عبور از ویترین کنشگری؛ رهاشدگی روابط عمومی در مشکلات

اقتصاد ایران: ساری- واحد روابط عمومی با همه فعالیت‌هایی که دارد هنوز نه‌تنها برای جامعه بلکه برای ادارات و سازمان‌ها به معنای واقعی جایگاه خود را نیافته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: امروز روز ملی ارتباطات و روابط عمومی است و واحد روابط عمومی با همه فعالیت‌هایی که دارد هنوز نه‌تنها برای جامعه بلکه برای ادارات و سازمان‌ها به معنای واقعی جایگاه خود را نیافته است در حالی که ویترین کنشگری است.

به تاکید و باور صاحبنظران، روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه در لوکس، در خود مدیریت است نه در بیرون آن، از این روز ضرورت توجه و بازنگری در رویکرد و کارکرد این حوزه الزامی به نظر می‌رسد.

مهران حسنی پژوهشگر و تحلیلگر سیاست‌های توسعه گردشگری که ارتباط خوبی با اهالی رسانه و روابط عمومی‌ها دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش روابط عمومی در حکمرانی فرهنگی در پاسخ به اینکه چه تحولی در نقش روابط عمومی‌ها در حکمرانی فرهنگی مشاهده می‌کنید، افزود: ۲۷ اردیبهشت فرصتی است تا به جای برگزاری نشست‌های تشریفاتی یا ارسال پیام‌های تبریک کلیشه‌ای، نگاهی جدی و انتقادی به وضعیت و جایگاه روابط عمومی در ساختارهای سازمانی کشور بیندازیم. در شرایط امروز جامعه ایرانی که مطالبه‌گری اجتماعی، رشد آگاهی عمومی و پیچیدگی افکار عمومی به نقطه عطفی رسیده است، دیگر نمی‌توان به روابط عمومی به مثابه ویترین سازمان بسنده کرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه به نظر شما، روابط عمومی چگونه می‌تواند از ویترین عبور کرده و به کنشگری فعال تبدیل شود، افزود: روابط عمومی اگر بخواهد زنده بماند، باید به کنشگری فعال، هدفمند و تخصصی تبدیل شود. سال‌هاست که روابط عمومی در بسیاری از دستگاه‌های دولتی به ویژه در حوزه‌های فرهنگی تنها به برگزاری مراسم، نصب بنر و انتشار خبرهای رسمی خلاصه شده است. این رویکرد ویترینی باعث شده که نه تنها مخاطب واقعی از تعامل با سازمان فاصله بگیرد، بلکه روابط عمومی از رسالت اصلی خود که همان ارتباط‌سازی هوشمند و شنیدن صدای مردم است، دور شود.

عبور از ویترین کنشگری؛ رهاشدگی روابط عمومی در مشکلات

حسنی درباره ویژگی‌های یک روابط عمومی کنشگر افزود: روابط عمومی در عصر جدید باید یک واحد استراتژیک، تحلیلی و متصل به جامعه باشد. این تحول شامل چند ویژگی اساسی است: رصد دائمی جامعه، پایش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ایجاد بستر تعامل نهادینه با تشکل‌ها و رسانه‌ها، شفاف‌سازی سیاست‌ها و طراحی کمپین‌های ارتباطی با هدف افزایش مشارکت و همدلی.

وی به نقش روابط عمومی در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری اشاره و اضافه کرد: این روابط عمومی‌ها باید در مدیریت بحران‌های رسانه‌ای، تسهیل مشارکت با تشکل‌های صنفی، افزایش مقبولیت اجتماعی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و ترویج سبک زندگی فرهنگی و بومی، نقش کلیدی ایفا کنند. آنها باید با جوامع محلی گفتگو کنند و مزایای پروژه‌ها را روشن سازند.

این فعال حوزه رسانه و گردشگری با تاکید بر نیاز به تغییرات بنیادین برای عبور از روابط عمومی ویترینی به کنشگر افزود: برای این تغییرات، نیاز به استفاده از نیروهای انسانی تحصیل‌کرده و متخصص، آموزش و توانمندسازی منابع انسانی و ارزیابی عملکرد بر اساس شاخص‌هایی چون میزان مشارکت و رضایت جامعه هدف داریم و روابط عمومی کنشگر می‌تواند از ستون‌های حکمرانی هوشمند فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد: عبور از روابط عمومی تشریفاتی نه تنها ضرورت حرفه‌ای بلکه مطالبه‌ای ملی است. در عصری که شفافیت، مشارکت و عدالت ارتباطی به عناصر بنیادین حکمرانی تبدیل شده‌اند، هیچ نهادی بدون روابط عمومی کنشگر مشروع و موفق نخواهد بود. لذا این تغییر یک ضرورت سازمانی و راهبردی برای حکمرانی فرهنگی و توسعه گردشگری است.

نبود بودجه مناسب، عدم توسعه تجهیزات حوزه روابط عمومی‌ها طبق فناوری‌های روز دنیا و نبود نیروی تخصصی متناسب با فعالیت‌ها و… معضلات است

میثم میلادی مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز با اشاره به مشکلات فراروی روابط عمومی‌ها اظهار کرد: نبود بودجه مناسب، عدم توسعه تجهیزات حوزه روابط عمومی‌ها طبق فناوری‌های روز دنیا و نبود نیروی تخصصی متناسب با فعالیت‌ها و… معضلاتی است که توجهی به آن نمی‌شود. البته تبعیض بزرگی در این میان وجود دارد، اینکه در شرکت‌های خصوصی زیرمجموعه دولت این شکاف کمتر وجود دارد و در مقابل در دستگاه‌های اجرایی‌ای که تقریباً حل تمام چالش‌های کشور به نوعی به آن وصل می‌شود این شکاف هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر ادامه داد: جالب آنجاست که هر چه می‌گذرد اهمیت روابط عمومی بیشتر در جامعه آشکار می‌شود و دولت‌ها از هر جناحی مانند ابزار از آن استفاده می‌کنند تا اهداف خود را پیش ببرند، فارغ از اینکه حتی ابزارها هم رسیدگی و مراقبت می‌خواهند چه برسد به انسان با انبوهی از احساسات و عواطف.

این فعال حوزه روابط عمومی و ارتباطات تصریح کرد: گاهی اوقات احساس می‌کنم روابط عمومی را باید به رباط‌ها سپرد، تا فارغ از هر گونه احساس فشار و استرس‌های غیر قابل تحمل وارده کار روزمره را انجام دهند، چیزی به غیر از بله قربان بر زبانشان نباشد و صاحبان آنها نیز مجبور باشند برای جلوگیری از خراب شدن و از کار افتادن هر روز به آنها رسیدگی کنند.

عبور از ویترین کنشگری؛ رهاشدگی روابط عمومی در مشکلات

وی تاکید کرد: به نظرم؛ روابط عمومی، نفس سازمان است که در میان انبوهی از کارهای پر استرس و مشکلات علی الخصوص در دستگاه‌های پر کار و مردمی رها شده است و هیچ حمایتی هم حتی توسط متولیانش ندارد.

میلادی یادآور شد: مجموعه‌ای از این بی توجهی‌های عمیق در روابط عمومی در ابتدا نفس دست‌اندرکاران حوزه روابط عمومی و سپس نفس سازمان‌ها را به شماره می‌اندازد.

روابط عمومی، فراتر از یک حرفه، رسالتی در مسیر شفافیت، اعتماد و آگاهی‌رسانی است. شما عزیزان و تلاشگران این عرصه، سفیران روشنایی و پیوند دهندگان قلب‌های جامعه به حقیقت و روایتگر مجاهدت‌ها، دستاوردها و امیدها هستید.

استاندار مازندران نیز در پیامی به مناسبت روز روابط عمومی آورده است: امروز نقش و جایگاه روابط عمومی در پیوند با تکنولوژی و ظرفیت‌های نوین اطلاع رسانی به نقش و جایگاهی ارزنده، پویا و مؤثر در تعاملات سازمانی، تکریم و حفظ سرمایه اجتماعی و آگاهی بخشی در خصوص دستاوردهای هر سازمان تبدیل شده و از این حیث بایسته است تا پویندگان این عرصه به شکل لازم از توانمندی‌های فناوری بهره گیری کنند و آموزش‌های ضروری را بگذرانند.

وی افزود: در این مجال، ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را به تک تک تلاشگران روابط عمومی در استان تبریک می گویم و از تلاش‌های شبانه روزی و بی‌وقفه و مسئولیت‌پذیری شما که پل ارتباطی بین مردم و سازمان متبوع هستید، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ