قیمت انواع خودرو در بازار افزایش یافت

اقتصاد ایران: سال ۱۴۰۳ برای خودروسازی و بازار خودرو ایران سالی پر از چالش و تحولات عجیب بود و این بازار در سالی که گذشت دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفت. نوسانات اقتصادی، سیاست‌های ناشی از تغییر دولت و نوسانات شدید قیمت ارز، همه و همه بر این بازار تاثیر گذاشتند.

سال ۱۴۰۳ با نوسانات قیمتی قابل‌توجهی در بازار خودرو آغاز شد. از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در فروردین تا روند کاهشی در اردیبهشت و ثبات نسبی در خرداد و در نهایت افزایش قیمت جزئی در زمستان و عمیق‌تر شدن رکود در اسفند، به‌وضوح نشان داد بازار خودرو تحت‌تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی قرار دارد. بازار خودرو در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌های زیادی رو به‌رو شد و به‌گفته کارشناسان بازار خودرو، قیمت انواع خودرو در این سال نسبت به‌سال ۱۴۰۲، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت؛ البته در اوایل سال ۱۴۰۳، با کاهش نسبی تقاضا و ورود برخی خودروهای جدید، قیمت‌ها تا حدی ثبات پیدا کرد؛ اما در نیمه دوم سال، دوباره شاهد افزایش شدید قیمت خودرو بودیم. این افزایش به چند دلیل عمده رخ داد.

نوسانات نرخ ارز، مشکلات تامین قطعات و کاهش عرضه توسط خودروسازان از عواملی بود که روی قیمت خودرو تاثیر گذاشت؛ البته تاثیرپذیری بازار خودرو از نرخ ارز در نیمه دوم سال به کمترین میزان خود رسید و به‌اعتقاد کارشناسان این اتفاق برآمده از عرضه گسترده خودروهای وارداتی در بازار خودرو بود.

علاوه‌بر این، محدودیت‌های ارزی در واردات، تامین قطعات خودرو را سخت‌تر کرد و این مساله روی تولید خودروهای داخلی تاثیر گذاشت و از سویی مشکلات مالی و مدیریتی موجب کاهش تولید برخی مدل‌ها و افت عرضه خودروسازان و نهایتا رشد قیمت‌ها شد.اما یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۳ رخ داد، افزایش قیمت فروش خودرو توسط کارخانه‌های تولیدکننده، مونتاژکننده‌ها و واردکننده‌ها بود.

افزایش بهای ارز موجب شد شرکت‌ها برای تامین قطعات و خودروها هزینه بیشتری بپردازند و به‌همین دلیل قیمت نهایی خودروها بیشتر شد.

شرایطی که در سالی که گذشت موجب شد خودرو در سال ۱۴۰۳ بازار راکدی را تجربه کند و به‌خصوص در نیمه دوم سال با رکود شدیدتری مواجه شود. بسیاری از خریداران به‌دلیل قیمت‌های بالا و عدم اطمینان از وضعیت اقتصادی، خرید خود را به تعویق انداختند و به‌دلیل جذابیت در سایر بازارهای سرمایه‌ای مثل ارز و طلا، عملا تعداد معاملات خودرو نسبت به سال قبل کاهش چشم‌گیری یافت.

تنها در شب عید تحرکی در بازار تجربه شد و در پی این تحرک در روزهای پایانی سال، قیمت خودروهای داخلی ۲۰ تا ۳۰ میلیون‌تومان و خودروهای وارداتی و مونتاژی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش داشت و البته افزایش قیمت شب عید تنها محدود به‌سال جـــاری نیست و رویه هر سال است.

به‌نظر می‌رسد هر فردی در سال ۱۴۰۳ در خودرو سرمایه‌گذاری کرد، عملا ضرر کرد. در واقع از نگاه کارشناسان بازار، عرضه قدرتمند خودروهای وارداتی و کاهش شکاف عرضه و تقاضا برای خودرو در کشور مانع از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار شد و در شرایطی که عرضه خودروسازان داخلی ضعیف بود اما عرضه خودروهای وارداتی توانست در شرایطی که بازار تشنه خودروهای جدید بود به‌حفظ تعادل بازار کمک کند.

البته در نیمه دوم سال ۱۴۰۳، در بازار آزاد شاهد نوسانات بیشتری بودیم؛ زیرا تغییر بهای ارز موجب می‌شد فروشندگان، روزانه قیمت‌های اعلامی خود را تغییر دهند؛ چراکه قیمت دلار در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ حدود ۶۰ هزارتومان بود و در روزهای پایانی سال در محدوده ۱۰۰ هزارتومان قرار داشت و این افزایش ۶۷ درصدی، موجب شد در سالی که گذشت، بازار خودروها متاثر از انتظارات پیش رو، با رکود تورمی زیادی مواجه شود.

در واقع برخلاف نرخ ارز که حدود ۶۷ درصد رشد داشت، اما قیمت‌های اعلامی در بازار مطابق با افزایش نرخ ارز، گران نشد؛ زیرا مردم دیگر توان خرید خودرو با قیمت‌های بیشتر را نداشتند و بازار دیگر کشش نداشت تا رشد دیگری را تجربه کند.

افزایش قیمت خودروهای داخلی تا ۴۹ میلیون‌تومان

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای ۲ تا ۴۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که نیسان آپشنال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۴۹ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۱ میلیون‌تومان، وانت آریسان ۲ (۱۴۰۴) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۵۹۳ میلیون‌تومان، کوییک GXL-R (سفید مشکی) (۸۵گانه) (۱۴۰۴) با ۳۶ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۰ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۳۶ میلیون‌تومان افزایش ۹۷۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۰ میلیون‌تومان و اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۲۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۱۵ تا ۱۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت لاماری ایما (۱۴۰۴) با ۱۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون‌تومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۴) با ۱۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۹۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۴) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ ‌میلیاردتومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۴) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیاردتومان و ونوسیا V Online DD-i (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ