تسهیلاتی شبیه دره‌های مرگ آمریکایی!

اقتصاد ایران: گران‌تر شدن برچسب قیمتی خودروها پس از شروع کرونا به امری عادی تبدیل شده و در چنین شرایطی نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌ها از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا به مقاصد فروش برسند.

د ر این میان بسیاری از خودروها زیر آستانه قیمتی قرار می‌گیرند؛ اما آخرین داده‌های موجود از Kelley Blue Book و Cox Automotive نشان می‌دهد میانگین قیمت خودروهای جدید در ایالات‌متحده برای خریداران در فوریه ۲۰۲۵، مبلغ هنگفت ۴۸ هزار و ۳۹ دلار بوده است، که یک درصد افزایش نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۴ اما ۱.۳ درصد کاهش نسبت به‌ژانویه داشته است. به‌عنوان کشوری وابسته به‌خودرو، برخی از خریداران در ایالات‌متحده نمی‌توانند منتظر تبلیغات یا حراج برای خرید یک خودرو جدید بمانند. متاسفانه، برخی خریداران مجبور هستند وام‌های خودرو با نرخ بهره بسیار بالا بگیرند تا خود را صاحب وسیله‌نقلیه جدید کنند که این موضوع به‌ترندی جدید و نگران‌کننده در بین خریداران خودروهای جدید تبدیل شده است.

به‌جای وام‌های ۵ ساله، ۷ ساله‌ها رایج شدند

براساس داده‌های جدید منتشرشده توسط مرجع خرید خودرو «ادموندز» خریداران خودروهای نو که وسایل‌نقلیه خود را تامین مالی می‌کنند، به‌طور فزاینده‌ای خود را درگیر نوعی وام خودرو می‌کنند که شایسته کلیپ‌های دیو رمزی و کالب همر در «TikTok» است.

به‌طور معمول وام خرید خودرو در آمریکا می‌تواند از ۶۰ ماه (۵ سال) تا ۷۲ ماه (۶ سال) طول بکشد و برخی از آن‌ها حتی کوتاه‌تر از ۴۸ ماه (۴ سال) یا حتی ۳۶ ماه (۳ سال) هستند.
با این حال، شرایط اقتصادی خریداران را مجبور می‌کند تا وام‌هایی حتی طولانی‌تر از قبل دریافت کنند. تحلیلگران ادموندز گزارش می‌دهند خریدارانی که وام‌های ۸۴ ماهه (۷ ساله) دریافت کرده‌اند، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ به‌بالاترین حد خود رسیده‌اند و ۱۹.۸ درصد از تامین مالی خودروهای جدید را تشکیل می‌دهند.

این افزایش نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته است؛ جایی که وام‌های ۷ ساله ۱۵.۸ درصد از تامین مالی خودروهای جدید را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ و ۱۳.۴ درصد را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ (پنج سال پیش) تشکیل می‌دادند. در همان زمان، وام‌های خودرو بین ۶۰ تا ۷۵ ماه روند نزولی داشته‌اند.

اگرچه اکثریت زیادی - ۶۷.۴ درصد - از خریداران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ وام‌هایی با این مدت‌زمان‌ «عادی» دریافت کردند، اما ادموندز این را یک روند نزولی می‌داند. حدود ۶۹.۷ درصد از خریداران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ این وام‌ها را دریافت کردند و ۷۷.۷ درصد در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ این کار را انجام دادند. این تغییر نشان می‌دهد خریداران مایل هستند برای کاهش پرداخت ماهانه خود، پرداخت‌های وام خود را طولانی‌تر و پخش کنند.

با این حال، برخی هنوز هر ماه هزینه زیادی می‌پردازند. ادموندز می‌گوید که ۱۷.۷ درصد از خریداران خودروهای جدید در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ پرداخت‌های ماهانه‌ای بیش از یک‌هزار دلار داشته‌اند که ۱۷.۳ درصد در سه ماهه ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد. بدتر از آن، میانگین نرخ درصد سالانه (APR) خودروهای جدید در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵، ۷.۱ درصد بود که اندکی نسبت به ۶.۸ درصد در سه‌ماهه گذشته افزایش داشته است.

جسیکا کالدول، رئیس بخش دیدگاه‌ها درادموندز در صحبت‌های خود خاطرنشان کرد که اگرچه بازار تامین مالی خودرو پایدار است، اما این بدان معنا نیست که خودروها ارزان‌تر می‌شوند. در واقع آن‌ها هشدار می‌دهند که طرح تعرفه رئیس‌جمهور ترامپ بر خودروها و قطعات خودرو می‌تواند توانایی خریداران برای خرید خودروهای جدید را بیشتر مختل کند.

کالدول در بیانیه‌ای گفت: «وقتی از هر پنج خریدار خودرو نو، یک نفر وام‌های ۷ ساله می‌گیرد، مشخص است که چه تعداد مصرف‌کننده هنوز از نظر مالی تحت‌فشار هستند. حتی با ثابت ماندن نسبی نرخ‌ها، اتکای مداوم به‌دوره‌های طولانی و پرداخت‌های ماهانه بالا نشان می‌دهد که خرید خودرو چقدر چالش‌برانگیز شده است. با اجرایی شدن رسمی تعرفه‌های خودرو این خطر وجود دارد که آن‌ها به آتش دامن بزنند و اختلالی را ایجاد کنند که می‌تواند خودروها را برای بسیاری از خریداران هرچه بیشتر از دسترس خارج کند.»

توان کافی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد

اطلاعاتی که ادموندز منتقل کرده، تصویری تیره‌تر برای خریداران خودرو در ایالات‌متحده ترسیم می‌کند. گزارشی از بلومبرگ که ماه گذشته منتشر شد، نشان داد آمریکایی‌ها حتی توان پرداخت‌های خودرویی را با نرخی که در بیش از ۳۰ سال دیده نشده است، از دست می‌دهند.

بنابراطلاعات منتشرشده از موسسه Fitch Ratingsتا حدود ۶.۵۶ درصد از وام‌گیرندگان وام خودرو ساب پرایم «کسانی که نمرات اعتباری ۶۴۰ و پایین‌تر دارند» حداقل ۶۰ روز در پرداخت‌های خود تاخیر دارند. علاوه‌بر این، داده‌های فدرال رزرو نیویورک نشان می‌دهد ۳ درصد از وام‌گیرندگان وام خودرو در شرایط «معوقات جدی» قرار داشتند؛ به‌این معنی که پرداخت‌های آن‌ها ۹۰ روز یا بیشتر از موعد مقرر گذشته بود.

داده‌های بیشتری که توسط Cox Automotive در اواخر مارس ۲۰۲۵ منتشر شد، نشان می‌دهد توقیف خودروها به‌سطحی رسیده است که از زمان رکود بزرگ دیده نشده است. در سال ۲۰۲۴ تا ۱.۷۳ میلیون وسیله‌نقلیه از مالکان توقیف شد که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۹ است. در آن زمان نرخ توقیف به ۲.۳ درصد رسید که بالاترین سطح در حدود ۵ سال است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ