برآورد حکشتی از خسارت کانتینرها و هاب جدید حمل و نقل

اقتصاد ایران: مدیرعامل کشتیرانی با اعلام برآورد اولیه‌ خسارت کانتینرها در حادثه بندر رجایی از تبدیل چابهار به هاب جدید و افزایش سرمایه خبر داد.

- اخبار بازار -

به گزارش تسنیم، محمدرضا مدرس خیابانی در هفدهمین سالگرد حضور شرکت کشتیرانی در بورس، اعلام کرد: برنامه افزایش سرمایه با برگزاری مجمع فوق‌ العاده در خرداد ماه تصویب می‌شود و سرمایه شرکت به 11.6 هزار میلیارد تومان معادل 41 درصد می رسد. هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نداشته اما به هرحال سهامداران عمده در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند.

کشتیرانی به عنوان بزرگترین ناوگان دریایی منطقه غرب آسیا طی سال 1403 نسبت به سال ما قبل 90 درصد رشد داشت و سود شرکت از 10 به 19 هزار میلیارد تومان رسید. طبق پیش‌بینی در سال 1404 این رشد تداوم یابد هر چند روند کشتیرانی متأثر از بازار و سیاست بین‌المللی و نوسان‌های ناشی از آن است.

دو ماه ابتدای سال برای “حکشتی” مطلوب بود. به گونه ای که 32 درصد رشد قیمت سهام داشته که نویدبخش روندی رو به رشد در سال جاری است. سرمایه‌گذاری گروه کشتیرانی در بندر چابهار با حفظ منافع ذینفعان صورت گرفت و حمل‌ و نقل در این بندر سال 1401 به 6 هزار TEU کانتینر رسید و سال 1403 به 90 هزار TEU کانتینر ارتقا یافت. تبدیل بندر چابهار به یکی از خطوط اصلی حمل‌ و نقلی گروه کشتیرانی در دستور کار است. شرکت سال گذشته 27 میلیون تن انواع کالاحمل کرد.

در حادثه اخیر بند رجایی، تمامی دارایی‌های شرکت بیمه‌ بود و نگرانی‌ خاصی بابت جبران خسارت از سوی شرکت‌های بیمه وجود ندارد. هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت و تعداد اقلام آسیب‌دیده انجام نشده اما بر اساس برآورد اولیه‌ حدود 2100 کانتینر آسیب دیدند.

سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلاری در بندر آستاراخان، راه‌اندازی شرکت کشتیرانی محلی و خرید سه فروند شناور برای تثبیت حضور در منطقه از دیگر برنامه ها است. همچنین شرکت در کریدور شمال–جنوب با ظرفیت بالقوه جابجایی 25 میلیون تن کالا به ارزش 60 میلیارد دلار بین روسیه و هند آماده نقش‌آفرینی است.

کشتیرانی علاوه بر حمل و نقل در حوزه ریلی و جاده‌ای نیز فعالیت دارد. شرکت جایگاه اول حمل و نقل در داخل و جایگاه 30 میان 100 شرکت برتر را کسب کرده و سهم 21 درصدی در کل تجارت دریایی غیر نفتی را عهده‌دار است.

در صورت توافق یا عدم توافق فعالیت کشتیرانی همانند گذشته ادامه خواهد یافت و ریسکی متوجه شرکت نیست. از سال 85 تا 1403 هدف اصلی تحریم‌ها بوده‌ و با وجود قطع همکاری بانک‌ها و بیمه‌های جهانی، هیچ باری روی زمین نمانده و حتی حمل بار به اروپا انجام شده است.

عمر ناوگان شرکت 20 سال است که باید به کمتر از 10 سال برسد. مجوزهایی برای استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی دریافت شده است. سال گذشته مجوز تخصیص یک میلیارد دلار وام داده شد اما تا امروز هیچ پولی اعطا نشده است. 542 میلیون دلار مانده تسهیلات شرکت کشتیرانی است و سالانه 106 میلیون دلار اقساط به بانک های عامل بازپرداخت می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ