بیلبوردهای شهری یاسوج؛فرهنگ سازی یا ترویج تجمل گرایی!

اقتصاد ایران: یاسوج-در گوشه و کنار خیابان‌های شهرهای کهگیلویه و بویراحمد بیلبوردهای فرهنگ سازی شهرداری‌ها چند سالی است به مرکزی برای تبلیغات کالای لوکس، پوست و زیبایی تبدیل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه استان‌ها: در دو دهه گذشته و قبل از ورود تکنولوژی‌های جدید مکان‌های برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در سطح شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به نام بیلبوردها راه‌اندازی شد.

این سازه‌ها نوعی استندآپ ایستاده تبلیغاتی است که حالا به جای اطلاع رسانی و تبلیغات جای خود را به برندها و تبلیغات خاصی داده اند.

مکان‌هایی با قیمت‌های لوکس و برای شغل‌ها و افراد خاص، از تبلیغ برای تزریق ژل گونه گرفته یا آرایش گاه‌ها و ایمپلنت دندان، این تنها بخش کوچکی از فرهنگ سازی های تبلیغاتی است که در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد جا خوش کرده است.

بیلبوردهای شهری یاسوج ؛فرهنگ سازی یا ترویج تجمل گرایی!

اما سوال ایجاد می‌شود که چه مقدار از این تبلیغات درست و چه مقدار نادرست است؟ برای دریافت جواب این سوال کافی است به مصوبه قانونی این مورد نگاهی انداخت.

مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای تبلیغات محیطی

بر اساس مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی» مصوب جلسه ۱۹۸ مورخ ۲۷/‏۱۱/‏۱۳۸۸‬ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، به منظور ساماندهی و بهینه‌سازی جریان اطلاع رسانی، حفظ و تقویت ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی و همچنین رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و تشویق به صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف صحیح از طریق تبلیغات محیطی، سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی «شامل تابلوهای تبلیغاتی، بنرها، عرشه پل‌ها، ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل شهری مانند اتوبوس و مترو، فرودگاه‌ها، تابلو سردرمغازه‌ها و اماکن تجاری و مانند آن» و نیز سازماندهی اجرایی آن را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه ۷ بندی، تبلیغات نباید باعث تبلیغ فرهنگ، اخلاق و رفتار غیراسلامی و به‌کارگیری شیوه‌ها، الگوها و مظاهر مبتذل بیگانه گردد، تبلیغات نباید با موازین شرعی و قوانین کشور مغایرت داشته باشد، تبلیغات کالاهای خارجی نباید به نحوی باشد که موجب سلب اعتماد جامعه از تولیدات داخلی شود، تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و یا توهین به مذاهب، اقوام و یا اقشاری از جامعه گردد، در فضاهای تبلیغاتی نباید تبلیغات بازرگانی بر تبلیغات فرهنگی غالب باشد، بخشی از فضاهای تبلیغات شهری و برون‌شهری باید به تبلیغات تأثیرگذار فرهنگی اختصاص یابد، تبلیغات در فضاهای عمومی نباید منظر شهری، چشم‌اندازهای طبیعی، زیبایی‌های زیست محیطی و نهادهای مقدس و مورد احترام جامعه را تحت الشعاع قرار دهد.

برخی تبلیغات حتی خطوط قرمز قوانین شورای انقلاب فرهنگی را رد کرده اند

یک کارشناس فرهنگی و رسانه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: بسیاری از تبلیغات محیطی موجود در بیلبوردهای سطح شهر بر اساس قوانین مصوب شورای انقلاب فرهنگی است.

اسماعیل مدبر با بیان اینکه برخی از تبلیغات محیطی و شهری در بیلبوردهای سطح شهرهای کهگیلویه و بویراحمد حتی خطوط قرمز را رد کرده اند، تصریح کرد: شاید مجموعه‌ای که اقدام به ایجاد این مکان‌های تبلیغاتی کرده است آشنایی لازم با قوانین محیطی و تبلیغاتی را ندارد و لازم است نشست‌هایی در این زمینه برگزار شود.

وی با بیان اینکه بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهرهای استان اکثراً در اختیار بخش خصوصی قرار دارند، تاکید کرد: صرف مادی گرایی و کسب درآمد نباید مد نظر در تبلیغات باشد بلکه باید در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نیز اقدام انجام شود.

این کارشناس فرهنگی و رسانه اضافه کرد: در برخی از تبلیغات این بیلبوردها به ما اینگونه می‌فهماند که شاید بخش افرادی که در بخش خصوصی اقدام به بیان این تبلیغات می‌کنند از قوانین اطلاع کاملی ندارند.

ضوابط قانونی تبلیغات محیطی

ضوابط قانونی این مصوبات نیز بیان می‌کنند که در تبلیغات باید از ادعاهای کذب و گمراه‌کننده و غیرقابل اثبات پرهیز شود، تبلیغات نباید رفتارهای مخرب محیط زیست و کالاهای غیرمجاز را ترویج نماید، تبلیغات ضمن آگاهی دادن نسبت به کالای مورد تبلیغ، نباید خدمات و یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد، تبلیغات باید از تشویق به تجمل و اسراف پرهیز نماید و به جای تحریص به مصرف، معطوف به معرفی خصوصیات درست کالا باشد.
بر طبق قوانین و ضوابط قانونی تبلیغات محیطی فقط نباید مسئله اقتصادی باشد بلکه باید در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی باشد اما مشاهده می‌شود در طول ۳۶۵ روز سال، شاید در برخی راهپیمایی‌ها و یا مناسبت‌ها یک یا دو روز به تعداد انگشتان دست این بیلبوردها در حوزه فرهنگی است.

قوانینی که در شورای انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۸ با حضور نمایندگان صدا و سیما، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و اساتید دانشگاه و دبیر شورای فرهنگ عمومی مصوب شده است نیازمند بازنگری و یا نظارت جدی تر برای اجرای صحیح آن است.

بیلبوردها مکانی برای کسب درآمد برای شهرداری یاسوج
مدیر روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری یاسوج هم در این باره گفت: بیلبوردهای سطح این شهر در اختیار بخش خصوصی است و ما در نحوه تبلیغات آنها دخل و تصرفی نداریم.

بیلبوردهای شهری یاسوج ؛فرهنگ سازی یا ترویج تجمل گرایی!

هاشم یوسفی با بیان اینکه در ابتدای قرارداد شهرداری فقط یک سری بند و ماده قانونی را برای آن مشخص کرده است، افزود: در این بند و ماده‌های قانونی بر چهارچوب عفاف و حجاب و اینکه تبلیغات خارج از نظام پزشکی نباشد.

وی همچنین گفت: ۱۴ بیلبورد تبلیغاتی نیز برای کار فرهنگی در اختیار برخی دستگاه‌ها قرار داده شده است.

مشاهدات عینی خبرنگار مهر در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد تبلیغات محیطی در بیلبوردها صرفاً به سمت ترویج کالاهای لوکس و پوست و زیبایی رفته است که این اقدامات مخالف با مصوبه قانونی شورای انقلاب فرهنگی است، حال باید دید آیا تبلیغات فرهنگی نیز جای خود را در صدها تبلیغ لوکس پیدا می‌کند؟

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ