معلمان مهدی‌یاور و پرورش نسل منتظر

اقتصاد ایران: شهرکرد-یک معلم فعال حوزه مهدویت در مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: معلمان برای انتقال و تعمیق آموزه‌های مهدوی در دانش‌آموزان باید انگیزه و دغدغه و برنامه‌ریزی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، جهان در حرکت تکاملی به سوی جامعه مهدوی و تحقق وعده الهی مبنی بر ظهور منجی عالم بشریت است و محقق شدن این وعده، زمینه‌سازی جامعه و تربیت نسل منتظر را می‌طلبد. در این راستا، معلمان یکی از مهم‌ترین اقشار در ساری و جاری ساختن سبک زندگی مهدوی در جامعه هستند که در محوری‌ترین عامل برای زمینه‌سازی ظهور یعنی نیروسازی و تربیت منتظران کارآمد و مسئول، پرچمدارند.

۱۲ اردیبهشت‌ماه سالروز شهادت معلم شهید مرتضی مطهری و تقارن آن با جمعه، روز متعلق به قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان (عج) بهانه گفتگو با یک معلم فعال در حوزه مهدویت در استان چهارمحال و بختیاری شد که با پرسشی مبنی بر نقش معلمان در تربیت نسل منتظر به سراغش رفتیم.

اسماعیل علیخانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دغدغه خود برای تقویت بُعد تربیتی کلاس درس و با اشاره به اینکه هر معلمی رسالت دارد که علاوه بر آموزش، ساحت پرورشی و عقیدتی دانش‌آموزان را نیز ارتقا دهد، اظهار کرد: اگر وقت به درستی تنظیم شود، یقیناً هر دو وجه آموزش و تربیت در جای خود رو به جلو پیش می‌روند.

دبیر زبان انگلیسی اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجن با ذکر اینکه کلاس درس باید عرصه جهاد تبیین مضامین عقیدتی از جمله مهدویت هم باشد، ادامه داد: بنده طبق علاقه شخصی و مطالعات و فعالیت‌هایم، به عنوان رابط استانی در دبیرخانه کشوری پایگاه انتظار و مهدویت اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فعالیت دارم.

کلاس درس، عرصه جهاد تبیین

علیخانی در خصوص دغدغه خود برای تبیین مباحث مهدویت در کلاس‌های درس، بیان کرد: متأسفانه شناخت دانش‌آموزان و بلکه بسیاری از افراد جامعه از مباحث دینی و موضوع امامت و ولایت، مهدویت و انتظار اندک است و این در حالیست که انقلاب اسلامی بر پایه مبانی قرآنی و روایی شکل گرفت و مسیرش را تداوم بخشید و انقلاب مقدمه ظهور است.

وی با تأکید بر اینکه ضعف جامعه در معرفت نسبت به دین باعث آسیب‌پذیری در برابر تبلیغات دشمن می‌شود، افزود: البته کم نیستند نیروهایی که در مسیر دین تلاش و مجاهدت دارند و به فضل الهی مقدمات ظهور را فراهم کرده و در رکاب امام زمان (عج) خواهند بود اما ضعف‌ها هم مشهود است.

علیخانی بر ضرورت تبیین آموزه‌های مهدوی برای دانش‌آموزان تأکید و تصریح کرد: البته پرداختن به این آموزه‌ها بایسته‌هایی دارد تا مورد پذیرش واقع شود و در این راستا ابتدا باید بتوان مباحث ریشه‌ای همچون توحید و معاد و … را به دانش‌آموز انتقال داد تا جایی که او بتواند عمومیت‌بخشی کند و در زندگی خود به عنوان اصول و مبانی بپذیرد و به کار گیرد.

انتقال مفاهیم مهدوی به دانش‌آموزان

این معلم باسابقه در چهارمحال و بختیاری با تصریح اینکه در سرفصل‌های کتب درسی به این مباحث پرداخته شده است، ادامه داد: اما به نظر می‌رسد در بسیاری موارد این مباحث جدی گرفته نمی‌شود یعنی دانش‌آموز اگرچه معارف مهدویت به گوشش خورده اما چون عمیق نیست، نتوانسته به آن عمومیت ببخشد و در زندگی خود پیاده کند. اینجاست که نوجوان و جوان ما ذهنیت محکمی نسبت به مقوله انتظار ندارد.

علیخانی ادامه داد: برای انتقال آموزه‌های دینی و مهدوی علاوه بر انتقال مباحث ریشه‌ای، پرداختن به مسائل جهان نیز موضوعیت دارد یعنی باید اتفاقات و رویدادهای جهانی، ظلم و ستم استکبار جهانی، جنگ‌ها و درگیری‌ها و نیز مشکلات مختلف جامعه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … برای دانش‌آموزان تبیین و روشن شود تا دانش‌آموزان متوجه باشند که جهان در بن‌بست قرار دارد.

وی تصریح کرد: دین و مذهب برای بن‌بست موجود در عالم، ظهور را به ما مژده داده و انتظار فرج حضرت ولیعصر (عج) درواقع نور امیدی است تا بشر در بن‌بست باقی نماند و نور و روشنایی را ببیند؛ انسانی که منتظر نباشد، دچار روزمرگی می‌شود و روزی هم این دنیا را ترک می‌کند.

ساز و کار تبیین مهدویت در مدارس را نداریم

علیخانی با بیان اینکه برای دانش‌آموزان تبیین می‌شود که وضعیت فعلی جهان منطبق بر آموزه‌های دینی و قرآنی نیست، توضیح داد: در این راستا از اشارات قرآنی و روایی در مورد حیات طیبه و سبک زندگی برای روشن شدن بحث استفاده می‌شود تا متوجه بایسته‌ها و مؤلفه‌های مدینه فاضله در عصر ظهور شوند.

وی فرصت‌طلبی را از هنرهای معلمی دانست و گفت: معلم باید بتواند در لحظه درست، مطلب را به دانش‌آموزانش انتقال دهد یعنی مطلبش را زمانی ارائه کند که ذهن و دل مخاطب آماده پذیرش باشد. معلم باید بتواند آموزه‌های معنوی را در زمانی که پذیرش وجود دارد به دانش‌آموزان انتقال دهد.

این کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه ساز و کار مشخصی برای ارائه مباحث مهدویت در مدارس تعریف نشده است، اظهار کرد: با این حال بسیاری از معلمان به صورت آتش به اختیار دغدغه‌مندانه به طرح مبحث در کلاس‌های خود می‌پردازند. هر کاری نیاز به برنامه‌ریزی دارد و معتقدم برای انتقال و تعمیق آموزه‌های مهدوی در دانش‌آموزان نیز معلمان باید انگیزه و دغدغه و برنامه‌ریزی داشته باشند و هنرمندانه این رسالت مهم را انجام دهند.

علیخانی بیان کرد: معلمی که دغدغه دارد بتدریج متوجه خلأ مباحث دینی و مهدوی در کلاس خواهد شد و لذا در فرصت‌های مناسب به تبیین مباحث می‌پردازد. بنده باتوجه به اینکه دبیر زبان انگلیسی هستم که زبان دنیا و البته زبان دشمن است، هر جا که فضا ایجاد شود نه فقط به طرح مباحث اخلاقی و دینی بلکه مسائل مورد ابتلای جهان می‌پردازم.

نقش معلمان در تربیت نسل منتظر

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس در تربیت نسل منتظر نقش دارند، گفت: برخی معلمان دغدغه‌مند، اولیا و البته نهادها در این زمینه تلاش می‌کنند اما ساز و کار دقیق و نظام‌مندی در این زمینه در مدارس نداریم و چشم‌اندازی با مسیر و اهداف مشخص برای آن تعریف نشده است.

رابط استانی در دبیرخانه کشوری پایگاه انتظار و مهدویت اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش تأکید کرد: دشمن سخت در تلاش است و لذا پیش از آنکه نسل جدید را توجیه و آگاه کنیم، چه بسا دشمن موفق شده زودتر از ما حاضر باشد و مفاهیم خودش را در اذهان و قلوب نوجوانان و جوانان وارد کند.

علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان پذیرش مباحث مهدوی از سوی دانش‌آموزان، توضیح داد: بستگی به دانش‌آموز دارد یعنی فردی که در خانواده پیش‌زمینه دارد، راحت‌تر می‌پذیرد اما در جایی که دشمن توانسته ورود کند یا خانواده غفلت داشته، نوجوان و جوان نیز پذیرش کمتری دارد و کار معلم دشوارتر است.

نسل جوان امیدوار در سایه مهدویت

وی با ابراز تأسف از بروز روحیه ناامیدی و یأس در بخشی از نسل جوان، ادامه داد: هر جا که بتوانیم از این سد عبور کنیم و دانش‌آموز فرهنگ مهدویت را بپذیرد، برق شادی و امیدواری را در او مشاهده می‌کنیم چرا که امید و انتظار از مؤلفه‌های اساسی سبک زندگی مهدوی است و اعتقاد به ظهور منجی عالم بشریت، امیدها را در دل‌های منتظران زنده می‌کند.

علیخانی با یادآوری تأثیرپذیری عمیق دانش‌آموز از معلم، اظهار کرد: دانش‌آموز وقتی سخنان معلم درباره ظهور را می‌شنود اگر هنرمندانه باشد، حتماً تأثیرگذار خواهد بود و بنده طبق تجربه مشاهده می‌کنم که دانش‌آموزان چقدر به این مباحث علاقه‌مند می‌شوند و دنبال یادگیری بیشتر هستند.

رابط استانی در دبیرخانه کشوری پایگاه انتظار و مهدویت اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: هیچ‌یک از ما نمی‌دانیم که ظهور را در زمان حیاتمان درک خواهیم کرد یا نه اما این را می‌دانیم که می‌توانیم در زمره لشکریان حق باشیم لذا باید در راستای رشد و تعالی خود و جامعه رفتار کرده و رضایت پروردگار و وجود مقدس امام زمان (عج) را جلب کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ