بازار سنتی در شهرکرد وجود ندارد
اقتصاد ایران: شهرکرد- عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهرکرد گفت: یک بازار سنتی و یا مدرن در مرکز استان نداریم و بیشتر مشکلات در شهر به خاطر کمبود فضای کسب و کار است.
به گزارش خبرنگار مهر، خداکرم عباسی صبح یک شنبه در دیدار با امام جمعه شهرکرد اظهار کرد: یکی از مباحث مهم شهرکرد گرانی است که غالب آن به خاطر نبود فضای کسب و کار لازم است.
وی بیان داشت: کسب و کار در شهرکرد به سه محور ملت، سعدی و کاشانی محدود شده و این فضا جوابگو نیاز شهر ما نیست؛ یک بازار به معنای واقعی سنتی و یا مدرن در مرکز استان نداریم و بیشتر مشکلات در شهر به خاطر کمبود فضای کسب و کار است که باعث شده همه مردم برای تأمین نیاز خود به مرکز شهر مراجعه کنند.
عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهرکرد یادآور شد: اقدامات خوبی در سطح شهر انجام شده اما برخی ادارات عملکرد بسیار ضعیفی دارند نیاز داریم فضاهای کسب و کار جدید مانند مجتمعهای تجاری در مناطق محروم شهر ایجاد کنیم تا مردم به راحتی و سهولت به نیازهای خود دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به ساماندهی مشاغل و کاهش ترافیک در شهرکرد، گفت: شهرک مشاغل با حدود ۲۰۰ هکتار در طرح جامع شهری درنظر گرفته شده تا با خروج مشاغل از شهر باعث کاهش ترافیک شویم.
عباسی مطرح کرد: امام خمینی (ره) فرمودند همه ما در قبال این نظام مسئول هستیم؛ چیزی که امروز بیش از همیشه به ما ضربه میزند فقط شعار و هیاهو است فساد ساختاری در استان وجود دارد نیاز است ساختارها اصلاح شوند.
وی افزود: برخی ساختارها غلط هستند و به افراد اجازه تخلف میدهند، لذا میطلبد ساختاری حاکم شود که اجازه تخلف به افراد داده نشود، اگر ساختارها سالم ایجاد شود تخلفات آباد نمیشوند و تمام این تخلفات به پای نظام نوشته نمیشود.
ناحیه غرب شهرکرد نیازمند توجه جدی است
در ادامه محمدرضا بیاتی نیز اظهار کرد: ارائه خدمات متوازن در نقاط مختلف شهرکرد وجود ندارد و محلات از خدمات متوازن بهره نمیگیرند.
وی بیان داشت: اجرای برخی از پروژهها بدلیل جایگاه شهری یا منطقهای اجتناب ناپذیر است و در محلات برخوردار انجام میشود در حالی که میزان زیادی ازبودجه و برنامهریزی باید بصورت محلهای هدف گذاری شود چراکه در شهرسازی نوین محله محوری مبنای اقدامات و ارائه خدمات میباشد.
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهرکرد عنوان کرد: هر چه خیابانها را برای حضور خودروها تعریض کنیم، مجبور به عقبنشینی بیشتر در مدیریت ترافیک هستیم و زمینه حضور بیشتر خودرو فراهم میشود و با گذشت زمان بایستی مجدداً خیابانها تعریض شود؛ لذا باید مدیریت شهری با هماهنگی ادارات در ایران راه پیموده توسط سایر کشورها در دهههای قبل را تجربه نکند و بابهرهگیری از آخرین نظریههای توسعه شهری هماهنگ شده و با برنامه ریزی مناسب نرمافزاری خدمات روزانه و هفتگی شهروندان را در محلات و فاصله دسترسی پیاده کمتر از ۳۰۰ متر یا بصورت الکترونیکی ارائه نمایند و با ایجاد مراکز محله، توسعه محله محور را در دستور کار قرار داده و از طرفی دیگر پیاده راهها را توسعه دهند و با ایجاد ایستگاه اتوبوس و تاکسی در مرکز محله و توسعه حمل و نقل عمومی، تنها ارتباط محلهها با یکدیگر با خوردو انجام شود.
وی گفت: مدیریتها وعملکرد مدیران شفاف نیست، گزارشهای ادواری به شهروندان داده نمی شودو تخلفاتی رخ میدهد، تصمیمات مدیران شهری ودولتی زندگی افراد را تحت تأثیر قرار میدهد لذا باید درتمامی تصمیم گیریها وتصمیم سازیها دقت بیشتری صورت پذیرد و ملاک عمل نیاز مردم وارتقائ وتوسعه همه جانبه شهر باشد.
بیاتی بهرهگیری از تکنولوژی جدید را ملاک پیشرفت شهر دانست و مطرح کرد: از بهرهگیری هوش مصنوعی در مدیریت شهری غافل نباشیم و بایستی از منابع موجود، انسانی ومالی بهره مناسب گرفت.
وی با اشاره به عدم پیشرفت ناحیه غرب شهرکرد یادآور شد: عدم توجه لازم توسط مدیریت شهری تا کنون، محدودیتهای ایجاد شده توسط اداره کل راه و شهرسازی در خصوص مالکیتها در مهدیه واشکفتک ومحدودیت های ایجادشده توسط شرکت نفت و میراث فرهنگی درچالشتروبویژه عدم تخصیص اعتبارات باز افرینی به محلات مذکور که محلات هدف باز افرینی بوده وعلی رغم تعریف پروژههای محرک توسعه پس از مطالعات باز افرینی که دومین پروژه کشوری ازاین دست مطالعات درکشور بود، باعث عدم پیشرفت این منطقه شده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهرکرد افزود: اضافه شدن ناحیه غرب به شهر باعث افزایش جمعیت شهری و جذب برخی کمکهای وزارت کشور وسازمان شهرداریها گردیده اما باعث توسعه این قسمت از شهر نشده که نیازمند توجه جدی است.
در بخش دیگری وی تاکید کرد: با شرایط موجود بودجه در شهرداری و مطالبات شهروندان اگر از سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژههای شهری بهره گرفته نشود شهرداری پاسخگوی نیاز و مطالبات مردم نخواهدبود.
بیاتی گفت: با ایجاد میرآباد و منظریه باید زیرساختها و مباحث روبنایی ازجمله خیابان، مدارس، پارک و… توسط اداره کل مسئول ایجاد می شدتا پس از ان شهرداری خدمات نگهداری را انجام دهداما این امر توسط ارگانها و سازمانهای مربوطه محقق نشده وبا استقرار مردم در منظریه بدون امکانات مورد نیازبه عبارتی شهرنشینی بر شهرسازی غالب شده است
وی اضافه کرد: اگر امکانات و خدمات در منظریه و میرآباد وجود داشته باشد مردم به مرکز شهر مراجعه نمیکنند؛ ازطرفی دسترسی محلات میرآباد و منظریه به کمربندی جنوب شهر از دو محور بوعلی وفارابی امکان پذیر هست که سهم بوعلی در صد بالایی میباشد که بدلیل عرض کم معبر مذکور شهرداری مجبور به تملک و تعریض بوده ومیلیاردها تومان برای تملک هزینه کند و شهرداری بدلیل ارزش بسیار بالای املاک واقع شده در مسیر در خیابانهای فردوسی شمالی برای دسترسی به مرکز شهرو بوعلی به تنهایی توان حل مشکلات ترافیک را ندارد.