آغاز به کار قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچهای در استان کرمان
اقتصاد ایران: کرمان_مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان از آغاز به کار قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچهای در استان کرمان خبرداد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی هاشمی، صبح دوشنبه ۱۸ فروردین ماه در نشست شورای برنامهریزی ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: سازمان ثبت با توجه به مأموریتهای متنوع در حوزههای مستندسازی اراضی و املاک، ثبت شرکتها و اجرای مفاد اسناد رسمی میتواند نقشی اساسی در تحقق شعار سال و تسهیل سرمایهگذاری جهت تولید ایفا کند و باید از این ظرفیت در حد اعلی استفاده شود.
وی افزود: در این میان حدنگاری و صدور اسناد مالکیت برای تمام پهنههای سرزمینی همواره مورد تاکید رهبر انقلاب، رئیس دستگاه قضا و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار داشته است و بخش عمده برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴ بر مبنای تکمیل حدنگاری اراضی و املاک، تدوین و ابلاغ شده است.
دبیر کمیته استانی هماهنگی اجرای قانون الزام خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از عنصر زمان، در پیشبرد اهداف سازمانی نقشآفرین است و هر جا به زمان توجه نکنیم، دچار عقبماندگی خواهیم شد لذا برنامهریزی و اجرای برنامهها از روزهای ابتدایی سال ضرورت دارد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تصریح کرد: اسناد دفترچهای قدیمی با توجه به فقدان سامانههای جدید نقشهبرداری در سنوات گذشته، عمدتاً بر مبنای اطلاعات توصیفی صادر شدهاند و از سوی دیگر، مختصات جغرافیایی این املاک در سامانههای سازمان ثبت اسناد و املاک جانمایی و تثبیت نشدهاند.
وی ادامه داد: بر این اساس، این اسناد باید به سرعت به اسناد حد نگار (تکبرگ) تبدیل شوند که با بهرهگیری از مختصات جغرافیایی از دقت بالایی در جانمایی املاک برخوردارند و با تثبیت در سامانه جامع املاک، مانع صدور اسناد مالکیت معارض میشوند.
هاشمی همچنین با بیان اینکه مطابق قانون جامع حد نگار کشور ارائه خدمات به اسناد دفترچهای ممنوع است، ابراز کرد: تعویض این اسناد به سند تکبرگ، یکی از اقدامات اولویتدار اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال جاری محسوب میشود و به منظور راهبری بهتر این موضوع، از امروز قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچهای در استان تشکیل میشود.
فرمانده قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچهای تاکید کرد: یکی دیگر از الزامات اجرای بهتر قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، دادهآمایی پروندههای ثبتی است که فرآیند پاسخ به استعلامات مراجع قضائی و دفاتر اسناد رسمی را تسریع میکند و باید به فوریت دنبال شود.
وی اضافه کرد: عملکرد ادارات ثبت اسناد شهرستانها به صورت روزانه رصد میشود و کارشناسان ثبتی باید ظرف ۴۸ ساعت از ارجاع پرونده نسبت به تکمیل گزارش کارشناسی اقدام کنند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان همچنین با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در زمینه ارتقا دانش حقوقی و ثبتی کارکنان گفت: آموزشهای ضمن خدمت باید استمرار داشته باشد و قوانین و مقررات به صورت پیوسته مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند تا وحدت رویه جایگزین تکثر رویهها شود و فرآیندها تسهیل و تسریع شود.
هزینهتراشی برای مردم، ممنوع است
هاشمی با تاکید بر اینکه هزینهتراشی برای مردم ممنوع است، گفت: به منظور کاهش حداکثری هزینههای مترتب بر حدنگاری و صدور اسناد مالکیت، قراردادهای متعدد به منظور تهیه نقشه اراضی کشاورزی، بافت شهری و نیز مناطق روستایی منعقد شده است برای شهرهایی که نقشهها نیاز به بروز رسانی دارد نیز در روزهای آینده قرارداد منعقد میشود تا نیاز به ارجاع متقاضیان به نقشهبرداران برون سپار وجود نداشته باشد.
وی با تاکید بر صرفهجویی حداکثری منابع و به حداقل رساندن مراجعات حضوری افزود: با بهرهگیری از قابلیتهای سامانه کاتب، مراجعات حضوری به نحو چشمگیری کاهش مییابد و کاهش مراجعات حضوری علاوه بر تسریع در انجام امور به ارتقا سلامت اداری نیز کمک شایانی مینماید و مورد تاکید جدی است.