کاهش سرعت افزایش قیمت خودرو در بازار جهانی
اقتصاد ایران: روند افزایش قیمت خودروهای صفر کیلومتر کمی کاهش یافته، اما این به معنای ارزانتر شدن آنها نیست.
طبق گزارش جدید «Kelley Blue Book» میانگین قیمت معامله (ATP) خودروهای جدید در ماه فوریه 48 هزار و 39 دلار بوده که تنها یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما در مقایسه با ژانویه ۱.۳ درصد کاهش داشته است. با این حال، چالش اصلی همچنان مقرونبهصرفه بودن خودروهاست، بهخصوص که بیشتر خریداران بهدنبال گزینههای اقتصادیتر هستند.
طبق این گزارش، میانگین مشوقهای ارائهشده توسط خودروسازان معادل ۷.۱ درصد از ATP (حدود 3 هزار و 392 دلار) بوده که نسبت بهسال گذشته ۱.۱ درصد افزایش داشته است.
این مشوقها تا حدی از بار مالی خریداران کاستهاند؛ اما هنوز سبب کاهش چشمگیر قیمت کلی خودروها نشدهاند. درمورد خودروهای برقی (EV) حتی مشوقهای بیشتری دریافت کردهاند. میانگین تخفیف خودروهای برقی ۱۴.۸ درصد از ATP (حدود 8 هزار و 162 دلار) بوده که بالاترین سطح تخفیف در پنج سال اخیر است. با این حال، میانگین قیمت خودروهای برقی همچنان ۳.۷ درصد افزایش داشته و در ماه فوریه به ۵۵ هزار و ۲۷۳ دلار رسیده است.
بهعنوان مثال، فورد مشوقهای فروش F-150 Lightning را افزایش داده تا موجودی مدلهای قبلی را کاهش دهد. از سوی دیگر، تسلا که معمولا از ارائه تخفیف خودداری میکند، برای حفظ فروش خود مجبور بهکاهش قیمت برخی مدلها شده است. این درحالی است که برخی مشتریان بهدلیل اقدامات سیاسی ایلان ماسک از این برند فاصله گرفتهاند.
وقتی لوکسها جای ارزانقیمتها را میگیرند
برای خریداران با بودجه محدود، گزینهها روزبهروز کمتر میشود. برای مثال، میتسوبیشی میراژ که آخرین خودرو در آمریکا با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار بود، با کاهش ۱۵ درصدی فروش مواجه شده و گزارشها حاکی از توقف تولید آن هستند. میانگین قیمت محصولات میتسوبیشی 30 هزار و 410 دلار و نیسان 32 هزار و 262 دلار است که همچنان جزو گزینههای مقرونبهصرفه بازار محسوب میشوند.
از سوی دیگر، کمبود خودروهای کارکرده مدل جدید، فشار بیشتری بهبازار دستدوم وارد کرده است. درحالی که خریداران معمولی برای تامین بودجه خرید خودرو مشکل دارند، بازار خودروهای لوکس در حال شکوفایی است.
در دو ماه نخست سال ۲۰۲۵، بیش از 52 هزار دستگاه خودرو بالای 100هزار دلار فروخته شده که نسبت به 46 هزار دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، افزایش قابلتوجهی دارد. رنجروور با فروش بیش از 3 هزار و 800 دستگاه در فوریه، پیشتاز خودروهای 6 رقمی است.
بامو و مرسدسبنز نیز همچنان تقاضای بالایی دارند؛ بهویژه برای مدلهای برقی و اسپرت. درحالی که میانگین قیمت اکثر برندها افزایش یافته، برندهای استلانتیس مانند جیپ، کرایسلر، دوج و رم کاهش قیمت داشتهاند.
جیپ بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرده (بیش از ۱۱ درصد کاهش) و رم نیز با کاهش ۷ درصدی همراه بوده است. این کاهش قیمت ممکن است ناشی از استراتژی رقابتی در برابر برندهایی مانند فورد و تویوتا باشد. بهعنوان مثال، جیپ رانگلر برای حفظ سهم بازار خود در برابر فورد برانکو، ممکن است قیمتهای خود را تعدیل کرده باشد.
نرخهای کشنده بهره!
افزایش نرخ بهره وامهای خودرو، قدرت خرید مردم را کاهش داده است. همچنین نرخهای بالای اجاره (لیزینگ) خودرو سبب شده است برخی خریداران از این گزینه نیز صرفنظر کنند. با این حال، برخی خودروسازان مشوقهای لیزینگ جذابی برای مدلهای خاص، بهویژه خودروهای برقی ارائه میدهند.
در این میان با وجود اینکه فروش ماهانه خودرو ۹ درصد کمتر شده، اما میزان مشوقهای خودروسازان ۱۳ درصد کاهش داشته است. با این وجود خودروسازان برای حفظ فروش خود بهمشوقهای مالی متکی شدهاند، بهویژه در بخش خودروهای برقی. اما خریداران ممکن است مجبور شوند بهخودروهای دستدوم، گزینههای لیزینگی یا مدلهای اقتصادیتر برندهای خاص روی بیاورند.