گریتوال ترجیح میدهد بمیرد تا مدل های افزایش برد یافته بسازد
اقتصاد ایران: عصر خودرو- موضعگیری قاطع و تند کمپانی گریتوال درباره تکنولوژی خودرو های برقی افزایش برد یافته در نمایشگاه شانگهای توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اخیرا معاون ارشد Great Wall Motors در خصوص تکنولوژی خودرو های برقی افزایش برد یافته Extended-Range Electric Vehicles یا به اختصار EREV دیدگاه های خود را با لحن تندی بیان کرد و به صراحت گفت «گریتوال موتورز ترجیح میدهد بمیرد تا اینکه EREV تولید کند» چون این تکنولوژی را منسوخ شده میداند.
در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 که در 23 آوریل برگزار شد، رئیس هیئت مدیره GWM تأکید کرد که تکنولوژی EREV منسوخ و گذرا است و با استراتژی توسعه بلند مدت این شرکت اصلا سازگار نیست. او خاطرنشان کرد که این کمپانی منابع خود را بر روی توسعه تکنولوژی خودرو های تمام برقی و هایبرید متمرکز خواهد کرد و برنامهای برای سرمایه گذاری در مدل های افزایش برد یافته ندارد.
این موضع کاملاً با اظهارات قبلی معاون مدیر ارشد کمپانی همخوانی دارد، او در تاریخ 21 آوریل تکنولوژی EREV ها را یک تکنولوژی «نیمه برقی» توصیف کرد.
او همچنین معایب این تکنولوژی را با چند مورد توضیح داد:
1. وابستگی اصلی خودرو های EREV به سوخت های فسیلی به عنوان منبع انرژی
2. ظرفیت کم باتری و برد مسافت محدود در حالت تمام برقی
3. مصرف سوخت بالاتر در مقایسه با خودرو های هایبرید
4. عملکرد کلی ضعیفتر نسبت به مدل های تمام برقی
قسمت جالب اینجاست که موضع کمپانی GWM تضاد آشکاری با استراتژی برخی خودروسازان دیگر مثل Li Auto دارد که همچنان روی توسعه مدل های EREV جدید کار میکنند.
از طرفی بعضی از متخصصان صنعت خودرو نظر متفاوتی با مقامات گریتوال دارند. مثلا یکی از اعضای آکادمی مهندسی چین معتقد است که تکنولوژی خودرو های افزایش برد یافته نه تنها گذرا نیست، بلکه یکی از فناوری های اصلی آینده صنعت خودروسازی خواهد بود. او پیشبینی کرده که تا سال 2027 مدل های افزایش برد یافته حدود یکسوم از فروش بازار خودروی چین را تشکیل خواهند داد، یکسوم بعدی متعلق به مدل های تمام برقی و قسمت آخر خودرو های احتراقی خواهند بود. تا سال 2030 هم سهم EREV ها و پلاگین هایبرید ها به حدود 55 درصد خواهد رسید، در حالی که مدل های تمام برقی حدود 30٪ و مدل های سوختی تنها 15 درصد بازار را به خود اختصاص خواهند داد.
از نظر آمار و ارقام توسعه و تولید خودرو های EREV باید گفت که در سال 2021 فقط 4 مدل خودرو با این نوع پیشرانه عرضه شده بود اما این تعداد در سال 2024 به بیش از 50 مدل افزایش پیدا کرد.