حباب قیمت خودرو در حال خالی شدن است؟

اقتصاد ایران: شورای‌رقابت در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ با انحصاری دانستن خودروهای وارداتی و مونتاژی، این خودروها را مشمول قیمت‌گذاری اعلام کرد؛ اما پس از گذشت حدود ۲ سال از این تصمیم و در آخرین جلسه این شورا که اواخر اسفندماه سال گذشته و با موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری برگزار شد، شورا مصوب کرد از این پس دخالتی در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نخواهد داشت.

اما در کم‌تر از یک ماه از این تصمیم، معاون وزیر صمت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تمام واردکنندگان خودروهای سواری بنزینی و هیبرید مکلف هستند قبل از هرگونه تعیین و تغییر قیمت، گزارش لازم را به‌همراه مستندات مربوطه برای بررسی کارشناسی به‌سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارائه کنند تا پس از تایید کارگروه تنظیم بازار عملیاتی شود.»

حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، با توجه به نخستین جلسه سال جاری ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و تقریبا بعد از گذشت یک ماه از جلسه شورای‌رقابت، طی نامه‌ای با موضوع «قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی» به رئیس هیات ‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو ایران اعلام کرد: «تمام واردکنندگان خودروهای سواری بنزینی و هیبرید مکلف هستند قبل از هرگونه تعیین و تغییر قیمت، گزارش لازم به‌همراه مستندات مربوطه را برای بررسی کارشناسی و به سازمان ارائه کنند و تا پس از تایید کارگروه تنظیم بازار عملیاتی شود.»

بر اساس این تصمیم و نامه اخیر معاون وزیر صمت، یک کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: «در کم‌تر از یک ماه از تصمیم شورای‌رقابت برای خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت‌گذاری و رویای عبور از قیمت‌گذاری دستوری، به‌نظر می‌رسد با نامه رئیس سازمان حمایت، از این پس قیمت‌گذاری وارداتی‌ها توسط این سازمان انجام خواهد شد.»

وی با اشاره به تاثیر چالش‌های قیمت‌گذاری در بازار افزود: «تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار و وظیفه جدید سازمان حمایت برای نظارت تعیین و تغییر قیمت خودروهای وارداتی و به‌نوعی تعیین قیمت‌های دستوری با اصول اقتصاد بازار در تضاد است.»

این کارشناس بازار خودرو با بیان این‌که با ابلاغ این اطلاعیه سازمان حمایت قصد دارد دوباره در فرآیند ارزش‌گذاری خودروهای وارداتی دخالت کند، تاکید کرد: «در شرایطی که شورای‌رقابت در اواخر سال گذشته اعلام کرد واردات خودرو رقابتی است و نیازی به قیمت‌گذاری ندارد، اما باز همچنان تلاش می‌شود دوباره دولت کنترل قیمت‌گذاری را به‌دست گیرد.» به‌گفته وی، با این تصمیم از این به بعد سازمان حمایت متولی و تصمیم‌گیرنده در مورد قیمت خودروهای وارداتی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: «به‌هر حال با وجود نظر مثبت شورای‌رقابت مبنی بر خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت‌گذاری، به‌نظر می‌رسد وزارت صمت و سازمان حمایت قصد دارند همچنان در حوزه فروش و عرضه خودروهای وارداتی دست برتر را داشته باشد.»

این کارشناس بازار خودرو همچنین تاکید کرد: «خودرو وارداتی که با قیمت حدود ۲ تا ۳ میلیارد ثبت‌نام و فروخته می‌شود، در بازار آزاد تا ۶ میلیاردتومان معامله می‌شود؛ آیا این اختلاف قیمتی چیزی غیر از نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است؟ درحالی که اگر اجازه دهیم خودروهای وارداتی در یک بازار رقابتی قیمت‌گذاری شوند، مسلما منافع آن به‌جیب مصرف‌کنندگان می‌رود.» وی در پایان یادآور شد: «خودروهای وارداتی باید در یک بازار رقابتی و متعادل عرضه شوند؛ اتفاقی که بدون شک موجب رقابت بین فروشندگان در قیمت و کیفیت برای جذب مشتری خواهد شد.»

ری‌را همچنان ارزان می‌شود

خودروهای داخلی روز گذشته افت قیمت ۲ تا ۲۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ری‌را (۱۴۰۴) با ۲۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۶۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۹۸۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ (۱۴۰۴) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۳۵ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۵ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۳۲ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هایما S۷ پرو (۱۴۰۴) با ۳۲ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۴۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۴) با ۲۱ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۹۹ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۹ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۴۵ میلیون‌تومان و هایما S۵ (۱۴۰۴) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی جتا VS۷ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ترا ۲۰۰۰ سی‌سی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و هوندا وزل (۲۰۲۵) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ