بلای جان تجارت کشور؛ وقتی سامانهها مانع توسعه میشوند
اقتصاد ایران: عصر خودرو- در شرایطی که کشور با فشارهای سنگین تحریمهای بینالمللی دستوپنجه نرم میکند، فعالیت در حوزه بازرگانی و واردات نیازمند جسارت، تعهد، و عبور از هزار توی مشکلات اجرایی است. واردکنندگان و شرکتهای بازرگانی، با ریسک بالای نقلوانتقال پول، فرآیندهای پیچیده ثبت سفارش، و سیاستهای متغیر ارزی مواجهاند و این در حالی است که زیرساختهای دیجیتال کشور نه تنها تسهیلگر نیستند، بلکه به یکی از موانع اصلی تبدیل شدهاند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سامانه جامع تجارت، که قرار بود نماد تحول دیجیتال در فرآیندهای تجاری کشور باشد، امروز بدل به گرهگاهی زمانبر، پرخطا، و ناکارآمد شده که فعالان اقتصادی را در مسیر واردات قانونی کالا به زحمت انداخته است. اختلالات پیدرپی، قطعیهای متعدد، عدم اتصال بین سیستمی، و نبود پاسخگویی مؤثر، شرایط را بهگونهای رقم زده که حتی پس از تأمین ارز و خرید کالا، با مشکلاتی جدی در فرآیند ترخیص مواجه میشویم.
نمونهی بارز این معضل، در پرونده واردات خودروهای ویژه سهمیه جانبازان دیده میشود؛ جایی که شرکتهای مسئول، با استفاده از منابع ارزی خود اقدام به خرید و انتقال خودرو کردهاند، اما پس از ورود کالا به کشور، به دلیل ناهماهنگی بین گمرک، سامانه جامع تجارت، بانک مرکزی و سایر نهادها، فرآیند ترخیص هفتهها و بلکه ماهها به تعویق میافتد.
هر روز تأخیر، معادل تحمیل هزینههایی است که مستقیماً به دوش جانبازان معزز و خانوادههای آنان میافتد؛ از انبارداری و جریمه تأخیر گرفته تا افت کیفیت خدمات. این در حالی است که شعارهای حمایت از تولید و تجارت در سطح تریبونها شنیده میشود، اما در میدان عمل، صدایی برای شنیدن دغدغههای فعالان اقتصادی وجود ندارد.
زمان آن رسیده است که وزارت صمت و سایر نهادهای مرتبط، نگاهی مجدد و ریشهای به زیرساختهای تجاری کشور بیندازند. سامانهای که باید ابزار تسهیل باشد، نباید به سدی در برابر توسعه تجارت بدل شود. فعال اقتصادی نباید در کنار تحریمهای خارجی، از «تحریم سامانهای» در داخل نیز آسیب ببیند.
پیشنهاد ما ساده است: پاسخگویی، شفافسازی، بازنگری در فرآیندها و بازگشت به هدف اصلی –یعنی تسهیل تجارت و حمایت واقعی از واردکنندگان و تولیدکنندگان.