۱۷۵۲ تاکسی برقی تا ماه آیند وارد ناوگان تاکسیرانی تهران می شود
اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: ۱۷۵۲ تاکسی برقی تا ماه آینده وارد ناوگان تاکسیرانی تهران می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران درباره جزئیات نوسازی ناوگان فرسوده اظهار کرد: سهم تاکسیها در جابجایی مسافر از مجموع ناوگان حمل و نقل عمومی ۱۸ درصد است که این حاکی از اهمیت تاکسی و جابجایی مسافر در این حوزه است. متأسفانه به رغم این اهمیت وضعیت ناوگان تاکسی به لحاظ سلامت، ایمنی، فنی و وضعیت قابل قبولی نیست؛ خیلی از تاکسیهای سطح شهر تهران فرسوده هستند.
وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور فرسوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل و ظرفیت شرکتهای خودروساز و نگاه به تجربیات سنوات گذشته، امکان نوسازی ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه برای تهران و چندین برابر برای کل کشور امکان پذیر نیست. به جهت تسریع انجام کار و حرکت به سمت هوای پاک اجرای تکالیف قانون هوای پاک با تدابیر شهردار تهران از سال گذشته شهرداری تهران حرکت به سمت نوسازی ناوگان را به صورت جدی با رویکرد برقی سازی آغاز کرد. تهران اولین شهری در کشور است که ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی وارد عرصه خدمت شدند.
مالکی ادامه داد: این ۱۷۲ تاکسی در فرودگاهها و اطراف بازار فعال هستند. همچنین از محل قرارداد شهرداری تهران با کشور چین قرار است تا ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی به شهر تهران وارد بشود. اولین بخش این محموله که شامل ۱۷۵۲ دستگاه است اکنون وارد پایتخت شده است. مجوز پلاک تاکسی دریافت و توسط شورای عالی ترافیک صادر شده است. از هفته گذشته هم فراخوان واگذاری این خودروها آغاز و در سطح شهر منتشر شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امروز نزدیک به ۱۶۰ نازل شارژ برق رو در پهنههای مختلف شهر تهران نصب شده است، گفت: فقط در پایانه بعثت توانایی شارژ روزانه قریب به ۹۰۰ تاکسی را داریم. بنابراین دغدغه و نگرانی برای این ۱۷۵۲ دستگاهی که قرار است ظرف یک ماه آینده فعال بشود نداریم. مشمولین این مدل نوسازی دارندگان تاکسیهای بنزینی و غیره برقی با عمر ۱۲ سال و بالاتر هستند. همچنین روی این ماشینها جی.پی.اس به جهت رصد و پایش نصب شده است.
وی عنوان کرد: مدل بازپرداخت اقساط به صورت پلکانی و در بازه زمانی ۶۰ ماهه است.
مالکی در پاسخ به این سوال که آیا روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی زمانبر خواهد بود، گفت: در سال گذشته رشد ۲۳ درصدی در حوزه نوسازی داشتیم و ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی به متقاضیان تحویل دادیم. تعداد ناوگان نوسازی شده تاکسی در اردیبهشت ماه امسال از مرز ۱۱ هزار دستگاه گذشت. البته ظرفیت و پتانسیل شرکتهای خودروساز داخلی واقعاً پاسخگوی نوسازی کل ناوگان فرسوده کشور و من جمله تهران که دارای یک ناوگان تاکسی بزرگ است، نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ادامه داد: تهران یکی از بزرگترین ناوگانهای تاکسی دنیا را دارد و تعداد زیادی از تاکسیهای ما فرسوده است؛ به طوری که بیش از ۳۰ هزار دستگاه تاکسی پایتخت فرسوده است و به هر صورت ما هنوز به صفر نرسیدیم. شاید یکی از دلایل اصلی که شهرداری تهران به این مسئله ورود کرد و برای واردات خودرو راسا اقدام کرد به جهت تسریع روند نوسازی ناوگان بود.
وی با بیان اینکه اگر ما هیچ محدودیتی در تحویل خودروهای با کیفیت در داخل نداشتیم و سالانه حدود ۵۰ هزار دستگاه توسط شرکتهای خودروساز داخلی به کشور اختصاص داده میشد این روند خیلی سرعت داشت، گفت: در نتیجه خیلی سریع تاکسیها به متقاضیان داده میشد. شاید اصلاً در واقع دغدغهای برای نوسازی نبود. ما سال گذشته بالای ۳ هزار پرونده تشکیل دادیم. مثلاً ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی تا الان دریافت کردیم. به هر صورت محدودیتهایی وجود دارد. از زمانی که متقاضی ثبت ناممی کند و تا زمانی که خودروی خود را دریافت میکند چندین ماه طول میکشد. بنابراین حتماً باید نسبت به ایجاد یک ساز و کار نوسازی با یک فرایند دیگری اندیشید.
مالکی در پایان تاکید کرد: البته این مستلزم حمایت دولت است و یک نگاه ویژه را میطلبد.