تأکید بر بهروز بودن حوزههای علمیه و تربیت نیروی متخصص
اقتصاد ایران: اصفهان – رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان بر ضرورت بهروز بودن حوزههای علمیه و تربیت نیروی متخصص تأکید کرد و خواستار همگامی با دانش روز و استفاده از روشهای نوین تدریس شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام عبدالرسول احمدیان، صبح چهارشنبه در نشست سالانه استادان مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اظهار داشت: بیانیهای که به مناسبت صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، بخشهای مختلفی دارد، ولی مخاطب سرتاسر آن یقیناً ما استادان هستیم تا بتوانیم فرازهای آن را پیاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری در این بیانیه سفارش دارند حوزههای علمیه بهروز باشند، اظهار کرد: اگر بخواهیم حوزهای بهروز داشته باشیم، اقتضائات و مقدماتی نیاز دارد که یکی از آنها همگام بودن با دانش روز است. سعی کنیم علاوه بر متون سنتی حوزه، به علوم جدید اجتماعی و انسانی و تمام مسائلی که در جامعه معاصر ما وجود دارد نیز تسلط داشته باشیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه بیانیه تأکید دارد که حوزه علمیه باید به طور دائم با زمان پیش برود و حتی جلوتر از آن حرکت کند، گفت: این موضوع برای استادان چندین مفهوم دارد؛ اول همگام بودن با دانش روز یعنی استادان نباید صرفاً به دانش سنتی محدود شوند. آنها نیاز دارند از پیشرفتها در زمینههای مختلف از جمله علوم، فناوری، علوم اجتماعی و انسانی آگاه باشند تا بتوانند به طور مؤثر با مسائل معاصر ارتباط برقرار کنند. دوم، فهم چالشها و سوالات جدید است که جهان به طور مداوم چالشها و سؤالاتی تازه درباره ایمان، اخلاق و زندگی اجتماعی مطرح میکند. استادان باید این موارد را عمیقاً درک کرده و بتوانند پاسخهای دینی مرتبط و روشنگرانه ارائه دهند.
وی اضافه کرد: استفاده از روشهای نوین تدریس و بهروز بودن به روشهای آموزشی و استادان کارآمد باید آمادگی استفاده از تکنیکها و فناوریهای نوین آموزشی را داشته باشند تا فرآیند یادگیری برای طلاب جذابتر و اثربخشتر شود.
حجت الاسلام احمدیان با بیان اینکه استادان مجاری اصلی برای این «بهروز بودن» هستند، افزود: آنها مسئول ادغام دانش و فهم معاصر در برنامه درسی و سخنرانیهای خود محسوب میشوند و اطمینان حاصل میکنند که طلاب برای مواجهه با پیچیدگیهای دنیای مدرن مجهز شدهاند.
تربیت نیروی متخصص در ابعاد گوناگون
وی دومین نکته مهم این بیانیه را تربیت نیروی متخصص دانست و گفت: مقام معظم رهبری از حوزههای علمیه خواستهاند برای تربیت نیروی متخصص تلاش کنند. این مهم نیز مقدماتی دارد؛ از جمله آنکه بتوانیم توسعه مهارتهای علمی داشته باشیم، یعنی علاوه بر علوم نظری، به مهارتهای طلاب، مبلغان و دانشپژوهان دقت کنیم و آنچه به آنها میآموزیم، حتماً همراه با مهارت باشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ضمن تأکید بر اینکه تربیت نیرو در همه بخشها مستقیماً بر عملکرد استادان اشاره دارد، تصریح کرد: پس باید فراتر از مطالعات دینی سنتی عمل کرد. این امر نشاندهنده نیاز به تربیت متخصصانی نهتنها در فقه و اصول، بلکه در زمینههایی همچون اقتصاد اسلامی، اندیشه سیاسی، جامعهشناسی دین، ادیان تطبیقی و ارتباطات است.
وی ادامه داد: همچنین باید توسعه مهارتهای عملی را مدنظر قرار داد. تربیت شامل پرورش مهارتهایی مانند؛ سخنرانی عمومی، نویسندگی، مشاوره و تعامل مؤثر با رسانهها میشود.
حجت الاسلام احمدیان با اشاره به نقش استادان در این حوزه توضیح داد: استادان، معمار این تربیت تخصصی هستند. آنها برنامه درسی را طراحی و اجرا میکنند، طلاب را در مسیر تحقیق و پژوهش راهنمایی کرده و آنها را در جهت توسعه تخصص و مهارتهای حرفهای در زمینههای مورد علاقهشان یاری میدهند.
تأکید بر هویت انقلابی و روحیه جهادی
وی با تأکید بر اهمیت هویت انقلابی و روحیه جهادی بهعنوان یکی دیگر از نکات مهم بیانیه، گفت: تبلور تعهد به اصول اسلامی، وظیفه ما استادان است. پرورش حس مسئولیتپذیری در میان مبلغان و طلاب، از ضروریترین نیازهاست و ما باید این حس را در میان آنها ترویج کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این مطلب که بیانیه بر اهمیت هویت انقلابی، روحیه پیشرفت و مجاهدت در حوزه تاکید دارد، گفت: استادان مسئولیت دارند که تعهدی عمیق به اصول انقلاب اسلامی و اهداف آن در طلاب ایجاد کنند.
وی به پرورش حس مسئولیتپذیری اشاره کرد و افزود: این مسئولیتپذیری باید نسبت به جامعه و جهان اسلام گستردهتر باشد و طلاب را به مشارکت فعال در تلاشهای عدالتخواهانه تشویق کند. همچنین به ترویج مقاومت و پایداری بینجامد. «روحیه جهادی» یعنی مقاومت در برابر چالشها. استادان باید خود الگویی از این روحیه بوده و آن را در طلاب تقویت کنند.
حجت الاسلام احمدیان در مورد نقش استادان در حوزه هویت انقلابی و روحیه جهادی خاطرنشان کرد: استادان با تعهد عملی خود به آرمانهای انقلاب اسلامی و مشارکت در مسائل اجتماعی میتوانند تأثیرگذارترین الگو برای طلاب باشند. آنان در تدوین و اجرای برنامههای درسی که این ارزشها را منعکس کند، نقشی محوری دارند.
نظریهپردازی و طراحی نظامهای اجتماعی
وی با اشاره به فراز دیگر بیانیه مبنی بر توانایی حوزه در طراحی نظامهای اجتماعی گفت: این وظیفه، سطحی بالاتر از درگیری فکری را از استادان حوزه طلب میکند. این مسئولیت نیازمند توسعه راهحلهای اسلامی برای مشکلات معاصر است و باید رویکردی میانرشتهای اتخاذ شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در مورد توسعه راهحلهای اسلامی برای مشکلات نوین اظهار کرد: استادان باید بتوانند از تبیین متون سنتی فراتر روند و چارچوبها و نظریههایی نو بر پایه مبانی اسلامی برای مواجهه با مسائل روز توسعه دهند. به علاوه رویکرد میانرشتهای و استفاده از دانشهای گوناگون برای ترکیب و همافزایی با علوم اسلامی، کلیدی برای ارائه راهحلهای جامع و کاربردی است.
وی در ادامه با اشاره به مأموریتهای دفتر تبلیغات و تمایز آن از سایر نهادهای فرهنگی اظهار کرد: دفتر تبلیغات مزیت رقابتیای دارد که حاصل گرد آمدن اضلاع گوناگون فرهنگی در کنار یکدیگر است. حضور استادانی که در حوزههای متنوع فعالیت میکنند، نشانگر تمایز ساختاری این نهاد از دیگر مراکز فرهنگی است.
حجت الاسلام احمدیان افزود: ما در دفتر تبلیغات چند مؤسسه آموزشی داریم. برای مثال، تفاوت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با دانشگاه اصفهان در این است که ما در کنار این مؤسسه، معاونت فرهنگی تبلیغی، پژوهشکده الهیات و خانواده، اداره فضای مجازی، هنر و رسانه، مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی، انتشارات و قرضالحسنه را داریم. وجود این مجموعههای مکمل، امتیاز مهمی برای ماست.
وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند «دفتر تبلیغات اسلامی، نماد روشنفکری حوزه است» گفت: ما وظیفه داریم صرفاً به کلاس و مؤسسهای که در آن آموزش میدهیم اکتفا نکنیم. باید سایر اضلاع این مجموعه را بشناسیم و طلاب را نیز برای شناخت بیشتر، استفاده از ظرفیتها و ایجاد همافزایی تشویق کنیم.
در ادامه جلسه تکریم و تجلیل از استادان، پژوهشگران و دانشورانی که در طول سال گذشته با دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان همکاری داشتهاند، حجت الاسلام محمد جواد شفیعیان، معاون آموزش این دفتر گزارشی از فعالیتهای علمی و آموزشی و میزان همکاریهای علمی با اساتید و پژوهشگران ارائه کرد.