اولویتهای دفتر فیلمنامه صدا و سیما از زبان مدیر جدید
اقتصاد ایران: رئیس پیشین مرکز صبا و مدیرکل فعلی دفتر فیلمنامه صدا و سیما تأکید کرد که تلاش میکنیم فضای همکاری را برای همه فراهم کنیم؛ از جوانان مستعد تا پیشکسوتانی که به هر دلیل از تلویزیون فاصله گرفتهاند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته محسن برمهانی معاون سیما، محمدرحیم لیوانی را بهعنوان مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی منصوب کرد. پیش از این، ابوالقاسم اسدیزاده عهدهدار این مسئولیت بود.
لیوانی که پیشتر ریاست مرکز صبا را بر عهده داشت، با تجربهای طولانی در حوزه انیمیشن و تولید محتوای فرهنگی، حالا مأموریت تازهای یافته تا سیاستگذاری و هدایت جریان فیلمنامهنویسی در رسانه ملی را سامان دهد.
در ادامه، گفتوگویی داریم با او درباره اهداف، اولویتها و چشماندازهای پیشروی دفتر فیلمنامه که مشروح آن از نظرتان میگذرد:
تمرکز بر محتوای هدفمند و تولید کیفی
محمدرحیم لیوانی با اشاره به سابقهاش در مرکز صبا به خبرنگار تسنیم گفت: بحث عمده فعالیت ما در مرکز صبا بر تولید انیمیشن و فیلمنامه متمرکز بود؛ بنابراین فاصلهای با مسئولیت فعلیام احساس نمیکنم. قدم اول برای من، تمرکز بر دو محور اصلی است: محتوای هدفمند و اجرای کیفی تولیدات.
او سند تحول رسانه ملی را نقشه راه اصلی در این حوزه معرفی کرد و افزود: در بحث محتوایی، سند تحول اولویت نخست ماست. این سند با محورهای دوازدهگانهاش، به ویژه تأکید بر بازنمایی خردهفرهنگها، اقوام و تنوع فرهنگی کشور، برای ما راهبردی است. هدف این است که همه مخاطبان در این آیینه، خود را ببینند.
دعوت به مشارکت همه ظرفیتها
لیوانی تأکید کرد که در مسیر اجرای برنامهها، بر حضور تمامی هنرمندان و فعالان حوزه فیلمنامهنویسی حساب ویژهای باز کرده است: ما دست همه کسانی که در حوزه فیلمنامه و تولید محتوا صاحبنظر هستند را به گرمی میفشاریم. تلاش میکنیم فضای همکاری را برای همه فراهم کنیم؛ از جوانان مستعد تا پیشکسوتانی که به هر دلیل از تلویزیون فاصله گرفتهاند.
او به تجربهاش در مرکز صبا اشاره کرد و گفت: در مجموعه انیمیشن، با فراهمکردن فضا، بسیاری از دوستانی که سالها غیبت داشتند، به میدان بازگشتند. بعضی حتی ده سال از رسانه دور بودند. اما با فراهم شدن بستر مناسب، خودشان آمدند. امیدوارم همین تجربه را اینجا هم تکرار کنیم.
تمرکز بر ساماندهی تخصصی فیلمنامهها
لیوانی دفتر فیلمنامه را مرکز سیاستگذاری محتوای نمایشی سازمان دانست و گفت: دفتر فیلمنامه رسانه ملی، مسئولیت بررسی و هدایت فیلمنامههای تمام شبکههای سیما، استانها و دیگر نهادهای نمایشی را برعهده دارد. هدف ما تمرکز بر کیفیت، انسجام محتوایی و کمک به تولیدات قویتر است. اینجا باید به مرکزی تخصصی و حتی فوقتخصصی در حوزه فیلمنامهنویسی تبدیل شود.
عملکرد چشمگیر در نوروز 1404
مدیرکل دفتر فیلمنامه همچنین با اشاره به آخرین دستاوردهای حضورش در مرکز صبا، تأکید کرد: در نوروز 1404، حدود 24 مجموعه جدید در مرکز صبا تولید کردیم که 6 عنوان آن برای اولین بار پخش شدند. از جمله این آثار میتوان به مجموعههایی چون پهلوانان، شکرستان و جوانمردان اشاره کرد. در مجموع 95 ساعت تولید جدید داشتیم که یک رکورد محسوب میشود.»
او همچنین از زحمات ابوالقاسم اسدیزاده، مدیر پیشین دفتر فیلمنامه، قدردانی کرد و گفت: آقای اسدیزاده زحمات زیادی در این عرصه کشیدند و پایههای خوبی گذاشتند. انشاءالله با تداوم این مسیر و تقویت آن، بتوانیم بیش از پیش مخاطب را با آثار کیفی و تأثیرگذار همراه کنیم.
انتهای پیام/