به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،در حالیکه تهران با جمعیتی بیش از ۹ میلیون نفر و ترددی روزانه میلیونی، با مشکلات متعددی از جمله ترافیک سنگین و پراکندگی خدمات شهری مواجه است، اورژانس به عنوان بخشی حیاتی از نظام سلامت، در انجام مأموریتهای خود با موانع بزرگی روبهرو شده است. یکی از این موانع جدی، ترافیک فلجکنندهای است که امکان رسیدن بهموقع آمبولانسها به محل حادثه را دشوار کرده است.
محمد سرور، معاون عملیات سازمان اورژانس کشور در گفتوگو با خبرنگار ما با تأکید بر این موضوع اظهار داشت: «ترافیک سنگین کلانشهرها و بافت متراکم برخی شهرها موجب شده که در ساعات پرترافیک، آمبولانسها قادر به رسیدن سریع به بالین بیماران نباشند و این تأخیر گاهی به قیمت جان بیماران تمام میشود.»
وی افزود: «براساس استانداردها، تهران باید ۴۶۰ پایگاه فعال اورژانس داشته باشد، اما به دلایلی چون گرانی زمین و کمبود منابع، این تعداد بسیار کمتر از نیاز واقعی است.»
در این شرایط، سازمان اورژانس کشور راهحل جایگزینی را با عنوان موتورلانس (موتور آمبولانس) از دهه ۸۰ به کار گرفته که حالا نقش حیاتیتری از قبل یافته است. به گفته سرور، در حال حاضر ۴۲۰ موتورلانس در سطح کشور فعال است که ۲۰۰ دستگاه از آنها در تهران مستقر هستند.
او توضیح داد: «موتورلانسها قادرند سریعتر از خودروهای امدادی از میان ترافیک عبور کرده و به بیمار برسند. در بسیاری از مأموریتها، با حضور یک تکنسین آموزشدیده، میتوان خدمات اولیه درمانی را در محل انجام داد و حتی نیازی به انتقال با آمبولانس نیست.»
سرور همچنین با اشاره به مزیت اقتصادی این وسایل گفت: «استفاده از موتورلانسها علاوه بر کاهش زمان رسیدن به بیمار، در کاهش مصرف سوخت، فرسودگی ناوگان آمبولانس، و فشار کاری بر نیروها نیز مؤثر بوده است. با توجه به فرسودگی ناوگان آمبولانس در کشور، این اقدام به افزایش عمر مفید خودروها نیز کمک میکند.»
وی تأکید کرد که توسعه این ناوگان در سایر شهرها نیز در دستور کار قرار دارد، بهویژه در مناطقی که به دلایل جغرافیایی یا کمبود زیرساخت، دسترسی به خدمات اورژانس دشوار است.
در پایان، سرور گفت: «موتورلانسها به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در بهبود خدمات فوریتهای پزشکی، نهتنها راهحلی عملی برای شرایط فعلی هستند، بلکه در آینده نیز میتوانند نقش کلیدی در ارتقای سلامت عمومی و نجات جان بیماران ایفا کنند.»