جزئیات واگذاری تاکسیهای برقی به رانندگان خودروهای فرسوده
اقتصاد ایران: عصر خودرو- با ورود تاکسیهای برقی شاسی بلند به ناوگان تاکسیرانی نه تنها چهره شهر مدرنتر میشود، بلکه هوای پاکتری را برای تنفس شهروندان به ارمغان خواهد آورد.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از برنا، تهران کلانشهری با جمعیتی بالغ بر 9 میلیون نفر، سالهاست که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکند. یکی از عوامل اصلی این آلودگی، ناوگان حملونقل فرسوده است که سهم قابل توجهی در انتشار آلایندههای مضر دارد. در این میان، تاکسیهای فرسوده به دلیل تردد زیاد در سطح شهر، نقش پررنگتری در تشدید این معضل ایفا میکنند. از این رو، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای پاک، همواره یکی از اولویتهای مدیریت شهری بوده است.
طرح واگذاری تاکسیهای برقی شاسی بلند به رانندگان خودروهای فرسوده، گامی بلند در راستای تحقق این هدف به شمار میرود. این طرح، نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمک میکند، بلکه فرصتی برای بهبود وضعیت معیشتی رانندگان و ارتقای کیفیت خدمات حملونقل عمومی نیز فراهم میسازد.
با ورود تاکسیهای برقی شاسی بلند به ناوگان تاکسیرانی نه تنها چهره شهر مدرنتر میشود، بلکه هوای پاکتری را برای تنفس شهروندان به ارمغان خواهد آورد.
ورود به عصر جدید حملونقل برقی
رونمایی از تاکسیهای برقی شاسی بلند در اواخر سال گذشته، نویدبخش تحولی بزرگ در صنعت حملونقل پایتخت بود. به گفته محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، ثبتنام برای واگذاری این تاکسیها در هفته اخیر آغاز شد. این خبر، امیدواریها را برای تحقق وعدههای داده شده افزایش داده و رانندگان تاکسی را برای ورود به عصر جدید حملونقل برقی آماده کرده است.
همچنین، با توجه به اعلام سازمان تاکسیرانی شهر تهران ثبتنام ونهای فرسوده نیز از 25 فروردین به مدت 10 روز کاری در سامانه (www.taxi.tehran.ir) آغاز شده است. در صورت بیشتر بودن تعداد متقاضیان از ظرفیت، انتخاب از طریق قرعهکشی انجام خواهد شد.
تسهیلات یک میلیاردی با صفر درصد سود
در فاز نخست، 1752 دستگاه تاکسی برقی شاسی بلند وارد ناوگان تاکسیرانی خواهند شد. ورود گروه بعدی تاکسیها نیز پس از اتمام فرآیند واگذاری این تعداد خواهد بود. قرارداد منعقد شده در مجموع 27500 دستگاه است که به گفته شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، قیمت هر تاکسی برقی شاسی بلند 1 میلیارد و 700 میلیون تومان در نظرگرفته شده است. البته برای تهیه تاکسیهای برقی تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است تا تهیه و استفاده از آنها را برای رانندگان سهولت ببخشد.
این تسهیلات اهدای 1 میلیارد و 200 میلیون تومان وام با سود صفر درصدبه رانندگان تاکسیهای فرسوده است. همچنین حدود 140 میلیون تومان مبلغ اسقاط خودروی فرسوده در نظر گرفته شده است و مابقی مبلغ به عنوان آورده راننده برای دریافت تاکسی مورد نظر قرار دارد. ناگفته نماند که اولویت واگذاری با رانندگان تاکسی دارای خودروهای فرسوده است.
تنفسی دوباره برای تهران
تاکسیهای برقی، به عنوان وسایل نقلیه پاک، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایفا میکنند. این خودروها، هیچگونه آلایندهای تولید نمیکنند و به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک میکنند. بر اساس مطالعات علمی، خودروهای برقی میتوانند تا 80 درصد آلایندههای کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید کنند.
آنطور که پیداست استفاده از خودروهای برقی به کاهش انتشار گازهای گلخانهای و مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک میکند. همچنین خودروهای برقی به دلیل نداشتن موتور احتراق داخلی، صدای بسیار کمتری تولید میکنند و به کاهش آلودگی صوتی در شهر کمک میکنند.
فرصتی برای بهبود معیشت رانندگان
طرح واگذاری تاکسیهای برقی، فرصتی مناسب برای بهبود وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی فراهم میکند. خودروهای برقی به دلیل مصرف برق به جای بنزین، هزینههای جاری کمتری دارند. هزینه برق به مراتب کمتر از بنزین است. در کنار این موارد خودروهای برقی به دلیل داشتن قطعات متحرک کمتر، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. تاکسیهای برقی به دلیل ظاهر مدرن و امکانات رفاهی بیشتر، میتوانند مسافران بیشتری را جذب کنند و درآمد رانندگان را افزایش دهند.
اجرای این طرح، با چالشهایی نیز روبهرو است که نیازمند برنامهریزی دقیق و ارائه راهکارهای مناسب است. یکی از چالشهای اصلی، کمبود ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در سطح شهر است. شهرداری تهران باید نسبت به توسعه زیرساختهای شارژ اقدام کند.
همچنین قیمت تاکسیهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی بالاتر است. ارائه تسهیلات مناسب و کاهش مالیاتها میتواند به کاهش این اختلاف قیمت کمک کند. البته نیاز است تا فرهنگ استفاده از خودروهای برقی در بین شهروندان و رانندگان ترویج شود.
یک برد-برد واقعی برای همه
طرح واگذاری تاکسیهای برقی به رانندگان خودروهای فرسوده، پروژهای ملی با ابعاد گسترده است که میتواند تحولی عظیم در صنعت حملونقل کشور ایجاد کند. با همکاری و همدلی تمامی ذینفعان، میتوان این طرح را به بهترین نحو اجرا کرد و آیندهای روشن و پاک را برای تهران و ایران رقم زد. ورود تاکسیهای برقی به ناوگان تاکسیرانی، تنها یک تغییر در نوع خودرو نیست، بلکه تغییری در نگرش به حملونقل، محیط زیست و کیفیت زندگی است. با اجرای موفق این طرح، میتوانیم شاهد هوای پاکتر، شهروندان سالمتر و رانندگان با درآمد بیشتر باشیم. این یکبرد-برد واقعی برای همه است.
تکلیف ونتاکسیها چه میشود
درباره ونهای تاکسی نیز که از خودروهای ون وانا مدل 1402 هستند تسهیلات تا سقف 8 میلیارد ریال با بازپرداخت 60 ماهه ارائه میشود. همچنین رانندگان فعال در خطوط پرتردد در اولویت قرار دارند.
گفتنی است که متقاضیان باید دارای پروانه تاکسیرانی معتبر، مالکیت ون فرسوده، تعهد به نصب GPS، تعهد به فعالیت در خطوط تعیین شده و تعهد به عدم واگذاری خودرو (به مدت 5 سال) باشند. در نهایت رانندگان باید در نظر داشته باشند که شرکت در فراخوان به معنای پذیرش قطعی نیست و در صورت تعداد متقاضیان بیشتر از ظرفیت، انتخاب با قرعهکشی خواهد بود.