چالش غولهای دیترویتی در مواجهه با تعرفهها
اقتصاد ایران: تحقیقات اخیر نشان میدهد تعرفهها به فورد، جنرالموتورز و استلانتیس فشار بیشتری نسبت به رقبای آلمانی و ژاپنی این خودروسازیها وارد میکند.
صنعتخودرو ایالاتمتحده درحال آماده شدن برای تلاطمهای جدیدی است؛ چراکه تعرفههای جدید ۲۵ درصدی بر واردات خودرو و قطعات آن به اجرا در میآیند. درحالی که هدف از این اقدام تقویت تولید داخلی است، اما این سیاست ممکن است درنهایت بههمان شرکتهایی آسیب برساند که برای محافظت از آنها طراحی شده است؛ بهویژه ۳ شرکت بزرگ دیترویتی ساکن ایالت میشیگان.
اعلامیه غافلگیرکنندهای از سوی ترامپ، بسیاری از تعرفههای متقابل را که ایالاتمتحده در هفته گذشته اعلام کرده بود لغو کرد و باعث تلاطم در بازار بورس شد؛ زیرا بخشی از کاهشهای عمده در روزهای قبل را جبران کرد. اما دولت ترامپ تاکید کرد این اعلامیه بر تعرفه ۲۵ درصدی خودروهای خارجی که قبلا از سوی شخص ترامپ اعلام شده بود، تاثیری ندارد.
پیامدهای ناخواسته
در سال ۲۰۲۴ حدود ۶.۳ میلیون دستگاه از ۱۶.۱ میلیوندستگاه خودرو سبک جدید فروختهشده در ایالاتمتحده از شرکای تجاری کلیدی، از جمله مکزیک، کانادا، ژاپن، کره و اتحادیهاروپا وارد شدهاند. از ۳ می، این واردات، بههمراه قطعات خودرو ساخت خارج، مشمول تعرفه جدید و سنگین خواهند شد. در نگاه اول، بهنظر میرسد این اقدام بهنفع خودروسازان داخلی طراحی شده است. اما دادههای Jato Dynamics تصویر پیچیدهتری را نشان میدهد.
فورد، جنرالموتورز و استلانتیس سال گذشته ۱.۸۵ میلیوندستگاه خودرو وارداتی را در ایالاتمتحده فروختند که ۱۳ درصد از کل فروش جهانی آنها را تشکیل میداد. این سهم بیشتر از بسیاری از رقبای بینالمللی آنهاست. فیلیپه مونیوز، تحلیلگر جهانی Jato، گفت: «اعمال این تعرفهها مشکل دیگری برای صنعت است تا آن را پشتسر بگذارد. ایالاتمتحده دومین بازار بزرگ خودرو در جهان است و اکنون تجارت برای اکثر قریب بهاتفاق خودروسازان غیرچینی در سراسر جهان دشوارتر از همیشه خواهد بود.»
تعرفههای همهگیر
برندهای ژاپنی مانند تویوتا، هوندا و نیسان تا حدی مصون از سیاستهای اخیر ترامپ در رابطه با تعرفهها هستند؛ زیرا تنها ۹ درصد از فروش جهانی آنها مختص ایالاتمتحده است.
برندهای آلمانی مانند فولکسواگن، بامو و مرسدسبنز حتی در این بخش وضعیت بهتری دارند؛ زیرا تنها ۷ درصد از حجم جهانی آنها بهفروش وارداتی ایالاتمتحده وابسته است. با این حال، درد واقعی ممکن است برای شرکتهایی باشد که صرفنظر از منشأ آنها، به تقاضای ایالاتمتحده وابستگی زیادی دارند. بهعنوان مثال، سوبارو ۷۱ درصد از خودروهای خود را در ایالاتمتحده میفروشد و با وجود اینکه بسیاری از آنها در ایندیانا ساخته میشوند، واردات هنوز ۲۶ درصد از فروش جهانی آن را تشکیل میدهد. مزدا نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد و بیش از یکچهارم حجم فروش جهانی آن بهخودروهای وارداتی ایالاتمتحده مرتبط است.
جنرالموتورز در میان خودروسازان بزرگ برجسته است؛ بهطوری که ۱۸ درصد از فروش جهانی آن از خودروهای وارداتی فروختهشده در ایالاتمتحده حاصل میشود که بالاترین میزان در بین پنج بازیگر بزرگ جهانی بهحساب میآید.
فولکسواگن درحالی که وابستگی کمتری به ایالاتمتحده دارد، هنوز حدود ۸۰ درصد از خودروهایی را که در این کشور میفروشد، وارد میکند. این مساله میتواند خودروساز آلمانی را مجبور کند تولید داخلی را افزایش دهد تا جایگاه خود را در دومین بازار بزرگ خودرو در جهان از دست ندهد.
مونیوز گفت: «در کنار فولکسواگن، احتمالا ولوو، هیوندای-کیا، مرسدس، بامو، استلانتیس، تویوتا، نیسان، سوبارو و جنرالموتورز نیاز بهافزایش ردپای تولید خود در ایالاتمتحده در آینده نزدیک خواهند داشت.»
ایالاتمتحده بازاری است که خودروسازان مذکور نمیتوانند آن را ترک کنند و بههمین دلیل ممکن است طی چند سال آینده شاهد تغییر ساختار تولید در سطح بینالمللی باشیم؛ بر این اساس خودروسازان بزرگ و کوچک از همین حالا بهدنبال راههایی برای کوتاه کردن فاصله کارخانههایشان تا بازارهای هدف هستند.