بررسی فناوری پر سر و صدای چشمبادامیها!
اقتصاد ایران: کمپانی چری در سال ۱۹۹۷ میلادی تاسیس شده و در یک دهه اخیر بهلطف سرمایهگذاریهای انبوه در واحد تحقیق و توسعه، توانست محصولاتی را به بازار عرضه کند که عنوان چهارمین خودروساز بزرگ چین را از آنِ خود کند.
این خودروساز بزرگ چینی که شریک اصلی آن مدیران خودرو است، طی روزهای اخیر از فناوری خاصی رونمایی کرده که نام آن را سوپر هیبرید چری یا CSH گذاشته است. طبق آنچه این کمپانی خودروساز اعلام کرده، تکنولوژی سوپر هیبرید چری در سطح بالاتری از فناوری تمام خودروسازان مطرح در جهان قرار دارد. بر این اساس در ادامه این تکنولوژی را بررسی میکنیم تا بدانیم چه رازی در آن نهفته است.
تغییرات به سبک چری
این روزها خودروهای تمامبرقی یا EV با وجود برخی مزایا، چالشهایی را برای مالکان خود ایجاد کردهاند. محدودهپیمایش این خودروها و شرایط محیطی که روی عملکرد آنها تاثیر میگذارد، سبب شده است مشتریان دوستدار محیطزیست خودروهای برقی، با مشکلاتی مواجه شوند.
در مراسم رونمایی از سوپر هیبرید چری CSH، «یین تونگیو»، رئیس هیاتمدیره این کمپانی حضور داشت.
وی در این مراسم گفت: «امروز شاهد رونمایی از بزرگترین فناوری در زمینه خودروهای نسل جدید و انرژی نوین خواهید بود. ما نام آن را سوپر هیبرید چری گذاشتیم؛ زیرا با این تکنولوژی این ضمانت را بهمشتریانمان میدهیم که با خیال راحت از خودرو هیبرید و پلاگین-هیبرید یا حتی تمامبرقی استفاده کنند. ما در کنار عملکرد و کارایی بالا، بهفکر مشتریانمان نیز هستیم. ما چهار عامل ایمنی بالا، برد حرکتی قابل اطمینان، دوستدار محیطزیست و مقرونبهصرفه بودن را در اولویت خود قرار دادیم. ما نوعی تکنولوژی را ارائه میدهیم که تاکنون در صنعت خودروسازی نمونه آن نبوده و قصد داریم در این مسیر، تحول ایجاد کنیم. این تکنولوژی میتواند گزینههای گستردهای را در اختیار مشتریان بگذارد تا بتوانند آنچه را که میخواهند براساس نیازهایشان انتخاب کنند.»
با بررسیهای انجامشده میتوان به این نتیجه رسید که مهندسان چری از سیستم تمامبرقی مبتنی بر انرژی الکتریکی مانند خودروهای تمامبرقی حال حاضر استفاده نکردهاند. مدلهای هیبرید و پلاگین-هیبرید دارای موتور احتراق داخلی ICE بوده و در نسخههای تمامبرقی نیز شاهد قرارگیری پیشرانه احتراقداخلی هستیم. ساختار خودرو پیمایش حرکتی بالا EREV (خودرو دارای موتور احتراقداخلی بهمنظور تامین انرژی الکتریکی در نقش ژنراتور) بسیار کارآمدتر بوده و چری روی این سیستم متمرکز شده است.
ساختار یک خودرو تمامالکتریکی به این صورت است که اگر انرژی الکتریکی باتری به کمترین میزان خود برسد (دشارژ شدن)، دیگر خودرو توان حرکت نخواهد داشت. بنابراین کارآمدترین و کاربردیترین سیستم EREV است که در سوپرهیبرید چری بهخوبی توسعه یافته است.
توسعه ۱۹ مدل خودرو روی پلتفرم سوپر هیبرید چری
در مراسم رونمایی از سوپرهیبرید چری CSH، از سوی رئیس هیاتمدیره این کمپانی اعلام شد که ۱۹ مدل خودرو هیبرید تنها تا پایان سال جاری میلادی تولید خواهد شد. این دستاورد، محقق شدن بخشی از اهداف این کمپانی مطرح در زمینه گسترش خودروهای کممصرف و مقرونبهصرفه است.
این مدیر ارشد چری همچنین اشاره کرد: «۱۹ مدل خودرویی که از پلتفرم سوپرهیبرید چری بهره میگیرند، در سه کلاس هیبرید-سری، پلاگین-هیبرید و خودرو برقی با پیمایش بیشتر EREV خواهد بود. بر این اساس دیگری خبری از خودرو برقی که تنها مبتنی بر انرژی الکتریکی EV باشد، نخواهد بود.»
براساس بررسیهای صورتگرفته از سوی مجله خودرو استرالیا هر سه مدل، عملکردی مشابه یک خودرو پلاگین-هیبرید دارند؛ به این صورت که در هر سه مدل، پیشرانه احتراقداخلی حفظ شده و تنها عملکرد هر کدام مختص سیستم خاص خود است. جالب است بدانید که هر سه کراساوور اسیوویهای تیگو ۷، تیگو ۸ و تیگو ۹ جدید که طی روزهای آینده در نمایشگاه بینالمللی خودرو شانگهای معرفی میشوند، مبتنی بر این تکنولوژی هستند و بهعنوان سه خودرو جدید برقی و پلاگین-هیبرید چری رونمایی خواهند شد.
چهارمین خودروساز بزرگ چین اعلام کرده است بر سه اصل تعیین استانداردهای ایمنی در صنعت، کنترل کامل بر تکنولوژیهای اصلی حاضر در این خودروساز و همکاری چندجانبه و مستقیم با کمپانیهای مطرح جهان تاکید دارد.
در دو دهه اخیر بهخوبی ثابت شده است که هر کمپانی خودروسازی بتواند تکنولوژی هیبرید و تمامالکتریکی را توسعه دهد، به رشد و پیشرفت چشمگیری دست پیدا میکند. چری بر این باور است که تکنولوژی منحصربهفرد آن (سوپرهیبرید) میتواند در آینده نزدیک بهعامل اصلی رشد این خودروساز در بازارهای جهانی بدل شود.
موتورهای پرتوان برای تامین نیروی حرکتی
ابتدای سال جاری میلادی بود که چری استرالیا اعلام کرد تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو جدید بهفناوری جدید PHEV (پلاگین-هیبریدی) مجهز خواهند شد. در اینجا منظور همان تکنولوژی سوپر هیبرید چری CSH است.
کمپانی چری در زمان معرفی تکنولوژی سوپر هیبرید، اعلام کرد کمپانیهایی مانند تویوتا کارآمدترین نمونه پلاگین-هیبرید را ارائه میدهند. در مدل کمری، شاهد نصب یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری با ساختار پلاگین-هیبرید PHEV هستیم. بر این اساس در سوپرهیبرید چری، شاهد ۲ موتور ۴ سیلندر بنزینی ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری هستیم. در مدل ۱.۵ لیتری پلاگین-هیبرید PHEV حداکثر قدرت به ۲۴۰ کیلووات (۳۲۱.۸ اسببخار) و حداکثر گشتاور به ۵۴۵ نیوتونمتر میرسد.
همچنین با این مدل میتوان حداکثر تا ۸۰ کیلومتر بهصورت تمامالکتریکی رانندگی کرد. روی این خودرو باتری لیتیوم-یونی ۱۹.۲۷ کیلووات-ساعتی نصب شده است. اما کمپانی چری بهمنظور گسترش سبد محصولات خود و پاسخگویی بهنیاز مشتریان خود، نسخه قویتری در نظر گرفته است. در نسخه قویتر، موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی قابل دسترس است که میتواند از ۲۳۰ کیلووات (۳۰۸ اسببخار) تا ۳۷۵ اسببخار را بهارمغان آورد. اما جالب است بدانید در مدل جیکو J۷ تکنولوژی سوپرهیبرید با موتور بنزینی توربوشارژ ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری میتواند تا ۲۵۵ کیلووات (۳۴۱.۹ اسببخار) قدرت فراهم آورد.
نکته بسیار مهم اینکه در طراحی ساختار موتور بنزینی، تغییراتی در محفظه سیلندر و سیستم پرخوران توربوشارژ داده شده است. طبق گفته کمپانی چری، این تغییرات توانسته راندمان موتور بنزینی توربوشارژ ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری را تا ۱۷ درصد بهبود بخشد.
همچنین در بخش طراحی موتورهای الکتریکی، ۲ موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم با طراحی نسل جدید استاتور و روتور همراه بوده که با گیربکس در یک مجموعه قرار میگیرند. این سیستم براساس اعلام کمپانی چری، منجر به سبکسازی مجموعه و درنهایت تا ۲۵ درصد بهبود عملکرد این سیستم نسبت بهنمونههای مشابه در جهان شده است.
در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ خبرنگار مجله «CarExpert» در گفتوگوی کوتاهی با لوکاس هریس، مدیرعامل چری استرالیا این سوال را مطرح کرد که آیا چری گزینههای بیشتری در زمینه موتور به مشتریان استرالیایی خود ارائه میدهد؟ وی درپاسخ گفت: «هر کدام از مدلها دارای پیشرانههای پلاگین-هیبرید PHEV پرتوان هستند. بنابراین جای نگرانی وجود ندارد و ما نیاز مشتریانمان را مرتفع میکنیم.»
سیستم انتقال قدرت نوین و جدید
در تمام خودروهای پلاگین-هیبرید PHEV شاهد نصب گیربکس DHT و تنها حضور یک موتور الکتریکی هستیم؛ اما کمپانی چری در سوپرهیبرید CSH خود از ۲ موتور الکتریکی بهره گرفته که برای انتقال قدرت نیز، یک گیربکس سه سرعته DHT در نظر گرفته شده است. درحقیقت در زمان عملکرد هر ۲ موتور برای آغاز حرکت، گیربکس در حالت یکسرعته قرار گرفته و در زمان شتاب و سبقت، دندههای دوم و سوم آن نیز وارد مدار میشوند. براساس گفته کمپانی چری این گیربکس تا ۲۰ درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کرده که منجر بهبهبود عملکردی ۲۵ درصدی این ساختار میشود.
همچنین بهلطف ساختار جدید تکنولوژی سوپر هیبرید CSH چری، این پیشرانه قرار است در هر صد کیلومتر تنها ۲ لیتر بنزین مصرف کند که این در نوع خود یک تحول بزرگ است. همچنین از آنجا که قرار است محصولات چری بهخاورمیانه، روسیه، اروپا و آمریکای جنوبی نیز صادر شوند، بر اساس شرایط جوی این مناطق، امکان کالیبره شدن این سوپرهیبرید توسط تیم مهندسی چری وجود دارد.
توسعه محصولات خودران با سوپر هیبرید چری
کمپانی چری قرار است در اتوشوی شانگهای از محصولات جدید خود که بر پایه و اساس سوپرهیبرید شکل گرفتهاند، رونمایی کند. بر اساس آنچه مجله خودرو استرالیا اعلام کرده، قرار است از سیستم خودران بهینهسازیشده نیز روی این محصولات رونمایی شود.