نقش تاثیر معدل در راهیابی دانشآموزان مناطق محروم به دانشگاههای برتر
اقتصاد ایران: وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به نقش تاثیر معدل در راهیابی دانشآموزان مناطق محروم به دانشگاههای برتر گفت: هدف این موضوع تربیت نسلی فکور، خلاق و اهل حل مسئله است.
به گزارش خبرگزاری مهر، رضا مراد صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اجرای مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور سراسری، آن را «گامی مهم در تحقق عدالت آموزشی» و «بازگرداندن مرجعیت به مدرسه و معلم» دانست.
وی با بیان اینکه اهداف این مصوبه اساساً ناظر به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آینده و تربیت نسلی فکور، خلاق و اهل حل مسئله است، افزود: هدف ما تربیت نسلی است که به جای مهارت تستزنی، به خواندن عمیق، تفکر و کار عمیق رویآورَد؛ نسلی که مدرسه و کتاب درسی برایش مرجع باشد و از دل آن عدالت در دسترسی به کرسیهای برتر دانشگاهی محقق شود.
صحرایی درباره فراز و فرود اجرای این مصوبه در ابتدای دولت سیزدهم نیز اظهار کرد: در ابتدا با فراز و نشیبهایی مواجه بودیم برای این منظور از سرگروههای آموزشی و جمعی از نمایندگان معلمان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و متخصصان فرهنگستان علوم دعوت کردیم و درباره این موضوع با آنها به گفتگو نشستیم که خروجی این نشست موافقت با اجرای این مصوبه بود.
وی در ادامه: به تأثیرات مثبت اجرای این طرح در مناطق محروم کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ که تأثیر قطعی معدل پایه دوازدهم ۴۰ درصد بود بسیاری از داوطلبان مناطق محروم توانستند به دانشگاههای مطرح کشور راه پیدا کنند. استانهایی مانند سیستان و بلوچستان تعداد رتبههای برترشان ۳ برابر شد و مناطقی مانند جنوب کرمان و حتی برخی از استانهای غربی و مرزی نیز توانستند به میزان عادلانهتری سهم خود را از رتبههای برتر کنکور دریافت کنند؛ پیش از اجرای این مصوبه ۱۱ استان میزان قبولی شأن در رشتههای برتر بسیار کمتر از داوطلبان شأن بود ولی با اجرای این مصوبه سهم استانهای برخوردار تعدیل و سهم استانهای محرم تقویت شد.
وی با اشاره به تغییر ترکیب قبولیها در گروه علوم تجربی نیز تصریح کرد: پیش از اجرای این مصوبه، ۸۶.۱ درصد قبولیهای رشتههای پرطرفدار مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متعلق به دهکهای ۸، ۹ و ۱۰ بود. این عدد پس از اجرای مصوبه به ۵۵ درصد کاهش یافته و فرصت به شکل عادلانهتری بین دهکهای پایین توزیع شده است.
صحرایی افزود: اجرای مرحله دوم این مصوبه در سال ۱۴۰۳ با تأثیر ۵۰ درصدی معدل و همچنین تداوم آن در سالهای آتی، قطعاً اثرگذاری بیشتری در بازتوزیع فرصتها خواهد داشت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اقداماتی که برای کاهش وابستگی نظام آموزشی به یک شاخص صرفاً مانند معدل انجام شده است، گفت: معدل یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی وضعیت تحصیلی دانشآموزان است، اما هدف ما این بوده که آموزش کیفی شود. گمان میکنم ریلگذاری برای ارتقای کیفیت آموزش انجام شده و دستگاهها باید با سرعت بیشتری آن را دنبال کنند.
صحرایی در پایان تأکید کرد: اجرای این مصوبه نیازمند همراهی جدی مجلس، دولت، آموزش و پرورش و همه نهادهای ذیربط است.