خطر مرگ در جادهها؛ قانون واردات اتوبوس به کجا رسید؟
اقتصاد ایران: عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به افزایش واژگونی اتوبوسها در جادهها، گفت: واردات اتوبوس برای کاهش تصادفات ضروری است، اما متأسفانه هنوز هیچ اقدام جدی برای اجرایی شدن این قانون نشده است.
به گزارش خبرنگار مهر، طی ماههای اخیر چندین حادثه ناگوار واژگونی اتوبوس در جادهها رخ داده است، که فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای یکی از دلایل این حوادث عنوان میشود. همچنین از سوی دیگر طبق گفته کارشناسان، استاندارد نبودن جادهها و کیفیت خودروهای تولید داخل دو عامل مهم در افزایش تصادفات جادهای به شمار میروند.
نکته قابل توجه اینجاست که در ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۳، «محمدعلی بهپوری» مدیرکل دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامهای به گمرکات اجرایی آئیننامه اجرایی بند «پ» ماده ۵۹ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت در خصوص واردات اتوبوس و کشنده جادهای را که هیئت وزیران به تصویب رسانده است، برای اجرا «تا اطلاع ثانوی» ابلاغ کرد.
در همین راستا، مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حادثههای واژگونی اتوبوس در جادهها گفت: یکی از پیامدهای عدم واردات اتوبوس، وقوع چنین حوادث ناگواری است، این موضوع تنها یک مورد از حوادث جادهای است که سالانه منجر به جان باختن ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در کشور میشود، درحالیکه سه برابر این آمار نیز دچار قطع عضو یا آسیبهای جدی میشوند.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: حل ریشهای این معضل ضروری است. در حال حاضر، ناوگان حملونقل عمومی کشور با بحران فرسودگی مواجه است. همچنین در یک دهه گذشته، تعداد اتوبوسهای فعال در بخش برونشهری از ۱۵ هزار دستگاه به کمتر از ۷۱۰۰ دستگاه کاهش یافته که تمامی این ناوگانهای عمری بالای ۱۰ الی ۱۵ سال دارند.
یوسفی علت این وضعیت را افزایش بیرویه قیمت اتوبوسهای بیکیفیت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس به حدود ۲۰ میلیارد تومان رسیده است؛ در چنین شرایطی، رانندگان که با هزینههای سنگین قطعات و نگهداری مواجه هستند، قادر به خرید این وسایل نقلیه نیستند، مجلس به جای اتخاذ رویکرد منفعلانه پس از وقوع حوادث، بر اجرای قوانین کارشناسیشده تاکید دارد.
وی تاکید کرد: اگر قانون واردات اتوبوس با جدیت پیگیری نشود و از سوی دیگر تعداد ناوگان اتوبوسی فعال کشور روز به روز کاهش باید؛ بیشک در آینده نزدیک حوادث ناگوار جادهای افزایش مییابد، زیرا ناوگان جادهای فعلی نیز فرسوده است. اگر امروز مجوز واردات یا تولید اتوبوس صادر شود، یک سال زمان خواهد برد تا این ناوگان وارد چرخه فعالیت شود.
عضو کمیسیون عمران با اشاره به مصرف روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در کشور گفت: یکیاز مهمترین عوامل این مصرف بالا، تردد خودروهای فرسوده و بیکیفیت با تکنولوژی قدیمی است. بااینحال، نهتنها مجوز واردات اتوبوس اجرایی نشده، بلکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز ارزی برای این امر تخصیص ندادهاند.
یوسفی در پایان گفت: انتظار میرود رئیسجمهور که خود در تصویب این قانون در مجلس یازدهم نقش داشته، گره کور مافیای خودرو را که مردم هزینه آن را با جان و مال خود پرداخت میکنند، باز کند. اگر هدف کاهش مصرف سوخت است، باید واردات خودرو با تکنولوژی روز با جدیت در دستور کار قرار گیرد.