بهره از ظرفیت مردمی و تربیت نیروی متخصص در کانون عظیم تبلیغ
اقتصاد ایران: کانونهای عظیم تبلیغی با الهام از رهنمودهای رهبری معظم انقلاب، به عنوان یک نظام یکپارچه تبلیغی طراحی شدهاند که سه مأموریت کلیدی را بر عهده دارند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در روز 21 تیر ماه 1402 رهبر انقلاب در دیدار با جمع کثیری از طلاب، مبلغین و مدیران حوزه علیمه قم و مدیران سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به ضرورت تأسیس و راه اندازی "کانون عظیم تبلیغ"، بر اهمیت فوقالعاده تبلیغ در تحولات فکری و اجتماعی تأکید کردند.
بر اساس دیدگاه ایشان، امروز دشمنان انقلاب اسلامی، از کانونهای عظیم تبلیغی برای تحریف واقعیتها و تخریب افکار عمومی استفاده میکنند. این کانونها در عرصه رسانه، شبکههای اجتماعی و تبلیغات بینالمللی فعال هستند و تلاش دارند باورهای مردم را تغییر دهند.
در برابر این تهاجم تبلیغاتی، جمهوری اسلامی نیز باید یک "کانون عظیم تبلیغ" داشته باشد که بتواند با استفاده از ابزارهای نوین رسانهای، واقعیتها را به درستی منتقل کند و از تحریفها و شبههافکنیها جلوگیری کند. از این رو بود که ایشان در این سخنرانی بر اهمیت "کانون عظیم تبلیغ"، اشاره کردند.
بر این اساس با حجت الاسلام محمدباقر وَلدان استاد حوزه علمیه قم، درباره ضرورت، اهمیت و راه اندازی کانون عظیم تبلیغ به عنوان یکی از متولیان امر گفتگو کردیم.
لطفاً درباره مأموریتهای اساسی کانونهای عظیم تبلیغی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری توضیح دهید.
کانونهای عظیم تبلیغی با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، به عنوان یک نظام یکپارچه تبلیغی طراحی شدهاند که سه مأموریت کلیدی را بر عهده دارند. نخستین و اساسیترین مأموریت، تربیت نسل جدیدی از مبلغان انقلابی است که هم از تسلط علمی عمیق برخوردار باشند و هم مهارتهای ارتباطی مؤثر با اقشار مختلف جامعه را دارا باشند. این مبلغان باید بتوانند هم در فضای سنتی منبر و هم در محیطهای مدرن دانشگاهی و مجازی به خوبی عمل کنند.
در بُعد دوم، تولید محتوای تبلیغی هوشمندانه و پاسخگو به نیازهای روز جامعه قرار دارد. این محتواها باید هم از غنای علمی برخوردار باشند و هم با زبان گویا و جذاب ارائه شوند. تولیدات کانون باید بتواند همزمان پاسخگوی شبهات فکری نسل جوان باشد و هم الگوی عملی مناسبی برای زندگی دینی ارائه دهد.
سومین مأموریت، توسعه و ترویج روشهای نوین تبلیغی است که متناسب با تحولات فرهنگی و تکنولوژیکی جامعه طراحی شده باشد. این شامل بهکارگیری خلاقانه فضای مجازی، روشهای تعاملی تبلیغ و شیوههای تأثیرگذار در محیطهای مختلف اجتماعی میشود.
تفاوتهای اساسی این کانونها با نهادهای تبلیغی موجود چیست؟
کانونهای عظیم تبلیغی از چند جهت بنیادین با نهادهای موجود متفاوت هستند. در حالی که بسیاری از نهادهای فعلی درگیر فعالیتهای مقطعی و پراکنده هستند، کانونها با نگاهی نظاممند و بلندمدت به مقوله تبلیغ مینگرند. این کانونها برخلاف ساختارهای اداری سنگین موجود، از چابکی و انعطاف بالایی برخوردارند که امکان پاسخگویی سریع به نیازهای متغیر فرهنگی را فراهم میکند.
یکی از وجوه تمایز مهم، رویکرد مردمی و جهادی این کانونهاست. به جای تکیه صرف بر ساختارهای رسمی، این کانونها از ظرفیتهای گسترده مردمی بهره میبرند و تلاش میکنند تبلیغ دین را به یک جریان زنده و پویا در جامعه تبدیل کنند. همچنین، این کانونها با ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف تبلیغی، از موازیکاریها جلوگیری کرده و از تمامی ظرفیتها به صورت بهینه استفاده میکنند.
وضعیت فعلی و چشمانداز آتی این کانونها را چگونه ارزیابی میکنید؟
اگرچه این طرح در مراحل اولیه اجرایی قرار دارد، اما شاهد حرکتهای امیدبخشی در سطح کشور هستیم. در افق کوتاهمدت، هدف اصلی، استقرار ساختارهای پایه و تربیت نیروهای متخصص است. در میانمدت، ایجاد شبکهای از کانونهای استانی و تربیت هزاران مبلغ مجرب را دنبال میکنیم. در بلندمدت، چشمانداز تبدیل شدن به قطب تبلیغی جهان اسلام و تأثیرگذاری در سطح بینالمللی را پیشرو داریم.
برای تحقق این اهداف، نهادهای تبلیغی با هم افزایی حوزه علمیه و استفاده از ظرفیت ارزشمند گروههای تبلیغی فعال در سطح کشور، باید با ایجاد مدارس تخصصی تبلیغ، مراکز تولید محتوا و نظام هوشمند پشتیبانی تبلیغی، زیرساختهای لازم را فراهم آورند. همچنین توسعه همکاریهای بینالمللی و استفاده از ظرفیتهای دیجیتال در دستور کار قرار گیرد.
به نظر شما چرا ایجاد چنین کانونهایی با این تأخیر انجام گرفته است؟
این تأخیر را میتوان به چند عامل کلیدی نسبت داد. نخست آنکه متأسفانه در طول چهار دهه گذشته، برخی نهادهای تبلیغی نتوانستند به صورت نظاممند به تربیت مبلغ بپردازند و بیشتر به فعالیتهای مقطعی و کوتاه مدت اکتفا کردند. این امر باعث شد خلأ نیروی مبلغ مجرب در بسیاری از عرصههای فرهنگی جامعه به شدت احساس شود.
از سوی دیگر، همین نهادها و حوزههای علمیه نیاز داشتند تا به بلوغ تشکیلاتی لازم برای چنین مأموریت سنگینی دست یابند. توسعه علوم حوزوی و آشنایی با روشهای نوین تبلیغی زمانبر بود. همچنین افزایش فشارهای فرهنگی دشمنان و پیچیدهتر شدن شبهات، ضرورت ایجاد چنین ساختار منسجمی را بیش از پیش آشکار ساخت.
ضمن اینکه در گام اول انقلاب اسلامی چالشهای مختلف فرهنگی مانع از تمرکز بر عرصه تبلیغ دینی شده بود و حالا در گام دوم باید بر امر تبلیغ و تبیین تمرکز کرد
نقش طلاب و روحانیون در این کانونها چیست؟
طلاب و روحانیون به عنوان هسته مرکزی این کانونها، وظایف چندبعدی مهمی بر عهده دارند. در بعد علمی، آنها مسئولیت تولید محتوای غنی و پاسخ به شبهات پیچیده را عهدهدار هستند. این شامل انجام پژوهشهای عمیق در زمینههای مختلف دینی و طراحی نظاممند آموزشهای تبلیغی میشود.
در عرصه اجرایی، روحانیون باید در خط مقدم فعالیتهای تبلیغی حاضر شوند و با شناخت دقیق از شرایط جامعه، به طراحی و اجرای برنامههای تأثیرگذار بپردازند. این شامل تبلیغ در محیطهای مختلف از مساجد و حسینیهها تا دانشگاهها و فضای مجازی میشود.
در بُعد مدیریتی نیز روحانیون باید توانایی برنامهریزی استراتژیک، هماهنگی بین بخشی و نظارت بر کیفیت فعالیتهای تبلیغی را داشته باشند. آنها همچنین مسئولیت تربیت نسل جدید مبلغان و انتقال تجربیات خود را بر عهده دارند.
نکتۀ کلیدی آنکه روحانیون در این کانونها باید هم به عنوان الگوی عملی و هم به عنوان مربیان توانمند ظاهر شوند. این امر مستلزم آن است که خودشان قبل از هر چیز به عمق علمی و مهارتهای ارتباطی لازم مجهز باشند و بتوانند با زبان روز جامعه ارتباط برقرار کنند.
انتهایپیام/