جاده های حادثه خیز دزفول را دریابید
اقتصاد ایران: اهواز ـ جاده دزفول- شوشتر و جاده دزفول- حمزه از حادثه خیزترین مسیرهای اصلی دزفول هستند اما سالیان سال است ایمنی این مسیرها به دلیل نبود اعتبار و کم کاری متولیان مربوطه به تاخیر افتاده است.
خبرگزاری مهر، گروه استانها- مریم اسدی عیسوند: سالهای زیادی است که هر گاه خبر از تصادفات وحشتناک با چندین قربانی در مسیرهای اصلی شهرستان که از هیچگونه ایمنی برخوردار نیستند، به گوش میرسد تنها واکنش متولیان مربوطه این بوده که اعتبارات کم و یا تخصیص نشده است، در صورتی که کم کاری آنان نیز در این باره بی تأثیر نبوده و گاهی با بهانههای مختلف بر تقصیر خود سرپوش گذاری میکنند، چرا که اگر در طول یک دهه پیگیریهای مؤثری صورت میگرفت تاکنون بخش قابل توجهی از مشکلات مسیرهای ذکر شده برطرف میشد.
از طرفی دیگر گرچه تخلفات جادهای و خطاهای انسانی نیز از دلایل اصلی تصادفات محسوب میشود؛ اما فاجعه بر انگیز و مرگبار بودن جادههای باریک و نا ایمن شهرستان دزفول که از محورهای اصلی و مهم نیز محسوب میشوند، بر هیچکسی پوشیده نیست، از همین رو ایمنی این مسیرها از دغدغههای مردم شهرستان بوده که جذب اعتبارات لازم آن به تلاش و همت جدی تری از سوی متولیان نیاز دارد.
۱۳ سال معطلی در راستای چهار خطه کردن پروژه دزفول- شوشتر
جاده دزفول- شوشتر از مسیرهای اصلی و پرترددی است که قسمتهایی از آن به دلیل عرض کم و نبود ایمنیهای لازم، همواره حادثه خیز بوده و قربانیهای بسیاری داده است. از همین روی بهسازی و چهار بانده کردن آن از مطالبههای مهم مردم شهرستانهای دزفول، گتوند و شوشتر بوده است.
به رغم آنکه حدود ۱۳ سال از آغاز به کار پروژه چهار بانده کردن این محور میگذرد اما تاکنون اقدامات چشمگیری در محدوده دزفول در این راستا صورت نگرفته است.
مرگهای دسته جمعی در واژگونی خودرهای سنگین، پایان به زندگی عروس و دامادهایی که در پی آغاز بودند، پرپر شدن چندین کودک در کنار جسم بی جان پدر و مادر خود، آمار زیاد مصدومان در هر تصادف و مرگ غم انگیز دهها قربانی دیگر در این محور، همگی حکایت از مرگبار بودن محور دزفول- شوشتر داشته و تکمیل هر چه سریعتر پروژه چهار بانده کردن آن را ضروری میکند.
تعریض کامل جاده حمزه در گرو اعتبار
از سوی دیگر جاده دزفول به شهر اقماری حمزه نیز از فاجعه بار ترین جادههای این شهرستان بوده که طرح تعریض آن علی رغم وعدههای کاغذی مسؤولان نیمه کاره به حال خود رها شده است.
در این میان یکی از اهالی شهر حمزه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: جاده حمزه از مسیرهای خطرناک و حادثه خیز دزفول بوده که همواره تصادفات شدید و مرگباری در خود رقم زده است، اما تاکنون با وجود تصادفات شدید، اما همچنان خبری از تعریض آن به گوش نمیخورد.
احسان عیسی وند زیبایی با اشاره به عرض کم و چالههای آسفالت آن افزود: علاوه بر ناایمن بودن جاده و تردد زیاد کامیونها، تخلفات رانندگی و خطاهای انسانی نیز در به بار آوردن فاجعه بی تقصیر نبوده و رفع این تخلفات نیازمند توجه و رسیدگی از سوی دستگاههای مربوطه است.
این شهروند با انتقاد از کم کاری علوم پزشکی دزفول درخصوص خدمات دهی به مصدومان جادهای گفت: در جریان یکی از تصادفات این جاده شاهد بودهام که مصدمان را دو ساعت پس از انتقال به اورژانس بیمارستان بزرگ دزفول با وجود خون ریزی داخلی و حال وخیم پذیرش یا روانه اتاق عمل کردند.
همچنین بخشدار سردشت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای بهسازی و طرح تعریض محور حمزه- دزفول، تاکنون دو کیلومتر از مسیر زیرسازی شده اما به دلیل نبود اعتبارات و با وجود تعیین پیمانکار، پروژه به صورت نا تمام به حال خود رها شده است.
حبیب اله سوزنگر با اشاره به اینکه مکاتبات زیادی برای تکمیل پروژه مورد نظر صورت گرفته، افزود: در سفر استاندار پیشین خوزستان به دزفول و در جلسه شورای اداری نیز این موضوع مطرح شد؛ علاوه بر آن از سوی فرماندار دزفول نیز پیگیریهای بسیاری در این خصوص انجام شده است.
وی با بیان اینکه باید شرکتهای صنعتی منطقه را نیز پای کار آورد، بیان داشت: شهر حمزه و روستای شیرین آب با بیش از ۱۵ هزار ساکن، بیشترین جمعیت بخش سردشت را به خود اختصاص دادهاند.
بخشدار سردشت تصریح کرد: علی رغم آنکه مصوب گشت بقیه محور به پروژه موجود اضافه شود اما تاکنون هیچگونه قدمی در این باره برداشته نشده است.
سوزنگر با اشاره به گستردگی بخش سردشت و جادههای ناایمن زیادی که در خود جای داده اضافه کرد: جاده سردشت -دزفول، گردنه نخودکار، جاده ماهور برنجی، جاده سبزآب و جاده ابوالحسن با وجود حجم بالای گردشگر از جمله مسیرهای ناایمن و مهم بخش سردشت بوده که بهسازی شأن به اعتبارات و توجه بیشتری از سوی دستگاههای متولی استانی نیاز دارد.
پروژهها از سر گرفته میشوند
رئیس اداره راه و شهرسازی دزفول در خصوص جاده حمزه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قرار داد دو کیلومتر از این مسیر منعقد شده که در آیندهای نزدیک قیر پاشی و آسفالت خواهد شد.
ابوذر موحدی افزود: با پیگیریهای صورت گرفته ۹ میلیارد تومان در راستای آسفالت دو کیلومتر از مسیر تخصیص شده است.
به گفته وی درخصوص باقی مانده مسیر به دلیل نبود اعتبار، تدبیری در دست نیست اما امیدواریم در آینده بتوانیم شاهد تعریض تمام مسیر باشیم.
رئیس راه و شهرسازی دزفول در خصوص پروژه محور دزفول- شوشتر نیز بیان داشت: یازده کیلومتر از این مسیر در دست اقدام است که در این راستا دو کیلومتر خاک ریزی شده و ادامه آن در روزهای آینده آغاز خواهد شد.
به گفته موحدی در هفتههای اخیر به دلیل تعطیلات نوروزی و تردد مسافران و به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک، روند پروژه تعطیل شد اما قرار شده تا به زودی ادامه عملیات در این مسیر از سر گرفته شود.
وی افزود: تاکنون اعتباری برای این پروژه تزربق نشده اما پیگیریهایی جدی به منظور جذب اعتبارات لازم از طریق نماینده مردم در مجلس در حال پیگیری است و امید داریم تا بدون هیچ مانعی شاهد پیشرفت این پروژه مهم باشیم.
به گزارش خبرنگار مهر محور دزفول- شوشتر به دلیل موقعیت خاص خود و همچنین وجود مراکز صنعتی از مسیرهای مهم و پر تردد خوزستان است که همواره در نقاط ناایمن قربانی گرفته.
با وجودی که بخشی از طرح محور دزفول-شوشتر در محدوده شهرستان گتوند اجرا شده اما از سمت دزفول در گیر و دار وعدههای کاغذی و بهانههای مختلف متولیان شهرستان و استان بود، حال امید است که با پیگیریهای صورت گرفته از سوی نماینده مردم دزفول اقدامات جدی و موثرتری در راستای تکمیل این پروژه برداشته شود.
همچنین جاده حمزه نیز از مسیرهای پردد بخش سردشت است که این بخش از نظر گردشگری و صنعتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین باید به تعریض باقی مانده مسیر نیز به طور جدی پرداخته شود.