آیا «راوفور» ۲۰۱۷ ، ۶ میلیارد تومان میارزد؟
اقتصاد ایران: راوفور یکی از خوشنامترین محصولات تویوتا در بازار جهانی و ایران بهشمار میرود. این کراساوور اسیووی محبوب ژاپنی در سال ۲۰۲۴ میلادی با فروش ۴۷۵ هزار و ۱۹۳ دستگاهی، سومین خودرو پرفروش ایالاتمتحده بوده است. بر این اساس راوفور در نسل چهارم، جزو یکی از محبوبترین کراساوورهای بازار داخلی است. نسل چهارم این خودرو توانسته پنج ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ و بالاترین سطح امتیاز ایمنی از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایالاتمتحده IIHS را کسب کند.
بدنهای زیبا با استایل اسپرت
نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی بود که تویوتا در اتوشوی لسآنجلس بهصورت رسمی از نسل چهارم راوفور موسوم به XA۴۰ رونمایی کرد. اِلِمانهای طراحی در راوفور نسل چهارم مبتنی بر زبان جدید طراحی وقت تویوتا بود که استایل بسیار جذاب و اسپرتتری برای این کراساوور فراهم کرده بود. این نسل از راوفور بهحدی موفق بود که سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی پس از گذشت حدود سه سال از معرفی، فیسلیفت آن نیز بهجهان معرفی شد.
ایجاد تغییر در طراحی چراغهای جلو و عقب، سپر جلو و عقب و رینگهای خودرو سبب شد نسخه فیسلیفت این کراساوور بسیار هیجانانگیزتر باشد. بر این اساس نسخه فیسلیفت راوفور مدل ۲۰۱۷ را بررسی میکنیم. با نگاهی به پروفیل راوفور فیسلیفت، شاهد همان خط تیز افقی آشنای روی بدنه هستیم که مجموعهای از سطوح تخت روی بدنه و استفاده از رینگهای ۱۷ و ۱۸ اینچی، کاراکتر اسپرت و نافذی به این خودرو میبخشد. در نمای جلو شاهد چراغهای کشیدهای هستیم.
گرافیک داخل کاسهچراغ با LED و خط کروم افقی در امتداد چراغ، ورودی هوای افقی باریک و سپر اسپرت، چهره جسورانه و تهاجمی به راوفور بخشیده است. در نمای عقب نیز شاهد چراغهای کشیدهای با گرافیک LED داخل آنها هستیم که با حجم نسبتا خاص روی درِ صندوقعقب، نمای زیبایی به راوفور بخشیده است. سایز رینگها در راوفور ۲۰۱۷ نسل چهارم فیسلیفت ۱۸ اینچی پنج پره Y شکل بوده که پرستیژ خاصی به این خودرو میبخشد. ناگفته نماند که کیفیت رنگ این نسخه از راوفور بسیار بالا بوده و در کلاس خود یک سر و گردن از کراساوورهای کرهای و چند سر و گردن از چینیها بالاتر است.
فضای داخلی جذاب و باکیفیت
با نشستن پشت فرمان راوفور ۲۰۱۷ شاهد سبک طراحی نسبتا مدرنی بر اساس زبان جدید طراحی تویوتا در آن سالها هستیم. طراحی داشبورد حجیم و مینیمال بوده و بهلطف استفاده از نمایشگر و پنل سیستم تهویهمطبوع الکترونیکی فضای داخلی مدرنی ایجاد میشود. کلاستر (مجموعه پشت آمپر) دیجیتال-آنالوگ دارای یک صفحهنمایشگر ۴ اینچی است. از طرفی نمایشگر ۶.۱ اینچی لمسی سیستم اطلاعات-سرگرمی مولتیمدیا و پنل دیجیتالی سیستم تهویهمطبوع الکترونیکی، فضای داخلی مدرنی را در کابین این خودرو بهنمایش میگذارند.
از طرفی طراحی غربیلکفرمان سه شاخه خوشدست تویوتا، دستهدنده و صندلیهای اسپرت، همگی سبب شده است در زمان رانندگی با این بلندقامت خوشنام تویوتا، حس هیجان بیشتری به سرنشینان القا شود. همچنین طراحی دریچههای گرد در طرفین داشبورد بههمراه دریچههای ذوزنقهای عمودی بخش میانی، جذابیت داشبورد را دوچندان میکنند.
درعین حال استفاده از چرم باکیفیت، پلاستیک نرم Soft Touch و کیفیت بالای مونتاژ سبب شده است این خودرو یکی از زیباترین و جذابترین کابینها را داشته باشد. بهلطف بهرهگیری از قطعات باکیفیت و دقت در مونتاژ، کابین این خودرو از نظر عایقبندی صدا و حرارت در سطح بسیار بالاتری نسبت به خودروهای کرهای و چینی قرار دارد. طراحی سقف سانروف نسبتا بزرگ، ستون A زاویهدار و لچکی عقب، سبب ایجاد جلوه زیبایی در کابین راوفور ۲۰۱۷ میشود. بهلطف فاصله محوری ۲۶۶۰ میلیمتری، طول ۴۶۰۰ میلیمتری، عرض ۱۸۴۵ میلیمتری و قامت۱۶۸۰ میلیمتری، فضای کاملا راحت و جاداری در اختیار سرنشینان این خودرو قرار دارد. بهدلیل استفاده از باکیفیتترین مواد در داشبورد و فضای داخلی، این خودرو در زمان تصادف، یکی از ایمنترین اسیووی کراساوورهای کامپکت بازار کشورمان بهحساب میآید.
بررسی پیشرانه راوفور ۲۰۱۷
تمام نسخههای راوفور نسل چهارم (موسوم به XA۴۰ ) واردشده به کشورمان از موتور ۴ سیلندر اتمسفریک ۲.۵ لیتری برخوردارند. بهعبارت دیگر زیر کاپوت راوفور ۲۰۱۷ یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری اتمسفریک موسوم به ۲AR-FE جا خوش کرده است. این موتور بهلطف ساختار ۱۶ سوپاپ روی در میلسوپاپ و مکانیزم DOHC، سیستم هوشمند زمانبندی متغیر سوپاپها VVT-i، بهینهسازی اتاق احتراق و رسیدن نسبت تراکم به ۱۰.۴ بهیک، قطر پیستون ۹۰ میلیمتری، کورس پیستون ۹۸ میلیمتری، سیستم پاشش سوخت چند نقطهای منحصربهفرد تویوتا EFI و سیستم هوشمند جرقهزنی، میتواند راندمان و گشتاور بالایی فراهم کند. بر این اساس و با توجه بهحجم موتور ۲۴۹۴ سیسی، این پیشرانه میتواند با استفاده از بنزین دارای اکتان ۸۹، حداکثر ۱۷۶ اسببخار قدرت را در ۶ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و ۲۳۳ نیوتونمتر گشتاور را در ۴ هزار آرپیام بهارمغان آورد.
نکته بسیار مهم درباره پیشرانه ۲AR-FE تویوتا راوفور این است که این موتور با سوخت بنزین دارای اکتان ۸۶ نیز میتواند ۱۶۵ اسببخار قدرت را در دور ۵۲۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۲۰ نیوتونمتر گشتاور را در دور ۳۸۰۰ آرپیام فراهم آورد. این بهمعنای سازگاری پیشرانه این خودرو با شرایط سوختی ایران است. این موتور با در نظر گرفتن کارکرد استاندارد سالانه ۲۰ هزار کیلومتر، تعویض بهموقع روغنموتور و استفاده از روغنموتور باکیفیت، حداکثر تا ۴۰۰ هزار کیلومتر کماستهلاک خواهد بود.
همچنین گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک وظیفه انتقال قدرت و گشتاور بهچهار چرخ این خودرو را برعهده دارد. ساختار گیربکس از سیستم بسیار دقیق و بهروز هیدرولیکی و الکترونیکی برخوردار است که تعویض دندههای بهموقع، بدون تاخیر و کوبش را بههمراه دارد. این گیربکس دارای عملکرد بسیار منظمی است که منجر بهتسریع شتاب خودرو میشود. این گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک بهلطف تعویض صافی و روغنموتور در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر، کماستهلاک و دارای خرابیهای اندکی است. بر این اساس گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک حداکثر تا ۲۵۰ هزار کیلومتر کماستهلاک بوده و با در نظر گرفتن هزینه نگهداری پایین، راوفور را بهیکی از گزینههای مناسب برای خرید یک اسیووی کراساوور کامپکت ایمن بدل میسازد.
سطح امکانات رفاهی و ایمنی
از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی در تویوتا راوفور ۲۰۱۷ میتوان به: ۶ ایربگ، کروزکنترل تطبیقی، سیستم ترمز چهارچرخدیسکی مبتنی بر ESP، VSC، TRAC، ABS، EBD، BA، سیستم تشخیص صدا، صفحهنمایش ۶.۱ اینچی لمسی برای مولتیمدیا، ورودی iPod و USB، سیستم صوتی JBL با ۱۱ بلندگو بههمراه سابووفر و آمپلیفایر، دو حالت رانندگی اسپرت و اکو، آینه الکتروکرومیک، سیستم پایش نقاطکور، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم تهویهمطبوع دوگانه بههمراه کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم ورود بدون کلید (کیلس)، استارت دکمهای، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، سانروف، سنسور دندهعقب، روکش چرمی صندلیها و... اشاره کرد.
سازه ایمن بدنه راوفور
مهندسان تویوتا در طراحی سازه بدنه راوفور نسل چهارم XA۴۰ از متریال آلومینیوم و فولاد سبکوزن در پنلهای جلو استفاده کردهاند. ستونهای خودرو و پنلهای عقب نیز دارای آلیاژ آلومینیوم با فولاد سبکوزن بوده که منجر بهاستحکام ۱۵ درصدی بدنه و ایمنی ۲۰ درصدی آن میشود. بر این اساس نسل چهارم راوفور در تستهای تصادف سال ۲۰۱۳ یوروانکپ شرکت کرد و موفق به کسب پنج ستاره ایمنی شد.
امتیازهای ایمنی بزرگسال، کودک، عابرپیاده و سیستمهای الکترونیکی کمکی ایمنی این خودرو نیز بهترتیب ۸۹، ۸۲، ۶۶ و ۶۶ امتیاز بود. اما جالب است بدانید که این خودرو در سال ۲۰۱۶ میلادی از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایالاتمتحده یعنی IIHS در پنج بخش تصادف از روبهرو، برخورد از نیم جلو، برخورد جانبی، عابرپیاده و استحکام سقف، توانست بالاترین امتیاز را کسب کند و بهرتبه ایمنی «TOP SAFETY PICK پلاس» دست یابد. همین مساله سبب شد راوفور ۲۰۱۷ یکی از ایمنترین کراساوور کامپکتهای بازار جهانی و ایران باشد.