«ترکیب دو خودرو» برای فروش خودروهای سرقتی چگونه انجام میشود؟
اقتصاد ایران: سند نمره کردن خودرو، روشی است که سارقان خودرو با خودروهای سرقتی انجام میدهند.
در این روش سارقان قطعات خودرویی که از کار افتاده را با قطعات خودرو سرقتی تعویض میکنند و با این روش، انگار خودرو جدیدی ساخته میشود. چند روز قبل، پلیس آگاهی تهران بزرگ از انهدام باندی خبر داد که با سندنمره کردن خودروهای سرقتی، آنها را بهفروش میرساندند.
مشتریان خودروهای بهشدت آسیبدیده، نیتهای متفاوتی دارند
سرهنگ مسعود گلپسند، معاون دایره مبارزه با سرقت وسایل نقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره نحوه انجام جرم سند نمره کردن خودرو گفت: «در برخی مواقع، خودرو در آتش میسوزد و یا در تصادفات بهقدری آسیب میبیند که دیگر برای مالک مقرون بهصرفه نیست که آن را بازسازی کند؛ بههمین دلیل این خودرو آسیبدیده را به اوراقیها و یا از طریق آگهی در فضای مجازی میفروشد.»
وی در ادامه افزود: «افرادی که این خودروها را میخرند نیتهای متفاوتی دارند. بهعنوان مثال برخی میخرند تا از سایر قطعات آن استفاده کنند که البته این امر نیز صحیح نیست؛ چراکه قطعا این قطعات دیگر فرسوده شدهاند و کارایی ندارند. اما برخی دیگر برای اعمال مجرمانه این خودروها را میخرند.»
معاون دایره مبارزه با سرقت وسایلنقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: «عدهای از مکانیکها، این خودروها را خریداری میکنند و شماره شاسی و شماره موتور خودرو تصادفی را که تحتتعقیب پلیس نیست، بهصورت حرفهای روی خودروهای سالمی که سرقت کردهاند میگذارند و در واقع خودروها را «دوتا یکی» میکنند و حتی از پلاک خودرو تصادفی نیز روی خودرو سرقتی نصب میکنند.»
وی تاکید کرد: «درواقع سارق خودرویی را بهسرقت میبرد که همرنگ و هممدل خودرو تصادفی باشد که بتوان آنها را یکی کرد و بعد خودرو جدید را بهعنوان خودرو دستدوم بهفروش میرسانند.»
کارشناسان، بیشتر رنگشدگی خودرو را بررسی میکنند
یکی از متهمان این روش سرقت که ۴۰ سال سن دارد، پس از دستگیری توسط پلیس گفت: «من صافکار هستم و سالهاست که تعمیرگاهی در جنوب شهر دارم. مدتی پیش بهسرم زد برای بالا بردن درآمدم، خودروها را سند نمره کنم.»
وی در توضیح بیشتر افزود: «بههمین دلیل با فردی آشنا شدم که خودرو سرقت میکرد؛ من هم بهدنبال خودروهای قراضه و خرابی رفتم که دیگر حرکت نمیکردند. این خودروها همان خودروهایی بودند که یا بهشدت در تصادفات آسیب دیده بودند یا مثلا در آتشسوزیها سوخته بودند و اینها را از طریق آگهیهای فضای مجازی میخریدم.»
این متهم ادامه داد: «بهعنوان مثال من یک دستگاه پژو ۲۰۶ سفید را که کاملا از کار افتاده بود، خریداری میکردم. بعد بهسارقی که با او آشنا شده بودم، سفارش میدادم دقیقا یک دستگاه خودرو ۲۰۶ سفید دیگر را که سالم بود، برایم سرقت کند. پس از آن قطعات این دو خودرو را با هم ترکیب میکردم؛ یعنی بهعنوان مثال ارکان خودرو خراب را روی خودرو سرقتی نصب میکردم.»
وی درباره نحوه شناساییاش توسط پلیس آگاهی پایتخت گفت: «با این روش، خودرو سرقتی را با مدارک و هویت خودرو تصادفی، در شبکههای اجتماعی آگهی میکردیم و بعد میفروختیم و کسی به این مساله شک نمیکرد؛ تا اینکه مدتی پیش یکی از خودروها در تعویض پلاک بهمشکل برخورد و ماموران به آن شک کردند و بهسراغم آمدند.»
این متهم با بیان اینکه در سالهای اخیر با بیش از ۱۰ دستگاه خودرو همین کار را انجام داده است، میگوید: «بیشتر با خودروهای پارس، ۲۰۶، ماکسیما و زانتیا این کار را انجام میدادم. هر خودرو را حدودا ۱۰۰ میلیون میخریدم و با کمی خرج کردن برای آماده کردن آن، حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیونتومان میفروختم و سهم سارق را هم جدا پرداخت میکردم.»
وی در پاسخ به این سوال که هنگام فروختن خودروها مشکلی بهوجود نمیآمد، ادامه میدهد: «نه؛ حتی کارشناسان خودروها نیز متوجه این مساله نمیشدند؛ چراکه بیشتر رنگ داشتن خودرو را بررسی میکنند.»
ترکیب دو خودرو، روشی برای فروش خودروهای سرقتی
این باند علاوهبر سارق و صافکار، یک متهم دیگر نیز دارد که در واقع رابط بین این دو نفر است. این متهم نیز پس از دستگیری توسط پلیس گفت: «من رابط سارق و صافکار بودم؛ یعنی از صافکار سفارش میگرفتم که سارق چه خودرویی با چه مشخصاتی بدزد و این اطلاعات را بهسارق میرساندم؛ بعد خودروها را تحویل گرفته و بهتعمیرگاه میرساندم.»
این متهم ۲۶ ساله که دارای مدرک لیسانس کامپیوتر است و سابقه دیگری ندارد، میافزاید: «این وسط از هر خودرو حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان به من میرسید؛ اما من فکر نمیکردم این کار هم جرم باشد و پشیمانم که خودم را در این کار شریک کردم.»
سارق این باند نیز در گفتوگویی بیان کرد: «صافکار بر اساس خودرو تصادفی یا سوختهای که خریده بود، به من سفارش میداد که چه خودرویی را سرقت کنم؛ من هم در سطح شهر میگشتم تا خودرو مورد نظر را پیدا کنم.»
وی که توسط پلیس دستگیر شده بود، در ادامه افزود: «سرقت خودرو کمی زمانبر است؛ اما من سعی میکردم با صرف کمترین زمان حین سرقت خودرو، هرچه سریعتر آن را بهدست واسطه برسانم تا زودتر کار روی آن را آغاز کند که در دام پلیس گرفتار نشویم. برای همین وقتی خودرو مورد نظر را که در جایی بدون دوربین و خلوت پارک شده بود پیدا میکردم، درِ آن را تخریب میکردم و خودرو را فورا بهدست واسطه میرساندم.»
این سارق خودرو که سابقه سرقت دیگری نیز دارد، گفت: «از هر خودرو بین 20 تا ۳۰ میلیونتومان عایدم میشد؛ اما این پولها واقعا برکت ندارد و پشیمانم.»
وی همچنین گفت حدود سه سال است که این کار را انجام میدهند و تاکنون هم در دام پلیس نیفتاده بودند و نمیداند که صافکار کجای کار اشتباه کرده است.
وی همچنین به این مساله نیز اشاره کرد که پلیس در رابطه با سرقت خودرو، بسیار خبرهتر از گذشته عمل میکند.