«جهانآرا» هست و تمام نمیشود
اقتصاد ایران: مجری برنامه تلویزیونی جهان آرا در پاسخ به این پرسش که آیا صحبتی درباره ادامه یافتن این برنامه در سال جاری مطرح شده است، گفت: «جهانآرا» هست و تمام نمیشود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی جهانآرا یکی از باسابقهترین و تأثیرگذارترین تولیدات شبکه افق سیماست؛ برنامهای که در طول بیش از هشت سال پخش مستمر خود، همواره کوشیده تا مرز گفتوگو و تحلیل را با صراحت و شفافیت از خاستگاه گفتمان انقلاب اسلامی گسترش دهد. حالا و در دور جدید این برنامه، محمدرضا باقری بهعنوان مجری چهرهای آشنا برای مخاطبان این برنامه است. باقری از زمانی که اجرای «جهانآرا» را بر عهده گرفته، بیش از 100 قسمت از این برنامه را اجرا کرده و معتقد است که این برنامه فراتر از یک محصول رسانهای معمولی عمل میکند و جایگاهی تمدنی دارد.
او در توصیف مسیر حضورش در جهانآرا به پیشینه برنامه اشاره میکند؛ جایی که ابتدا وحید یامینپور، چهره شناختهشده رسانهای، اجرای برنامه را آغاز کرد و پس از او امیرحسین ثابتی این مسئولیت را بر عهده گرفت. حالا، بیش از یک سال و نیم از اجرای باقری میگذرد و به گفته خودش، در این مدت بیش از 100 قسمت تولید و پخش شده است.
باقری جهانآرا را فراتر از یک برنامه صرفاً سیاسی یا اجتماعی میداند. او تأکید میکند که این برنامه گفتوگومحور، بهدنبال بررسی مسائل تمدنی انقلاب اسلامی است؛ مسائلی که از دل جامعه و تاریخ ایران میجوشند و در قالب بحثهایی صریح و گاه چالشبرانگیز با مهمانانی از طیفهای مختلف روی آنتن میروند.
به باور او، عنوان جهانآرا فقط یک اسم نیست، بلکه نماینده یک آرمان است؛ تصویری از دنیایی مملو از آرا و دیدگاههای متنوع. هدف این است که صدای متفاوتها نیز شنیده شود و فضایی ایجاد گردد که در آن، همه بتوانند از منظر خود درباره مسائل مهم حرف بزنند.
مجری جهانآرا با اشاره به رویکرد محتوایی برنامه میگوید که این برنامه زمانی وارد عمل میشود که یک موضوع ابعاد تمدنی پیدا کند. این مسائل میتوانند از جنس اقتصاد، سیاست داخلی یا بینالملل، یا حتی سبک زندگی و فرهنگ عمومی باشند. از نرخ ارز تا وضعیت فلسطین و لبنان، از وضعیت مجلس و دولت گرفته تا مسائل جمعیت و فرزندآوری؛ هر جا که نیاز به تبیین، روشنگری یا طرح مطالبهای باشد، جهانآرا وارد میدان میشود.
در مورد روند تولید برنامه نیز نکته جالبی مطرح میشود؛ اینکه بر خلاف بسیاری از برنامههای گفتوگومحور، در جهانآرا ابتدا موضوع انتخاب میشود، سپس بر اساس آن، مهمانانی دعوت میشوند که میتوانند آن مسئله را از منظر تمدنی و تحلیلی تبیین کنند. بنابراین رویکرد برنامه بیش از آنکه شخصمحور باشد، مسألهمحور است.
باقری با تأکید بر گستره مخاطبان برنامه، تأکید میکند که جهانآرا برای قشر خاصی طراحی نشده و همه مردم، چه موافق و چه منتقد، مخاطب بالقوه آن هستند. او حتی میگوید که برخی منتقدان برنامه نیز آن را دنبال میکنند تا ببینند در این برنامه چه گفته میشود، چرا که بسیاری از حرفهایی که در جهانآرا زده میشود، آغازگر گفتوگوهایی در سایر فضاهای رسانهای و اجتماعی است.
در پاسخ به این که رویکرد برنامه نسبت به مسائل روز چگونه است، باقری تأکید میکند که برخی موضوعات نیاز به طرح عمومی دارند و برخی دیگر باید تا تحقق نتیجه پیگیری شوند. به گفته او، در چند نوبت این پیگیریها به نتیجه ملموس منجر شده است؛ مثل ماجرای جزیره بوموسی که پس از سه قسمت برنامه و طرح مطالبات عمومی، خروجیهای روشنی در سطح تصمیمسازی ایجاد شد.
به گفته او، در موضوعاتی مثل فرزندآوری نیز دغدغهها و مطالباتی در برنامه مطرح شده که هنوز به جمعبندی نهایی نرسیده، اما برنامه به این تلاشها ادامه خواهد داد. او یادآور میشود که جهانآرا همواره در پی شفافسازی مسائل برای مردم بوده تا امکان تصمیمگیری و شناخت بهتر برای مخاطبان فراهم شود.
همگامی این برنامه با سند تحول رسانه ملی نیز موضوعی است که باقری دربارهاش نگاه مثبتی دارد. با این حال، معتقد است جهانآرا فراتر از آن سند حرکت کرده و در برخی حوزهها مثل کاهش فاصله طبقاتی یا توجه به مناطق محروم، پیشگام بوده است. او این برنامه را نه فقط همراه، بلکه در مواردی جلوتر از سیاستهای تحولی رسانه ملی میداند.
و در نهایت، وقتی صحبت از آینده برنامه به میان میآید، محمدرضا باقری با لحنی قاطع میگوید: «جهانآرا هست و تمام نمیشود.»
انتهای پیام/