درنگ قرآنی حجتالاسلام قرائتی درباره سفر حج
اقتصاد ایران: شایسته است که مسافران سرزمین وحی در موسم حج و ایام عمره درنگ و تدبری به آیات حج و تفسیر کوتاه آن داشته باشند و از نکتهها و پیامهای قرآن بهرهمند شوند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام محسن قرائتی در یادداشتی به اهمیت حج پرداخته است و بر اساس آیات قرآن کریم، منزلت حج ابراهیمی را تشریح میکند:
در سرزمین وحی خود را در برابر آینه قرآن قرار دهیم و زشتی و زیبایی خود را بنگریم که استناد به قرآن دقیقتر، سریعتر، مؤثرتر و مورد اتفاق همه مسلمانان است.
قرآن میفرماید: «إِنَّ الصَّلَوٰةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ» ولی نماز ما نه خود و نه جامعه ما را از فحشا و منکر باز نداشت. مشکل چیست؟ مشکل در این است که به شرایط و اموری که انسانها از فساد و منکر است توجه نمیشود.
قرآن از ما خواست به هنگام نماز روی خود را از بیت المقدس به سمت مسجدالحرام بگردانیم تا یهودیان بر ما منتی نداشته باشند. «ولثلاً یَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْكُمْ حُجَّةٌ» ولی امروز ما با دست خود خود را وابسته میکنیم تا بر ما حجت داشته باشند.
قرآن فرمود: «لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْكَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سبیلاً» و امروز کفار بر ما همه نوع سلطهای دارند.
قرآن فرمود: «لا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ» و امروز سرمایه کشورهای اسلامی به دست چه کسانی است؟
قرآن میفرماید: «لا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ» و در جامعه ما گروهی ظالم و گروهی مظلوم و بعضی نسبت به زیر دستان ظالم و نسبت به ابر قدرت ها مظلوم هستند.
بار دیگر خود را در آینه قرآن ببینیم. قرآن با فریاد «ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً» فرمود: منحرفان را یاور خود نگیرید ولی متأسفانه ما گرفتیم.
قرآن با فریادِ «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً وَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جمیعاً» و «لَنْ یَخْلُقُوا ذُبَاباً» و فریادِ «كَمَثَلِ العَنْكَبوتِ» به ما گفت تمام عزت و قدرت برای خداست. قدرتهای غیر الهی مثل تار عنکبوت سست و ضعیف هستند و توان آفریدن یک مگس را هم ندارند ولی بسیاری از مسلمانان در برابر این فریادها مثل پسر نوح که میگفت: «ساوِی إِلى جَبَلٍ یَعْصِمُنِی» خود را به ابرقدرتها وابسته کردند.
در آن زمان پسر نوح گمان میکرد کوه او را نجات میدهد و در این زمان آنها گمان میکنند قدرتها آنها را نجات میدهند. آیا با مشاهده فرار شاه ایران و آوارگی منافقان و ذلت صدام، کافی نیست که باور کنیم که خدا میفرماید: «أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ» و باور کنیم کلام خدا را که می فرماید: «هُمْ لِلْكُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِیمَانِ».
ما گمان میکنیم برخی کارها از اهمیت ایمان به خدا ارزشمندتر است. در حالی که قرآن میفرماید: «أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ».
ماگمان میکنیم بعضی از صحنههایی که به وجود آمدهاند، طبیعی است حتی بعضی از انفجارها نقشهای بیش نیست. قرآن به ما یاد داده که «وَ جَاؤُ عَلَى قَمِیصِهِ بِدَم كَذِب» آری مسلمان نباید تحت تأثیر جوسازیها قرار گیرد.
سفر حج آزمایشگاهی است که ما به سرزمین وحی برویم و خود را در آینه قرآن ببینیم و وعدههای خداوند را با چشم و دل مشاهده کنیم. چگونه خداوند به پیامبرش فرمود: «وَ رَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ» و چنین کرد.
فرمود: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً» و چنین شد.
و فرمود: دلهای مردم را به سمت کعبه گرایش میدهم: «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ» و چنین شد.
در مکه ما میبینیم که اگر نظر خداوند به سنگی افتد، آن سنگ محبوب دلها میشود و پروانهوار به دور آن میچرخند: «وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ».
در مکه می بینیم که ابراهیم پایههای کعبه را بالا برد و دعا کرد: «رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا» یعنی اگر انسان ابراهیم باشد و کارش ساختن کعبه ولی خداوند قبول نکند ارزشی ندارد.
یکی از فرصتهای استثنایی زمانی و مکانی فرصتی است که زائران خانه خدا در مکه و مدینه به سر میبرند. مدینه شهری است که بیشترین معصوم را در بردارد و صدها آیه قرآن و هزاران حدیث از آنجا منتشر شد و بهترین نقطه زمین و فرودگاه جبرئیل و نقطه معراج رسول خدا و قربانگاه اسماعیل و هجرتگاه ابراهیم و شکنجهگاه مسلمین صدر اسلام است. شایسته است که مسافران سرزمین وحی در موسم حج و ایام عمره درنگ و تدبری به آیات حج و تفسیر کوتاه آن داشته باشند و از نکتهها و پیامهای قرآن بهرهمند شوند.
انتهای پیام/