ضرورت تأسیس اتاقهای فکر در حوزههای علمیه
اقتصاد ایران: قم- دبیر شورای عالی حوزههای علمیه بر لزوم تقویت مرجعیت علمی حوزه و ایجاد اتاقهای فکر در راستای تولید محتوای متقن تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله محمدمهدی شبزندهدار پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار با رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با اشاره به توسعه برخی مراکز علمی که فاقد ماهیت حوزوی محض هستند، اظهار کرد: این مراکز که گاه زیرمجموعه نهادهای غیروحوزهای هستند، به سرعت در حال گسترشاند و در برخی موارد، به عنوان رقیبی جدی برای حوزههای علمیه مطرح میشوند؛ چه از جهت برخورداری از امکانات و چه در اعطای مدارک علمی.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه افزود: این در حالی است که این مراکز نزد فضلای برجسته و تربیتیافتگان حوزه، از اعتبار علمی کافی برخوردار نبوده و معمولاً به رسمیت شناخته نمیشوند.
آیتالله شبزندهدار با طرح این پرسش که آیا حوزههای علمیه صلاحیت بازگرداندن این مراکز به چارچوب حوزه را ندارند، تصریح کرد: بدون تردید، حوزه با پشتوانه غنی علمی و معنوی خود، از توان و صلاحیت لازم برای هدایت این مراکز برخوردار است.
معرفی ظرفیتهای علمی حوزه به جهان
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در ادامه سخنان خود، بر لزوم معرفی جایگاه علمی حوزه به افکار عمومی جهانی تأکید کرد و گفت: عمق تفکر و پیشرفتهای علمی حوزه، هنوز برای بسیاری ناشناخته مانده است؛ در حالی که ظرفیتهای بالای حوزه باید به درستی به جهانیان معرفی شود.
وی همچنین با انتقاد از انتشار برخی محصولات علمی پیش از رسیدن به اتقان علمی، تصریح کرد: برخی موضوعات نوپدید و نوظهور که سابقه طولانی در منابع فقهی و کلامی ندارند، نباید بدون تحلیل عمیق و عرضه به اهل نظر منتشر شوند؛ زیرا ممکن است راهکارهای ارائهشده در آنها، ما را به سمت نظریههایی نظیر ظن مطلق، مقاصد الشریعه، قیاس، استحسان و سد ذرایع سوق دهد که از منظر مکتب اهل بیت علیهمالسلام مورد تحذیر و پرهیز است.
آیتالله شبزندهدار در پایان با اشاره به پیشنهاد خود به مسئولان حوزههای علمیه، خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، نیازمند اتاقهای فکر در حوزه هستیم تا با بهرهگیری از ظرفیتهای نخبگان حوزوی، به تولید محتوای علمی متقن در عرصههای نوظهور پرداخته شود.
گفتنی است در ابتدای این دیدار حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن، گزارشی از فعالیتها، دستاوردها و برنامههای آینده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه کرد.