گفتمان «تربیت انقلابی» جایگزین «سواد انقلابی» شود!
اقتصاد ایران: مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجراییسازی سند تحول گفت: به جای تاکید صرف بر «سواد انقلابی»، باید از گفتمان «تربیت انقلابی» استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نشست تخصصی «چیستی، چرایی و چگونگی سواد انقلابی در آموزش و پرورش» با حضور جمعی از مسئولان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت به مناسبت هفته معلم برگزار شد.
مسعود بهرامی (مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران)، دکتر محمد شهریاری (استاد دانشگاه فرهنگیان)، دکتر محمد آذین (رئیس مؤسسه برهان)، دکتر علیمحمدی (رئیس هیئت مدیره مرکز معنا)، دکتر محسن ایمانی (استاد دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر علی پارسانیا (مشاور وزیر در اجراییسازی سند تحول)، حجتالاسلام عیسی ذوالعلم (رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم)، دکتر حسن ملکی (استاد دانشگاه علامه طباطبائی)، دکتر علی محبی (رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) و دکتر صادق ملکی (معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش) در این نشست حضور داشتند.
علی پارسانیا با تقدیر از برگزاری این نشست گفت: انتخاب مفهوم «سواد انقلابی» اگرچه ایدهای ارزشمند است، اما جای بحث است. سواد عموماً بر شایستگیهای دانشی و قابل سنجش متمرکز است، در حالی که سند تحول آموزش و پرورش بر پرهیز از این نگاه تکبُعدی تأکید دارد.
پارسانیا افزود: به جای تاکید صرف بر «سواد انقلابی»، باید از گفتمان «تربیت انقلابی» استفاده کنیم که جامعتر است و همزمان به ابعاد معرفتی، مهارتی و ارزشی انسان توجه میکند.
وی در ادامه گفت: معلم باید از طرحدرسهای سنتی فاصله بگیرد و به طراحی موقعیتهای تربیتی ترکیبی روی آورد که در آن دانش و ارزش به هم پیوند خورده باشند. این نگاه با مدلهای غربی مبتنی بر استانداردسازی و اندازهگیری صرف، تفاوت بنیادین دارد.
پارسانیا افزود: برخی ممکن است تصور کنند تربیت انسان انقلابی به معنای پرورش انسان نظم گریز یا ساختارشکن است که اینطور نیست اما هدف اصلی، تربیت انسان انقلابی و تربیت نسلی مسئولیتپذیر، آگاه و متعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی است. چنین افرادی نه تنها از دانش روز بهره میبرند، بلکه توانایی نقد سازنده و مشارکت در پیشرفت کشور را دارا هستند.
وی گفت: مفاهیم محوری در تربیت انسان انقلابی، ویژگیهایی مانند ظلمستیزی، عدالتخواهی، عدالتگستری (نه صرف مطالبه، بلکه تحقق عملی عدالت)، حقجویی و ولایتپذیری را شامل میشود. این مفاهیم درواقع شاخصهای تربیت سیاسی انقلابی هستند؛ یعنی ما به دنبال پرورش انسانی هستیم که در لایههای بیرونی، شایستگیهایی مانند مبارزه با ستم و گسترش عدالت را نشان میدهد، اما در لایههای پایهای، انسان انقلابی، ساختارگریز نیست اما ساختارپذیر هم نیست! و ساختارساز است و انسان انقلابی ضمن پذیرش نظام، قواعد جدید میسازد، بازی را تغییر میدهد و هنجارهای نوین خلق میکند.
پارسانیا افزود: اگر بخواهیم کلیدیترین مفهوم در تربیت انسان انقلابی را برجسته کنیم، باید به این تعریف پایهای توجه کنیم: انقلابی کسی است که حیاتش را در میدان مبارزه تاریخی برای اقامه حق معنا میکند. تمام ارکان زندگی او – از آموزش و تدریس تا کسب حلال – در چارچوب این نبرد بزرگ تعریف میشود. زندگیاش قیام لله، مقاومت مستمر و مبارزهای آگاهانه است. این نگاه با فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره "مقاومت" به عنوان محور حیات انقلابی همسوست؛ ایشان با واژهپردازیهای دقیق، هر بار بر جنبههای جدیدی از این مفهوم تاکید میکنند.
وی در ادامه گفت: این نگرش ریشه در مبانی انسانشناختی و هستیشناختی ما دارد. انسان از نخستین لحظه آفرینش، در میدان جنگ حق و باطل قرار گرفت؛ از زمانی که ابلیس سوگند خورد تا انسان را فریب دهد. بنابراین، مبارزه ذاتیِ وجود ماست – ما نه انتخاب کردهایم که بجنگیم، نه امکان کنار کشیدن داریم.
انتهای پیام/