امکان برخورد سلیقه‌ای در شرکت‌های بیمه برای پرداخت خسارت افت قیمت وجود ندارد

اقتصاد ایران: عصر خودرو- کارشناس ارشد اداره کل نظارت فنی بر بیمه‌های اموال، اتومبیل و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی گفت: نحوه محاسبه خسارت افت قیمت بر اساس سه فاکتور اصلی ارزش وسیله نقلیه، ضریب تصادف و ضریب سن خودرو صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، خان محمدی کارشناس ارشد اداره کل نظارت فنی بر بیمه‌های اموال، اتومبیل و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی گفت: شورای عالی بیمه دستورالعمل جدیدی را به تمامی شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است که نحوه محاسبه خسارت افت قیمت وسایل نقلیه را مشخص می‌کند. این دستورالعمل از تاریخ 1 دی‌ماه 1403 اجرایی شده و تمامی شرکت‌ها موظف به رعایت آن هستند.

او افزود: بر اساس این دستورالعمل، خودرو‌های سواری و خودرو‌های سواری کار که دچار خسارت می‌شوند، مشمول پرداخت خسارت افت قیمت بدون رای مرجع قضایی و تا سقف تعهدات مالی بیمه نامه شخص ثالث خواهند بود. در این دستورالعمل، خسارت‌ها به سه دسته جزئی، متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌شوند و بر اساس این دسته‌بندی، افت قیمت به خودرو‌ها تعلق می‌گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: نحوه محاسبه خسارت افت قیمت بر اساس سه فاکتور اصلی ارزش وسیله نقلیه، ضریب تصادف و ضریب سن خودرو صورت می‌گیرد. ضریب تصادف بر اساس شدت خسارت تعیین می‌شود و به این ترتیب خسارت‌های شدید نسبت به خسارت‌های جزئی، ضریب بالاتری خواهند داشت. همچنین، خودرو‌هایی که کمتر از 10 سال از تاریخ ساختشان می‌گذرد، مشمول ضریب سن می‌شوند؛ به طوری که خودرو‌های مدل جدیدتر ضریب بالاتری نسبت به خودرو‌های قدیمی‌تر دریافت می‌کنند.

او افزود: این دستورالعمل به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان برخورد سلیقه‌ای در پرداخت خسارت‌ها را به حداقل برساند. به همین منظور، بیمه مرکزی در بازدید‌های میدانی بر فعالیت شعب پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه، نظارت و رویه‌های پرداخت خسارت را بررسی کرده است. همچنین، در این بازدید‌ها با افراد مراجعه‌کننده برای دریافت خسارت نیز مصاحبه شده و نظرات آنان جمع‌آوری شده است.

در ادامه خان محمدی بیان کرد: در راستای بهبود فرآیند‌های جاری و رفع نواقص موجود، اداره کل نظارت فنی بر بیمه‌های اموال، اتومبیل و رسیدگی به شکایات نسبت به صدور بخشنامه تاکیدی اقدام نموده که به اصلاح فرایند‌های جاری شرکت‌های بیمه کمک خواهد کرد.

او افزود: برای پیگیری هرگونه شکایت، شاکیان می‌توانند به واحد بازرسی و شکایات شرکت بیمه مراجعه کنند. در صورت عدم حصول نتیجه می‌توانند شکایت خود را جهت بررسی به اداره رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی ارائه دهند.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ