معلمان نمونه در دیدار با وزیر: امتحانات سخت، مدارس ناعادلانه
اقتصاد ایران: معلمان نمونه کشوری در نشستی صمیمی با وزیر آموزش و پرورش از وضعیت آموزش، مشکلات معیشتی، ناعدالتیها، ضعف مدیریتی و ناکارآمدی کتابهای درسی گفتند؛ صدایی که از دل تجربه آمده و تصویری دقیق از چالشهای نظام آموزشی ایران ارائه میدهد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هفته معلم، وزیر آموزش و پرورش در نشستی صمیمی پای صحبتهای 24 معلم نمونه کشوری نشست. معلمانی که هر یک دههها تجربه آموزشی در اقلیمهای مختلف کشور را پشت سر گذاشته و حالا از دل تجربه زیسته خود، چالشها، دردها و البته پیشنهادهای جدی برای بهبود نظام آموزشی دارند. آنچه در این نشست شنیده شد، فقط گلایه نبود، بلکه مجموعهای از دغدغههای عمیق، نقدهای حرفهای و خواستههایی برای نجات کیفیت آموزش و احیای منزلت معلمی بود.
از رتبهبندی تا سنگینی کتابها
نخستین صدای جدی را منصور قاسمزاده، دبیر ریاضی باسابقه از استان مازندران بلند کرد: حال معلمان خوب نیست و جامعهای پیشرفت میکند که حال معلمانش خوب باشد. او به عدم تناسب حجم کتابهای درسی، بهویژه در درسهایی چون ریاضی با زمان آموزش اشاره کرد و گفت: در این شرایط نمیتوان دانشآموزان خلاق پرورش داد.
این معلم همچنین نسبت به کیفیت پایین آموزش مجازی هشدار داد و از وزیر خواست که تعطیلی مدارس حتیالمقدور به حداقل برسد.
عدالت آموزشی گمشده امروز مدارس ماست
قاسمزاده و دیگر معلمان حاضر، به موضوع جدی تبعیض و تفکیک در مدارس پرداختند. آنان پرسیدند چرا مدارس سمپاد، شاهد و نمونه با مدارس عادی ادغام نمیشوند تا عدالت آموزشی به شکل واقعی تحقق یابد؟ همچنین نبود کلاسهای تقویتی برای دانشآموزان ضعیف را یکی دیگر از مصادیق بیعدالتی آموزشی دانستند.
یکی از معلمان از فاصله بین محتوای کتاب درسی و سؤالات کنکور گلایه داشت. به باور او، این مسئله باعث شده دانشآموزان کتاب درسی را کنار بگذارند و صرفاً به منابع جانبی و موسسات آموزشی روی بیاورند.
سوالات امتحانات نهایی فراتر از کتاب درسی
از دیگر گلایههای مطرحشده، طراحی سؤالهای امتحانات نهایی فراتر از سطح کتاب درسی بود. یکی از معلمان گفت: برخی طراحان سوالات امتحانات نهایی از بخشهایی سؤال مینویسند که نویسنده کتاب صراحتاً گفته نباید از آنها سؤال طرح شود.
نبود یک سایت علمی پشتیبان برای معلمان نیز از جمله دغدغههایی بود که مطرح شد. به گفته یکی از معلمان، اگر دبیر در موضوعی علمی با مشکل مواجه شود، باید مرجعی رسمی برای مشورت و پاسخگویی وجود داشته باشد. در گذشته سایت دفتر تالیف چنین نقشی داشت اما مدتی است که بهروزرسانی نمیشود.
کودکانی که هنوز الفبا را نیاموختهاند
مشاور یکی از مدارس با اشاره به ضعف آموزشی در پایه اول ابتدایی گفت: دانشآموزان کلاس اول حتی گاهی الفبا را نمیدانند و وارد پایه دوم میشوند. او پیشنهاد داد که پایه اول به دو مرحله مقدماتی و تکمیلی تبدیل شود یا دوره پیشدبستانی رسمی و اجباری اعلام شود.
فشار بر دانشآموزان اول ابتدایی؛ بازی فراموش شده است
یکی از معلمان پایه اول دبستان در مدارس غیردولتی نیز از سنگینی مطالب کتاب فارسی انتقاد کرد: دانشآموزان پایه اول دبستان جثه کوچکی دارند و هنوز به لحاظ جسمی توانایی لازم را ندارند و با این حجم مطالب، دیگر جایی برای بازی و شادی نمیماند. آموزش باید بازیمحور باشد تا کودک از یادگیری لذت ببرد.
مدیریت مدارس؛ از شایستهسالاری دور شدهایم
برخی معلمان از روند انتصاب مدیران مدارس ابراز نگرانی کردند و آن را خارج از چارچوب آییننامه دانستند. گاهی مدیرانی منصوب میشوند که تجربه کافی یا کارنامه مثبتی در حوزه آموزش ندارند.
یکی دیگر از مسائل مهم مطرحشده در نشست، وضعیت نابسامان مدارس عشایری بود. یکی از معلمان گفت: این مدارس اغلب چندپایه هستند و معلمان کمتجربه یا سربازمعلم در آنها تدریس میکنند. او خواستار ایجاد مشوقهای مادی و معنوی برای جذب معلمان توانمند به این مناطق شدند، چرا که معلم چندپایه و تکپایه، حقوق یکسان میگیرد اما زحمت نابرابر میکشند.
جای خالی مهارتهای زندگی و هوش مصنوعی
برخی دیگر از معلمان از کمرنگ بودن آموزش مهارتهای نرم و مهارت زندگی گلایه داشتند. به گفته آنها، دانشآموزی که به درس مسلط است و حتی ممکن است نمره 20 در شیمی یا ریاضی بگیرد، ممکن است در آزمون نهایی شکست بخورد چون مهارت کنترل استرس یا ارتباط موثر ندارد. همچنین آموزش هوش مصنوعی و تفکر تجسمی در تربیت معلمان دانشگاه فرهنگیان هنوز جدی گرفته نشده است.
رتبهبندی؛ امیدی که با اعمال نفوذ خدشهدار شد
در پایان، یکی از معلمان نمونه از روند ناعادلانه اجرای طرح رتبهبندی نیز انتقاد کرد و از وزیر خواستند این موضوع را با نگاه جدیتری پیگیری کند.
اسامی 24 معلم نمونه کشوری که در این نشست حاضر بودند عبارت است از:
دوره ابتدایی
سیده سهیلا طاهری استان ایلام.
محمد حسن رئوفی استان گلستان.
اکرم بیات استان خراسان رضوی.
سارا حجازی استان هرمزگان.
اسماعیل سپیدکار بلداجی استان چهارمحال و بختیاری.
دوره متوسطه اول
معصومه شکوری استان مازندران.
علیرضا پودینه استان سیستان و بلوچستان.
سید علی میرکاظمی استان گلستان.
محمدرضا برغمدی استان خراسان رضوی.
سید مهدی هاشمی استان خوزستان.
دوره متوسطه دوم
زهره رضوی زاده استان فارس.
محمد علی مرادی پور استان فارس.
منصور قاسم زاده استان مازندران.
بهرام شفیعی استان بوشهر.
سید محمدرضا خاقانی استان گیلان.
گروه کارکنان تخصصی
حمیده صداقت (مدیر مدرسه) استان بوشهر.
فریبا نیک اقبالی (معاون مدرسه) کهگیلویه و بویر احمد.
حسین خلیفه (مربی امور تربیتی) استان بوشهر.
عیسی مرادی (مشاور) استان چهارمحال و بختیاری.
اعظم باقری نجف آباد (مراقب سلامت) استان کهگیلویه و بویر احمد.
مدارس غیردولتی
افسانه افشار کردستانی (آموزگار دوره ابتدایی) استان خراسان رضوی.
فرزانه صادقی (آموزگار دوره ابتدایی) استان فارس.
فروغ افشاری (دبیر) استان تهران و شهر ملارد.
حمیده جعفری دولت آبادی (مدیر) استان اصفهان.
انتهای پیام/