سایه مذاکرات بر بازار خودرو
اقتصاد ایران: بازار خودرو با آغاز مذاکرات ایران و آمریکا و بهدنبال آن نوسانات ارزی و کاهش قدرت خریداران، دچار رکود شدیدی شده است که نهتنها معاملات را متوقف کرده، بلکه بسیاری از فعالان این بازار را با مشکلاتی مواجه کرده است.
بازار خودرو سال ۱۴۰۴ با ادامه رکود تورمی اسفندماه، کلید خورد؛ اما از نیمه دوم فروردین تا هفته اول اردیبهشت تحتتاثیر نرخ دلار و تحولات سیاسی نوساناتی را تجربه کرد. با این حال با آغاز ریزش نرخ ارز، انتظار میرفت قیمتها در بازار خودرو نیز در این مسیر قرار بگیرد؛ اما افت حدود ۲۰ درصد بهای ارز نسبت به اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری آنچنان تاثیری بر قیمتها نداشته و پس از شوک اولیه، خریداران شاهد مقاومت بازار خودرو در برابر کاهش نرخ دلار هستند.
در واقع بازار خودرو برخلاف آنچه بسیاری از خریداران و مصرفکنندگان انتظار داشتند، با افت و ریزش نرخ ارز در یک ماه گذشته چندان همراه نشده است. درحالی که بسیاری باور داشتند با ریزش قیمت دلار از بالای ۱۰۰ هزار تومان به زیر ۸۵ هزار تومان و تبعیت بازار خودرو از نرخ ارز، این موضوع بهسرعت روی قیمتها تاثیر بگذارد؛ اما برخلاف تصور و امید ایجادشده، قیمتها آنچنان تحتتاثیر قرار نگرفته و بازار همچنان در همان محدوده قیمتی و در رکود بهسر میبرد.
اما از ابتدای هفته گذشته و با اعلام خبر تعویق مذاکرات و افزایش نرخ ارز، تاحدودی ورق در بازار خودرو برگشت و قیمتها روند صعودی بهخود گرفت؛ اما مجددا با اعلام خبر از سرگیری مذاکرات در این هفته، بازار خودرو باز در فاز انتظار قرار گرفت.
بسیاری از فعالان بازار معتقدند انتشار این خبر، بر روند تصمیمگیری خریداران و فروشندگان اثر گذاشته و موجب شده با پرهیز از خرید و فروش، باز هم بازار به خواب نسبتا عمیقی فرو برود.
البته برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند فضای کلی بازار، بیش از تاثیر مذاکرات و نوسانات نرخ ارز از عرضه و تقاضا تبعیت میکند؛ بنابراین کاهش تقاضا در ماههای ابتدایی سال و انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمتها، باعث رکود در بازار شده است.
از سویی برخی کارشناسان کاهش تنشهای سیاسی جهانی و ثبات نسبی نرخ ارز را از عوامل کلیدی بازگشت آرامش در بازار خودرو میدانند و معتقدند بررسی روند قیمتی در هفتههای اخیر نشان میدهد با کاهش نوسانات شدید ارزی، بازار خودرو از وضعیت پرنوسان روزهای گذشته فاصله گرفته و کمی آرام شده است.
به هر ترتیب بهنظر میرسد پس از نوسانات روزهای اخیر هماکنون آرامش نسبی بار دیگر بر بازار خودرو سایه افکنده است؛ بهطوری که ارزیابیها نشان میدهد در معاملات اواخر هفته گذشته، اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی تغییر چندانی را تجربه نکردند و در همان محدوده قیمتی روزهای گذشته باقی ماندند.
کارشناسان پیشبینی میکنند حداقل تا اواسط ماه آینده و افزایش سنتی تقاضا با ورود بهفصل تابستان، احتمالا بازار خودرو با وضعیت فعلی همراهی خواهد کرد؛ اما درعین حال فضای مذاکرات و پیامی که مخابره میکند، همچنان تاثیرگذار بوده و میتواند این روند را دستخوش تغییر کند.
در هر حال بسیاری از فعالان بازار افزایش عرضه توسط خودروسازان، تقویت قدرت خریداران با اجرای طرحهای فروش اقساطی و از همه مهمتر ایجاد ثبات اقتصادی را از جمله راهکارهای ضروری برای خروج بازار خودرو از رکود و بهبود وضعیت معاملات میدانند.
در هر حال رصد بازار نشان میدهد خودروهای داخلی و مونتاژی ایرانخودرو در نیمه اردیبهشتماه کمترین نوسان قیمتی را تجربه کردند و آرامش نسبی بر بازار حاکم بوده است. از مهمترین تغییر قیمتهای رخداده در بازار محصولات سایپا نیز باید بهکاهش بهای فروش ساینا GX دوگانه اشاره کرد. این سدان پرفروش از اواخر هفته گذشته تاکنون حدود ۶ میلیونتومان ارزانتر شده است.
در میان محصولات مونتاژی و وارداتی بازار نیز آریزو ۵ اسپرت و آریزو ۸ اکسلنت دو سدان مونتاژی بازار هستند که بهنسبت دیگر خودروها، کاهش قیمت بیشتری داشتند و بهترتیب ۲۰ و ۳۰ میلیونتومان ارزانتر شدند. هیوندای کونا ۲۰۲۵، تویوتا کرولا کراس هیبرید و مزدا ۳ نیز در میان وارداتیها ریزشهای چشمگیری داشتند و بهترتیب افتهای ۱۸۰، ۷۰ و ۵۰ میلیونتومانی را تجربه کردند.
ریزش قیمت وارداتیها در بازار
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت ریرا (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و ۵۹۵ میلیونتومان، وانت کارا تک کابین (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و ۱۰ میلیونتومان، شاهین اتومات (۱۴۰۴) با ۷ میلیونتومان کاهش به ۹۳۶ میلیونتومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۴) با ۷ میلیونتومان کاهش به ۵۷۷ میلیونتومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۴) با ۶ میلیونتومان کاهش به ۹۰۵ میلیونتومان و دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۴) با ۵ میلیونتومان کاهش به ۸۸۹ میلیونتومان رسید.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیونتومانی و رشد قیمت ۱۰ تا ۴۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که لاماری ایما (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان، تیگارد X۳۵ پلاس (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۶۵۰ میلیونتومان و هایما ۷X (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۹۷۵ میلیونتومان اعلام قیمت شدند.
از طرفی دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۴) با ۴۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیونتومان، کیامسی A۵ (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان و امویام X۳۳ کراس اتومات (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۲۸۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش تویوتا bz۴X ۶۱۵ پرو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سیسی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیونتومان، نیسان قشقایی تکدیفرانسیل (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان، آئودی Q۵ e-tron (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان و بیوایدی سانگپلاس (۲۰۲۵) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان رسید.