ChatGPT پردانلودترین اپلیکیشن جهان شد
اقتصاد ایران: اپلیکیشن ChatGPT در ماه مارس، بدون احتساب بازیها، به پربارگیریترین برنامه جهان تبدیل شد و در جایگاهی بالاتر از رقبای همیشگی خود یعنی اینستاگرام و TikTok قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در ماه مارس، اپلیکیشن ChatGPT بدون احتساب بازیها، به پربارگیریترین برنامه جهان تبدیل شد و در جایگاهی بالاتر از رقبای همیشگی خود یعنی اینستاگرام و TikTok قرار گرفت. این نخستینبار است که این برنامه در صدر جدول دانلودهای ماهانه قرار میگیرد و رکورد بیشترین نصب را در تاریخ فعالیت خود ثبت میکند.
براساس دادههای جدید، میزان نصب ChatGPT از فوریه تا مارس 28 درصد رشد داشته و به 46 میلیون بارگیری در ماه مارس رسیده است. این آمار را شرکت Appfigures، ارائهدهنده اطلاعات اپلیکیشنها، منتشر کرده است.
این جهش در دانلود باعث شد ChatGPT کمی از اینستاگرام پیشی بگیرد و اینستاگرام به رتبه دوم سقوط کند. TikTok نیز در جایگاه سوم جدول قرار گرفت.
به گفته Appfigures، این رشد همزمان با برخی ارتقاهای قابلتوجه در ماه مارس صورت گرفت، از جمله نخستین بهروزرسانی عمده در قابلیت تولید تصویر پس از بیش از یک سال. این تغییرات باعث شد ChatGPT در اواخر مارس و اوایل آوریل با موجی ویروسی از کاربران مواجه شود؛ چرا که توانایی تولید تصاویر و میمهایی به سبک استودیو انیمیشن ژاپنی Ghibli (خالق آثار مشهوری چون «همسایه من توتورو» و «شهر اشباح») به آن افزوده شده بود.
علاوه بر این، OpenAI برخی محدودیتهای مرتبط با سیاست تعدیل محتوای تصویری را حذف کرد و همچنین قابلیت صوتی ChatGPT را نیز ارتقا داد.
به گزارش Appfigures، نصبهای ChatGPT در سهماهه اول سال 2025 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 148 درصدی را تجربه کرده است.
با این حال، این شرکت معتقد است که ویژگیهای جدید، تنها عامل رشد چشمگیر نصب این برنامه نبودهاند. آریل مایکلی، بنیانگذار و مدیرعامل Appfigures میگوید: احساس عمومی شکل گرفته که ChatGPT به یک فعل تبدیل شده است؛ مشابه اتفاقی که گوگل در دهه 2000 تجربه کرد. بهگونهای که وقتی صحبت از هوش مصنوعی میشود، حتی اگر درباره رقبا مانند Grok، Manus AI یا DeepSeek باشد، بسیاری از کاربران ناآشنا با جزئیات، ChatGPT را انتخاب میکنند.
مایکلی اضافه میکند که همین موضوع باعث شده دیگر چتباتهای هوش مصنوعی با دشواری بیشتری در جذب مخاطب مواجه شوند. به همین دلیل است که عملکرد Claude از شرکت Anthropic نسبت به ChatGPT ضعیفتر بوده و در مقابل، Grok توانسته بهتر ظاهر شود؛ نه لزوماً بهدلیل کیفیت بالاتر، بلکه بهخاطر برندینگ ایلان ماسک و استفاده از بستر توزیعی قدرتمند مانند شبکه اجتماعی X.
در همین حال، اینستاگرام در ماههای ژانویه و فوریه امسال رتبه دوم فروشگاههای اپ استور و گوگلپلی را در اختیار داشت، در حالیکه TikTok جایگاه نخست را حفظ کرده بود.
بخشی از رشد TikTok در آغاز سال جاری، به نگرانیها درباره ممنوعیت احتمالی آن در ایالات متحده بازمیگردد؛ چرا که کاربران برای دانلود آن پیش از حذف احتمالی، شتابزده عمل کردند. اکنون این ممنوعیت به حالت تعلیق درآمده است و رئیسجمهور ترامپ در تلاش برای رسیدن به توافق با چین که شرکت مادر TikTok یعنی ByteDance در آن مستقر است قصد دارد دسترسی کاربران آمریکایی به این برنامه را حفظ کند.
پیش از این، اینستاگرام اغلب موفق میشد TikTok را در جدول جهانی فروشگاههای اپلیکیشن پشت سر بگذارد و در طول سال 2024 عنوان پربارگیریترین اپلیکیشن (غیر بازی) را به خود اختصاص داده بود. اینستاگرام همچنان در بازار ایالات متحده رشد قابلتوجهی دارد و در میان نوجوانان آمریکایی بسیار محبوب است.
طبق نتایج یک نظرسنجی جدید از شرکت Piper Sandler که این هفته منتشر شد، 87 درصد از نوجوانان آمریکایی در ماه گذشته از اینستاگرام استفاده کردهاند؛ در حالیکه میزان استفاده از TikTok و Snapchat بهترتیب 79 و 72 درصد بوده است.
در ماه مارس، سایر اپلیکیشنهای اجتماعی نیز در جدول اپهای برتر حضور پررنگی داشتند. فیسبوک و واتساپ در میان پنج برنامه نخست قرار گرفتند و اپهایی مانند CapCut، تلگرام، اسنپچت، Threads (متعلق به متا) و فروشگاه Temu نیز در میان 10 برنامه پربارگیری ماه جای گرفتند.
در مجموع، 10 اپلیکیشن برتر ماه مارس بیش از 339 میلیون بار دانلود شدند؛ رقمی که نسبت به 299 میلیون بارگیری در ماه فوریه، افزایش محسوسی داشته است.
انتهای پیام/