برندسازی و تأمین مالی شرکتهای فناور با الگوی «فرانچایز» کلید خورد
اقتصاد ایران: با امضای تفاهمنامه همکاری میان مرکز تأمین مالی و توسعه سرمایهگذاری معاونت علمی و انجمن فرانچایز ایران، زمینه برای تقویت برندهای فناورانه کشور و نشانسپاری آنها فراهم خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، تفاهمنامه همکاری بین مرکز تأمین مالی و توسعه سرمایهگذاری معاونت علمی و انجمن نشانسپاری ایران (فرانچایز) منعقد شد تا زمینه توسعه مدلهای کسبوکار مبتنی بر فرانچایز در زیستبوم دانشبنیان و صنایع خلاق کشور فراهم شود.
این تفاهمنامه با هدف توسعه مدلهای کسبوکار مبتنی بر فرانچایز در زیستبوم دانشبنیان کشور، بین حامد رفیعی، رئیس مرکز تأمین مالی و توسعه سرمایهگذاری معاونت علمی و محمدعلی ملایی طوقچی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره انجمن فرانچایز ایران به امضا رسید.
توسعه روشهای نوآورانه برندسازی و تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان
در همین راستا، حامد رفیعی، رئیس مرکز تأمین مالی و توسعه سرمایهگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، با اشاره به اهمیت این همکاری گفت: یکی از اولویتهای ما، توسعه روشهای نوآورانه تأمین مالی برای رشد شرکتهای دانشبنیان است. مدل فرانچایز میتواند بهعنوان یکی از ابزارهای مؤثر در تجاریسازی محصولات و خدمات دانشبنیان از طریق نشانسپاری آنها عمل کند و به جذب سرمایهگذاری در این حوزه شتاب ببخشد.
وی افزود: شرکتهای دانشبنیان و خلاق، دارای ظرفیتهای فناورانه و نیروی انسانی متخصص هستند که با هدایت درست و اتصال آنها به زنجیره ارزش کسبوکارها، میتوان بازاری پایدار و ساختارمند برای آنها فراهم کرد. این تفاهمنامه میتواند به توسعه زنجیره ارزش شرکتهای دانشبنیان و تکمیل پازل اکوسیستم نوآوری کشور کمک کند.
رفیعی، با تأکید بر اهمیت ارتقاء برندهای بومی گفت: تقویت برندهای دانشبنیان بهعنوان داراییهای نامشهود، نه تنها در افزایش اعتبار آنها در بازار مؤثر است، بلکه ابزار کلیدی در فرآیند تأمین مالی و جذب سرمایه نیز به شمار میرود که پشتوانه قانونی آن نیز با تلاش معاونت علمی در دولت چهاردهم فراهم شده است. مرکز تأمین مالی از هر اقدامی که به ارتقاء جایگاه برندهای فناورانه ایرانی در داخل و خارج از کشور منجر شود، حمایت میکند.
به گفته وی، با این همکاری، گامی عملی در مسیر توسعه برندهای دانشبنیان، بومیسازی الگوی موفق فرانچایز و بهرهگیری از ظرفیتهای فناورانه داخلی برای توسعه اقتصادی کشور برداشته میشود.
ایجاد فرصت ارتقای برندهای دانشبنیان
این همکاری در راستای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، منویات مقام معظم رهبری و شعار سال «سرمایهگذاری برای تولید» انجام گرفته است و تمرکز آن بر شناسایی، توانمندسازی و توسعه بازار شرکتهای دانشبنیان و خلاق با ظرفیت فرانچایز شدن خواهد بود.
اهداف کلیدی این تفاهمنامه شامل تبدیل شرکتهای مستعد به فرانچایزهای موفق، حمایت از شرکتهای در حال رشد برای رسیدن به استانداردهای فرانچایز از طریق شتابدهندههای طراحی شده در انجمن فرانچایز، بهرهگیری از ظرفیتهای فناورانه در تکمیل زنجیره تأمین کسبوکارهای برند شده، تدوین برنامههای آموزش تخصصی و فرهنگسازی، طراحی الگوهای نوین تأمین مالی و ایجاد زیرساختهای قانونی و حقوقی برای تثبیت جایگاه برندها در نظام تأمین مالی است.
در قالب این تفاهمنامه، مرکز تأمین مالی معاونت علمی متعهد شده است تا در شناسایی شرکتهای مستعد همکاری کرده، از ایجاد کسبوکارهای تخصصی در حوزه فرانچایز حمایت کند و در تدوین سیاستهای مشوق توسعه فرانچایز مشارکت داشته باشد.
انجمن فرانچایز ایران نیز مسئولیت راهاندازی شبکه شتابدهنده تخصصی، تدوین مدلهای توانمندسازی، شناسایی فرانچایزیهای داخلی و خارجی، اجرای برنامههای آموزشی و عملیاتی کردن ابزارهای نوآورانه تأمین مالی پیشنهادی مرکز را بر عهده گرفته است.
برای پیگیری اجرای مفاد این تفاهمنامه، یک کمیته تخصصی مشترک نیز تشکیل میشود که وظیفه تدوین نقشه راه، پایش عملکرد، ارائه گزارشهای دورهای و تعیین شاخصهای ارزیابی را بر عهده خواهد داشت.