۲ اقدام کلیدی دولت شهید رئیسی در آموزش و پرورش چیست؟
اقتصاد ایران: معاون وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم گفت: بازگشایی مدارس پس از دو سال تعطیلی ناشی از کرونا و اجرای نظام رتبهبندی، از مهمترین اقدامات دولت شهید رئیسی بود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در دولت شهید رئیسی، امروز در همایش «معلمانههای شهید جمهور» اظهار کرد: آموزش و پرورش در دولت شهید رئیسی، بهعنوان اولویت نخست مطرح بود؛ دولتی که با جدیت و تصمیمگیری بهموقع، مسیر را برای تحولات آموزشی هموار کرد. ضعف مدیران ما عمدتاً در تصمیمگیری است، اما دولت سیزدهم با درک این مسئله، گامهای مؤثری برداشت.
وی افزود: زمانی مسئولیت را آغاز کردیم که مدارس بهدلیل همهگیری کرونا بهمدت دو سال تعطیل بود و بازگشت دانشآموزان به کلاسهای درس، نخستین هدف ما محسوب میشد. متأسفانه پس از بازگشایی، با افت شدید آموزشی در دروسی مانند ریاضی، فارسی و علوم ـ بهویژه در مقطع متوسطه اول ـ مواجه شدیم که پیامد آموزشهای غیرحضوری بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اولویتهای آموزش و پرورش در دولت چهاردهم، حاصل ریلگذاریهای دولت شهید رئیسی است. تحول در شیوههای جذب معلمان، تأکید بر مهارتآموزی بهجای حافظهپروری، و توجه ویژه به هوش مصنوعی در آموزش، از اقدامات کلیدی ما بود.
وی در نقد سند تحول بنیادین بیان کرد: این سند در اجرا با دو مشکل اساسی روبهروست: نخست آنکه نقشه راه مدرسهمحور ندارد و دوم، نگاشت نهادی مشخصی برای مشارکت همه دستگاهها در حمایت از آموزش و پرورش تعریف نشده بود. خوشبختانه با تصویب «آییننامه تقویت و توسعه مهارتآموزی» در دولت شهید رئیسی، نخستین نگاشت نهادی عملیاتی و تکالیف دستگاهها شفافسازی شد.
کاظمی با اشاره به توسعه هنرستانها تأکید کرد: تعداد دانشآموزان هنرستانی 35 درصد افزایش یافت. در دهه 90 نیز شاهد توسعه هنرستانها بودیم، اما این توسعه عمدتاً در رشتههایی مانند کامپیوتر و حسابداری متمرکز بود. ما توسعه هنرستانها را متناسب با آمایش سرزمینی انجام دادیم و بیش از 100 هنرستان در مجاورت کارخانهها احداث شد تا بخش خصوصی در تربیت نیروی انسانی مشارکت مستقیم داشته باشد. امیدواریم این روند در دولت بعد نیز تداوم یابد.
وی ادامه داد: حدود دو هزار میلیارد تومان در دولت شهید رئیسی برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها ـ با اولویت هنرستانها ـ اختصاص یافت؛ در حالیکه طی 10 سال گذشته، بهاندازه نیمی از این رقم نیز هزینه نشده بود.
ضعف محسوس فارغالتحصیلان دانشگاه رجایی
کاظمی بیان کرد: دو هزار هنرآموز و استادکار را برای هنرستانها جذب کردیم که کیفیت خروجی آنها بهمراتب بالاتر از دانشگاه شهید رجایی بود. در حال حاضر، خروجیهای دانشگاه شهید رجایی ضعیف هستند. همچنین تصویب کردیم که ورودیهای دانشگاه شهید رجایی از میان فارغالتحصیلان هنرستانها انتخاب شوند.
وی در پایان با انتقاد از تغییر ساعات آموزشی، هشدار داد: تصمیم برای آغاز کلاسها از ساعت 6 صبح، فاقد هرگونه پشتوانه علمی است. چگونه میتوان از دانشآموزی که ساعت 5 صبح بیدار میشود، انتظار یادگیری و موفقیت در آزمون را داشت؟ این رویه به افت تحصیلی دامن میزند و نیازمند بازنگری فوری است.
تمام تحول آموزش و پرورش در دولت شهید رئیسی ریلگذاری شد!
در این نشست همچنین حسین مولوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: گزارشی که امروز آقای کاظمی در حضور رهبر انقلاب ارائه کرد، شامل تمام کلیدواژههایی بود که در دولت رئیسی ریلگذاری شده بود.
وی افزود: مفاهیمی مانند عدالت آموزشی، مهدکودکها، و توجه به مدارس دولتی، همگی در دولت رئیسی پایهگذاری شدند. اگر گزارش امروز وزیر آموزش و پرورش را ملاحظه کنید، دیگر نیازی نیست من از اقدامات دولت رئیسی سخن بگویم.
وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت، مدارسی را تحویل گرفتیم که بهدلیل کرونا، بهمدت دو سال تعطیل بودند؛ و متأسفانه کرونا به پوششی برای بسیاری از ضعفها ـ از جمله کمبود 200 هزار معلم ـ تبدیل شده بود. آموزش مجازی در دوران کرونا، این کمبود را پنهان کرده بود، اما با بازگشایی حضوری مدارس، این مسئله خود را نشان داد.
مولوی گفت: دلیل کمبود معلم، سیاست دولت آقای روحانی در کاهش نیروی انسانی بود؛ تا جاییکه دانشگاه فرهنگیان در آستانه تعطیلی قرار گرفت و تنها 3500 دانشجو در سال پذیرش میکرد.
معلمان تا سال 1401 برای رتبهبندی در کف خیابان بودند
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: تا سال 1401، معلمان برای اجرای طرح رتبهبندی، هر هفته در کف خیابان حضور داشتند. اما دولت شهید رئیسی با اقدامی فداکارانه، رتبهبندی را مطرح و اجرا کرد؛ و از آن زمان تاکنون، هیچ تجمعی از سوی معلمان بهدلیل مسائل معیشتی نداشتهایم.
مولوی عنوان کرد: پرداخت اضافهکاری معلمان در پایان هر ماه، یکی از آرزوهای همیشگی وزرای آموزش و پرورش بود. نخستینبار این امر در اردیبهشت 1403 محقق شد. بهواسطه ریلگذاری صحیح، امروز معلم میداند اگر اضافهکاری انجام دهد، در پایان ماه آن را دریافت خواهد کرد.
انتهای پیام/