به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت نیوز، اگر بخواهیم منصفانه به ماجرای آموزش و پرورش در کشور نگاه کنیم بیش از هر چیز این دانشآموزان هستند که قربانی سیاستهای یک بام و دو هوا میشوند. آینده آنهاست که در کشمکشهای جناحی و سیاسی هر بار با یک مصوبه یا لغو آن به بازی گرفته میشود. اینکه سالهاست عدالت آموزشی از دایره لغات این حوزه حذف شده یک طرف ماجراست اما وقتی مسئولان به اسم همین عدالت آموزشی هر بلایی دلشان میخواهد سر آینده و انگیزه دانشآموزان میآورند مسالهای دیگر است.
نزدیک به دو سال است که مساله تاثیر معدل در قبولی کنکور که قرار بود به گفته مسئولان عدالت آموزشی را برای تمامی دانشآموزان برقرار کند به کابوسی تلخ برای آنها بدل شده است. مصوبهای که بارها و بارها از سوی کارشناسان آموزشی و حتی مسئولان وزارت آموزش و پرورش مورد انتقاد قرار گرفته در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مدعی است بسیاری از دانشآموزان از این مصوبه راضی هستند. حالا اینکه مرجع آماری این شورا برای اثبات «موافقت» اکثریت دانشآموزان چیست، سوالی است که تا کنون بی جواب مانده.
شوک جدید به دانشآموزان پایه یازدهم
در جدیدترین رویداد، شورای عالی انقلاب فرهنگی که تاثیر امتحانات نهایی پایه یازدهم را در آخرین روزهای سال گذشته لغو کرده بود، به گفته یک عضو شورای عالی آموزش و پرورش، به ناگاه در جلسهای اضطراری این موضوع را بار دیگر مصوب کرد. این اتفاق در حالی رخ داده که به گفته علیرضا کربلایی، شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم را به شورای عالی آموزش و پرورش تفویض کرده بود.
او افزود: برای کنکور ۱۴۰۵ مصوب شد که در پایههای یازدهم و دوازدهم، همه دروس امتحان نهایی داشته باشند. این اقدام باعث خدشه اعتماد به شورای عالی آموزش و پرورش شد، چون اسفندماه اعلام کردیم که یازدهمیها باید ۶ درس را امتحان بدهند و جدول دروس را اعلام کردیم. حتی این موضوع مصوب شد و نامه آن با امضای رئیسجمهور ابلاغ شد.
کربلایی ادامه داد: اما هماکنون و در آخر فروردینماه میگوییم در پایه یازدهم تمام دروس امتحان نهایی دارند و نه ۶ درس و دانشآموزان باید در این فرصت کوتاه دروسی را که تصور میکردند امتحان نهایی ندارند، مطالعه عمیق کنند.
دانشآموزان موش آزمایشگاهی نیستند
مطهره میری، مدرس و کارشناس آموزش در این باره به «تجارتنیوز» میگوید: متاسفانه مسئولان فکر میکنند دانشآموزان موش آزمایشگاهی هستند که هر از چند گاهی سعی دارند روشهای مختلف تدریس، رتبهبندی کنکور و… را روی آنها امتحان کنند.
او می افزاید: طی چند سال گذشته آنقدر پایههای آموزشی را تغییر دادند که دانشآموزان سردرگم شدند و حالا نتیجهاش را داریم در دانشآموزان پایه دهم به بعد میبینیم که میانگین معدلشان به سختی به 11 میرسد و این یعنی افت شدید تحصیلی. هر چند مسئولان سعی دارند این مساله را به گردن کرونا بیاندازند اما اصل داستان اینجاست که عدم توجه به کیفیت آموزش در مدارس به خصوص مدارس دولتی یکی از اصلیترین علل بروز چنین اتفاقی است.
عدالت آموزشی بهانه است
میری در پاسخ به این سوال که آیا واقعا تاثیر معدل پایههای یازدهم و دوازدهم در کنکور میتواند عامل ایجاد عدالت آموزشی باشد، اظهار میدارد: متاسفانه باید بگویم این هم بازی دیگری از سوی مافیای کلاسهای کنکور است تا بتواند راه خود را به سالهای پایانی دبیرستان هم باز کند و به سود بیشتری برسد.
او میافزاید: چطور ممکن است وقتی که دانشآموزان پایههای یازدهم و دوازدهم در مدارس دولتی اغلب از کیفیت آموزشی مناسبی برخوردار نیستند بتوانند با دانشآموزان همین پایهها که در مدارس غیرانتفاعی درس میخوانند رقابت کرده و تازه مدعی باشیم که مجری عدالت آموزشی در کشور هستیم.
همین مصوبات دانشآموزان را بیانگیزهتر میکند
این مدرس و کارشناس آموزش در ادامه میگوید: چنین برخوردها و تصمیمگیریهایی که دانشآموزان هیچ نقشی در آن ندارند قطعا نه تنها باعث ایجاد عدالت آموزشی نمیشود که باعث از بین رفتن انگیزه و اعتماد آنها میشود. در حال حاضر کمتر دانشآموزی را میتوانیم پیدا کنیم که انگیزه کافی برای درس خواندن و یادگیری در مدرسه را داشته باشد. آنها ترجیح میدهند بدون اینکه اسیر این بایدها و نبایدها باشند و هر روز قانون تازهای را اجرا کنند به دنبال رویاهای خود در فضای مجازی باشند.
مطهره میری میافزاید: سوال مهم این است که آیا واقعا سرنوشت دانشآموزان و آیندهسازان این سرزمین مهمتر است یا اعتبار و هیمنه شورای انقلاب فرهنگی که مدعی است که اگر مصوبه خود را پس بگیرد، به ساختارش خدشه وارد میشود. اینکه دانشآموزان و آینده آنها اسیر بازیهای جناحی و درگیریهای سیاسی باشد هم به نوبه خود مسالهای است که شاید فقط در ایران بتوانیم آن را تجربه کنیم.