انجام میشد و اطلاعات مصرفکنندگان واقعی در سامانهای ثبت میشد از قاچاق و رسوب شیرخشک در نقاط کمنیاز جلوگیری میشد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر ضرورت اصلاح نظام توزیع شیرخشک به ویژه شیرخشک ویژه تاکید و تصریح کرد: بر اساس گزارش مسئولان مربوطه محمولههای جدیدی از شیرخشک وارد کشور شده و توزیع آن نیز آغاز شده است اما تا زمانی که زیرساخت دادهمحور برای مدیریت این توزیع وجود نداشته باشد همچنان با نابسامانی در دسترسی، رانت و نارضایتی عمومی بهویژه برای شیرخشکهای ویژه که فقط باید در داروخانهها توزیع شود مواجه خواهیم بود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه