شاهین اتومات با ۱۰۵ میلیون‌تومان رکورددار کاهش قیمت شد

اقتصاد ایران: بررسی بازار خودروهای داخلی توسط خبرنگار «دنیای‌خودرو» طی ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد بازدهی این بازار طی فروردین‌ماه منفی بوده است. به‌عبارت دیگر بیشتر خودروها در مدت‌زمان مذکور به‌طور میانگین بیش از ۳۵ میلیون‌تومان کاهش قیمت داشته‌اند.

برای رصد بازار خودرو همانند هفته گذشته که محصولات ایران‌خودرو را مورد بررسی قرار دادیم، این بار محصولات پرتقاضای شرکت سایپا را از نخستین روز فعالیت بازار در سال جدید یعنی ۱۶ فروردین تا آخرین روز هفته گذشته زیر ذره‌بین قرار دادیم. میانگین افت قیمت بیش از ۳۵ میلیون‌تومانی این خودروها درحالی اتفاق افتاده که بهای دلار در بازار آزاد در همین مدت‌زمان از ۱۰۳ هزار و ۳۰۰ تومان به ۷۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده و ۲۲.۶ درصد افت قیمت را ثبت کرده است.

بنابراین بهای خودرو بسیار کمتر از تغییرات نرخ ارز دچار کاهش شده است که نشان می‌دهد بازار در فاز نزولی نمودار نرخ ارز نیز مانند فاز صعودی آن، کمتر تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار می‌گیرد.

بررسی‌های «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد خودروهایی که در بازه قیمتی بالاتری قرار دارند، در موج جدید افت نرخ ارز، بیشتر دچار کاهش قیمت شده‌اند. در پنج سال گذشته، قیمت خودرو تابعی تمام‌عیار از نرخ ارز بود؛ به‌طوری‌ که هر زمان، نرخ دلار صعودی می‌شد، به‌دنبال آن بازار خودرو نیز تحریک و قیمت‌ها افزایش می‌یافت. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال در مقاطعی، از سرعت تغییرات قیمت خودرو در بازار آزاد با محرک ارز کاسته شده است.

البته این موضوع به آن معنا نیست که قیمت خودرو در بازار آزاد از طریق نوسان نرخ ارز در بازار دچار تغییر نمی‌شود، بلکه تاثیرپذیری منحنی قیمت خودرو از همتای ارزی خود، کاهش پیدا کرده است. در فاز صعودی نرخ دلار، عموما دو دلیل به‌عنوان عوامل عمده جدایی مسیر بازار خودرو از نرخ ارز عنوان می‌شد؛ رسیدن خودرو به‌سقف قیمتی و همچنین رکود معاملات. اما حالا شاهدیم که حتی با افت قیمت ارز نیز بهای خودرو پابه‌پای آن حرکت نمی‌کند.

یکی از دلایلی که برای این موضوع می‌توان برشمرد، این است که احتمالا بازار خودرو، نرخ ارز کنونی را به‌عنوان نرخ بلندمدت به‌رسمیت نمی‌شناسد و در واقع به‌پایدار بودن این وضعیت خوش‌بین نیست.

دلیل دیگری که برای این موضوع می‌توان به آن اشاره کرد، چسبندگی قیمتی بالاتر در بازار خودرو به‌دلیل حضور فعال دلالان است. چسبندگی قیمت به‌مقاومت قیمت‌های بازار در برابر تغییرات سریع اشاره دارد؛ حتی زمانی که شرایط اقتصادی کلان تغییر کرده و قیمت متفاوتی را ایجاب می‌کند، این پدیده معمولا در مسیر کاهشی شدن قیمت‌ها خود را نشان می‌دهد.

به‌عبارت دیگر وقتی شرایط اقتصادی بهبود می‌یابد (مثلا نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند)، قیمت‌ها به‌سختی و با تاخیر زیاد کاهش می‌یابند. در چنین شرایطی بررسی بهای محصولات شرکت سایپا در بازه زمانی ۱۶ فروردین تا چهارم اردیبهشت‌ماه، نشان می‌دهد شاهین اتومات (۱۴۰۴) بیشترین افت قیمت را داشته است.

این خودرو در ۱۶ فروردین قیمتی حدود یک‌میلیارد و ۷۵ میلیون‌تومان داشت؛ اما در روز چهارم اردیبهشت قیمت آن به ۹۲۵ میلیون‌تومان رسید که نشان می‌دهد این خودرو حدود ۱۵۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت را در این مدت تجربه کرده است.

شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) در نخستین روز کاری بازار در فروردین‌ماه بهایی معادل ۹۷۴ میلیون‌تومان داشت، اما در آخرین روز هفته گذشته، در بازار ۸۹۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد تا افت قیمت ۸۲ میلیون‌تومانی را به‌نام خود ثبت کند.

رتبه بعدی نیز به‌شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۴) می‌رسد. این خودرو روز پنجشنبه در بازار بهایی معادل ۸۱۰ میلیون‌تومان داشت؛ این درصورتی است که در مبدأ بازه زمانی مورد بررسی، قیمت آن ۸۷۸ میلیون‌تومان بود. بنابراین این خودرو در مدت‌زمان یادشده ۶۸ میلیون‌تومان افت قیمت داشته است.

همچنین شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۴) در ۱۶ فروردین یک‌میلیارد و ۲۷۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد؛ اما در چهارم اردیبهشت‌ماه با قیمتی حدود یک‌میلیارد و ۲۲۲ میلیون‌تومان توانست افت قیمت حدود ۵۳ میلیون‌تومانی داشته باشد.

همچنین ارزش ساینا S (۸۵ گانه) (۱۴۰۴) در روز نخست کاری سال جدید ۵۴۲ میلیون‌تومان بود که در روز پنجشنبه هفته گذشته، با قیمت ۴۹۱ میلیون‌تومان معامله شد و توانست افت بهای ۵۱ میلیون‌تومانی را به‌ثبت برساند. خودرو بعدی کوییک S (۸۵ گانه) (۱۴۰۴) است که در بازه زمانی یادشده با قیمت ۵۳۶ میلیون‌تومان کار خود را در بازار آزاد آغاز کرد؛ اما با افت بهای ۴۸ میلیون‌تومانی در روز چهارم اردیبهشت، قیمتی معادل ۴۸۸ میلیون‌تومان را تجربه کرد.

کوییک RS (سفید مشکی) (۸۵ گانه) (۱۴۰۴) در ۱۶ فروردین قیمتی معادل ۵۴۵ میلیون‌تومان داشت که در روز پنجشنبه هفته گذشته با نرخ ۵۰۲ میلیون‌تومان خرید و فروش شد تا بتواند افت بهای ۴۳ میلیون‌تومانی را در این بازه زمانی ثبت کند.

همچنین اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۶۳۳ میلیون‌تومان در روز نخست کاری سال جدید کار خود را آغاز کرد. این درحالی است که مدل ۱۴۰۴ این خودرو در چهارم اردیبهشت ۵۹۱ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد و افت بهای حدود ۴۲ میلیون‌تومان را به‌نام خود ثبت کرد. خودرو دیگر این فهرست،

سهند تیپ S (۱۴۰۴) است که در روز ۱۶ فروردین قیمتی حدود ۶۱۰ میلیون‌تومان داشت؛ اما در روز چهارم اردیبهشت با قیمت ۵۷۹ میلیون‌تومان در بازار آزاد معامله شد که با افت بهای ۳۱ میلیون‌تومانی در بازار همراه بوده است.

همچنین دیگر خودرویی که کمترین کاهش قیمت را در این فهرست به‌خود اختصاص داده، ساینا S اتومات (۱۴۰۳) است که در بازه زمانی یادشده ۶۳۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شد؛ اما در روز پنجشنبه با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت به ۶۰۵ میلیون‌تومان رسید.

کاهش قیمت قابل توجه خودروهای مونتاژی

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای ۲ تا ۲۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۴) با ۲۳ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۶۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۴) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۴) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۲۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۴) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۸۷۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۴) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۶ میلیون‌تومان و تارا اتومات V۴ (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۱۳ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۱۵ تا ۱۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۴) با ۱۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۷۰ میلیون‌تومان، اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۷۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۴) با ۶۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۱۵ میلیون‌تومان، اکستریم TXL (۱۴۰۳) با ۶۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۸۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان و تیگارد X۳۵ پلاس (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ ‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، نیسان ترا ۲۰۰۰ سی‌سی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ