رشد ۳۶ درصدی تولید موتورسیکلت در سال ۱۴۰۳
اقتصاد ایران: طبق برآورد انجمن سازندگان موتورسیکلت، سهم قطعات داخلی در خط تولید طی سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰ درصد بیشتر از ۱۴۰۲ شده است؛ نتیجه مستقیم این جهش، کاهش نزدیک به ۲۵ درصدی ارزبری برای تأمین قطعات و مجموعههای وارداتی نسبت به سال قبل عنوان میشود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل حجازی، رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه اتاق بازرگانی ایران در گزارشی با اشاره به آخرین وضعیت این صنعت گفت: تولید این وسیله نقلیه در سال 1403 به 830 هزار دستگاه رسیده است؛ که این مقدار رشدی 36 درصدی نسبت به 615 هزار دستگاه سال 1402 را نشان می دهد.
آخرین وضعیت صنعت موتور سیکلت و دوچرخه
هم اکنون تعداد کارخانه های فعال در تولید موتورسیکلت 45 کارخانه می باشد. همچنین بطور متوسط 400 تنوع در مدل موتورسیکلت وجود دارد. گفتنی است قیمت موتور سیکلت های از حداقل 80 میلیون تا 500 میلیون تومان می باشد.
لازم به ذکر است تعداد کارخانه های فعال در تولید دوچرخه 30 کارخانه می باشد که به طور متوسط حدود 300 تنوع در دوچرخه را تولید می کنند. همچنین قیمت دوچرخه از حئاقل 3 میلیون تا 30 میلیون تومان می باشد.
کاهش ارزبری صنعت موتور سیکلت با بومیسازی قطعات
نمودار تولید موتورسیکلت در سال های 1403 نسبت به سال 1402 حاکی از رشد 36 درصدی در تولید این محصول می باشد. گفتنی است در شرایطی که تولید موتور سیکلت در سال 1402 حدود 600 هزار دستگاه بود هم اکنون این مقدار به بیش از 800 هزار دستگاه رسیده است.
لازم به ذکر است بومی‑سازی قطعات نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است؛ در نتیجه، ارزبری برای واردات مجموعههای خارجی نزدیک به 25 درصد پایین آمده و فشار تقاضای ارز در این بخش چشمگیر کاهش یافته است.
رشد 13 درصدی تولید دوچرخه در کشور
بررسی ها نشان می دهد در حالی که در سال 1402 حدود 900 هزار دستگاه دوچرخه در کشور تولید شده بود این مقدار در سال 1403 به بیش از 1 میلیون دستگاه رسیده است که نشان از رشد 13 درصدی این صنعت نسبت به سال گذشته دارد.
موتورسیکلت برقی؛ فرصت نهفته
لازم به ذکر است تولید موتور سیکلت برقی در سال 1403 نسبت به سال 1402، رشدی 90 درصدی را نشان میدهد. گفتنی است تعداد موتور سیکلت های برقی تولید شده در سال 1402 از حدود 5 هزار دستگاه در سال 1403 به بیش از 10 هزار دستگاه رسیده است.
انتهای پیام/