احیای غدیر احیای حقیقت اسلام ناب محمدی است
اقتصاد ایران: بجنورد- رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد گفت: غدیر نقطه اوج رسالت پیامبر اعظم و مبدای برای تثبیت اصل امامت در امت اسلام بود که احیای آن در نهایت منجر به احیای حقیقت اسلام ناب محمدی است.
حجتالاسلام مهدی براتیان در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابعاد گوناگون واقعه غدیر اظهار کرد: غدیر خم تنها یک واقعه تاریخی نیست، بلکه نقطه اوج بعثت و اعلام رسمی برنامه الهی برای استمرار هدایت پس از پیامبر اکرم (ص) و حلقه اتصال نبوت به امامت و ضامن بقای دین الهی است.
وی با تحلیل ابعاد اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و تمدنی این واقعه تأکید کرد: غدیر خم سرزمینی بینظیر در تاریخ اسلام است، جایی که آفتاب ولایت در امتداد رسالت طلوع میکند و پیامبر اکرم (ص) در واپسین حج خود، آخرین مأموریت الهی یعنی معرفی وصی، امام، ولی و جانشین خود را به انجام رساند.
تبیین جایگاه امامت
براتیان افزود: غدیر صرفاً یک بیعت نمادین نیست، بلکه تبیین جایگاه امامت و استمرار هدایت الهی است. همانگونه که در آیه ۶۷ سوره مائده آمده است: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ…»، ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام شرط اتمام رسالت است و همچنین در آیه ۳ همان سوره میخوانیم: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی»، که نشاندهنده جایگاه محوری امامت در اکمال دین است.
وی گفت: از نگاه شیعه، امامت ادامه طبیعی نبوت است و همانگونه که پیامبر منصوب از جانب خداست، امام نیز باید از سوی خداوند منصوب شود. پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم، با بالا گرفتن دست علی (ع) فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و با دعایی تاریخی فرمودند: «اللهم وال من والاه، وعاد من عاداه، وانصر من نصره، واخذل من خذله».
رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد ادامه داد: غدیر تنها یک مسأله اعتقادی نیست، بلکه بعد سیاسی و اجتماعی نیز دارد. پیامبر در غدیر، امام علی (ع) را بهعنوان رهبر اجتماعی و سیاسی امت معرفی کرد؛ کسی که الگوی حکومتداری اسلامی، عدالت اجتماعی و دفاع از کرامت انسان است. پس از رحلت پیامبر، عدم التزام به این وصایت، موجب تفرقه و بحران در جهان اسلام شد و جاهلیت نوین در برخی عرصهها بازتولید شد.
غدیر بعد تمدنی دارد
وی افزود: غدیر بعد فرهنگی و تمدنی هم دارد. امام صادق (ع) فرمودند: «یوم غدیر خم اشرف الأعیاد» و امام رضا (ع) نیز بیان داشتند که غدیر، روزی است که در آن ولایت علنی شد و در آسمان معروفتر از زمین است. بنابراین، برگزاری جشنهای غدیر تنها یک شادی دینی نیست، بلکه احیای هویت تشیع، ترویج فرهنگ ولایت و بازسازی پیوند عاطفی نسلها با امیرالمؤمنین (ع) است.
حجت الاسلام براتیان با اشاره به تحریف تاریخ اسلام و تلاش برخی جریانها برای مصادره آن تصریح کرد: احیای غدیر، بازخوانی حقیقت اسلام ناب محمدی (ص) است. غدیر فرصتی بینظیر برای تبیین آموزههای امامت و ولایت، بهویژه برای نسل جوان است. یکی از اهداف مهم جشنهای غدیر، تقویت وحدت جامعه اسلامی و افزایش انسجام اجتماعی در میان شیعیان است.
وی در ادامه بیان کرد: برگزاری جشنهای مردمی غدیر، نهتنها شور مذهبی را تقویت میکند، بلکه مقابلهای فرهنگی با پروژه سکولار کردن اسلام نیز بهشمار میرود. چرا که غدیر، اسلام را دینی با نظام سیاسی معرفی میکند و جشنهای آن، تداعیگر این واقعیت فراموششده است.
این استاد حوزه علیمه خراسان شمالی در پایان اظهار کرد: غدیر تنها یک خاطره تاریخی نیست، بلکه پروژه ناتمام رسالت است. احیای غدیر یعنی احیای ولایت، هدایت، عدالت و حقیقت. برگزاری آگاهانه و پرمحتوای جشنهای غدیر، نهفقط یک سنت مذهبی بلکه مسئولیتی دینی، تاریخی و تمدنی است که باید نسل امروز و آینده را با آن پیوند زد و پایههای تمدن ولایی را در عصر بحران معنا بازسازی کرد.