جزئیات نحوه شکایت از مراکز اسکان فرهنگیان در نوروز
اقتصاد ایران: در اسکان نوروزی فرهنگیان، استانهای فارس، خراسان رضوی، بوشهر، اصفهان و خوزستان بیشترین تعداد مسافران نوروزی را اسکان دادند همچنین ۳۲ تیم بازرسی فرآینده را ارزیابی میکردند؛ مدیرکل رفاه وزارت آموزشوپرورش نحوه شکایت از این مراکز را توضیح داده است.
مهدی نیکفر؛ مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اجرای طرح اسکان نوروزی فرهنگیان و برخی گزارشها درباره دریافت مبالغی بالاتر از تعرفه مصوب اظهار کرد: در برخی مناطق خاص مانند کیش و چابهار، مجوز داده شده بود تا 10 درصد بالاتر از تعرفه مصوب مبلغ دریافت شود. دلیل این موضوع افزایش هزینههای اجرایی در این مناطق است.
وی افزود: به عنوان مثال در چابهار به دلیل نبود منابع آب شهری، باید آب معدنی تهیه و حمل شود همچنین به واسطه بافت جغرافیایی خاص این منطقه، سیستمهای فاضلاب باید هر هفته یا دو هفته یکبار بهطور کامل تخلیه شوند. در برخی مناطق دیگر هم هزینههای مربوط به آب و برق متفاوت است؛ بنابراین مجوز افزایش تعرفه تا سقف 10 درصد در این مناطق صادر شد.
61 هزار اتاق برای اسکان فرهنگیان آماده شد
مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت گسترده اسکان در نوروز 1404 گفت: ما نزدیک به 9 هزار مرکز اسکان شامل مدارس، خانههای معلم، باشگاههای فرهنگیان، اردوگاهها و پردیسهای دانشگاه فرهنگیان را برای اجرای این طرح در نظر گرفتیم. این مراکز با مجموع حدود 61 هزار اتاق، میزبان فرهنگیان در ایام نوروز بودند.
مشارکت 1818 هزار نیروی اجرایی و 3.5 میلیون نفرروز اسکان
وی افزود: برای اجرای این طرح، 18 هزار نفر از عوامل اجرایی از 18 اسفند تا پایان تعطیلات نوروز مشغول خدماترسانی بودند. در مجموع، 3 میلیون و 584 هزار نفرروز در مراکز آموزش و پرورش اسکان یافتند که از این میان، حدود 2 میلیون و 980 هزار نفر به صورت حضوری و 65 هزار و 426 نفر از طریق سامانه رزرو کردند.
رشد 70 درصدی پذیرش غیرحضوری
نیکفر ادامه داد: تمام رزروها از طریق سامانه eskan.medu.ir انجام شد. مراجعان حضوری نیز ابتدا به ستادهای اسکان مراجعه و سپس پذیرش شدند. با تلاش ادارات کل، تا سیزدهم فروردین بیش از 70 درصد ظرفیت پذیرش، به صورت غیرحضوری انجام شد.
وی تأکید کرد: این روند باعث مدیریت بهتر سفرها، کاهش تصادفات جادهای و استفاده بهینه از ظرفیت شهرها و مناطق اسکان شد. در نوروز 1404، میانگین اقامت در مراکز آموزش و پرورش به 1.4 روز رسید که رشد 15 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.
گسترش خدمات اینترنتی خانههای معلم
وی همچنین از توسعه خدمات اینترنتی در خانههای معلم خبر داد و گفت: امسال 11 خانه معلم از جمله خانه معلم قشم، دهکده ساحلی انزلی و کل خانههای معلم استان خوزستان از طریق رزرو اینترنتی خدمات ارائه کردند. سایر استانها نیز در حال پیوستن به این سامانه هستند.
نیکفر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حذف مدارس کمکیفیت از چرخه اسکان نوروزی گفت: سال گذشته 12 هزار مدرسه در طرح مشارکت داشتند، اما امسال با هدف افزایش کیفیت، مدارس ضعیفتر حذف شدند.
استفاده فرهنگیان از تسهیلات فرزندآوری و اسکان رایگان
وی خاطرنشان کرد: در نوروز امسال، 619 خانوار از فرهنگیان از تسهیلات مربوط به فرزندآوری و ازدواج استفاده کردند و 3 روز اسکان آنها رایگان بود همچنین 18756 خانوار از امکان اسکان رایگان در روز سوم و چهارم بهرهمند شدند.
وی با اشاره به پراکندگی جغرافیایی بیشترین میزان اسکان در نوروز 1404 افزود: به ترتیب استانهای فارس، خراسان رضوی، بوشهر، اصفهان و خوزستان بیشترین تعداد مسافران نوروزی را اسکان دادند و تجربه کردند.
اعزام 32 تیم بازرسی به استانها
نیکفر درباره نظارت بر فرآیند اسکان توضیح داد: در پاسخ به دغدغههای نظارتی، امسال بازرسی ویژه از طریق 32 تیم به استانها اعزام شد. این تیمها گزارشهای محیطی تهیه کردهاند که در حال حاضر در حال جمعبندی است.
وی افزود: در سامانه اسکان، امکان نظرسنجی از مسافران نیز فراهم شده بود. سؤالاتی طراحی شده بود تا مسافران بتوانند نظرات خود را درباره کیفیت اسکان ارائه دهند همچنین ستادهای اسکان استانی و منطقهای و ادارات کل آموزش و پرورش بهعنوان اعضای ستادهای اسکان موقت فرهنگیان، نقش بازرسی و ارزیابی را نیز ایفا میکردند.
رسیدگی فوری به شکایات در ایام نوروز
وی با تأکید بر فرآیند جمعبندی و پیگیریها اظهار کرد: همه این گزارشها در پایان دوره طرح اسکان جمعبندی میشود اما در مواردی که نیاز به رسیدگی فوری بود، در طول ایام نوروز نیز به آن ورود میکردیم. بهمحض دریافت گزارش، سریعاً ورود میکردیم و تلاش میکردیم مشکل را با فوریت رفع کنیم.
روشهای اعلام شکایت توسط فرهنگیان و مسافران
نیکفر اضافه کرد: فرض کنید فردی فرهنگی یا حتی فرد آزاد، به مرکز اسکان مراجعه کرده و مشاهده میکند که تعرفه بیشتر از مبلغ اعلامشده است یا امکانات با آنچه اعلام شده مغایرت دارد. در همان لحظه این امکان وجود دارد که گزارش خود را ثبت کند.
وی افزود: شمارههای تلفن پاسخگویی به شکایات فعال بودند و همچنین افراد میتوانستند به ستاد اسکان مربوط به همان منطقه یا استان مراجعه کنند. شکایات بهسرعت رسیدگی میشد.
حذف مراکز اسکان نامناسب بر اساس گزارشها
مدیرکل رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره حذف برخی مدارس از فرآیند اسکان گفت: مدارس یا مراکز اسکان ناراضیکننده، بسته به نوع گزارشها، از چرخه اسکان حذف میشوند.
وی ادامه داد: گاهی نیاز به تشخیص دقیق وضعیت است؛ ممکن است یک مدرسه به لحاظ موقعیت، ساختمان، تاسیسات یا تجهیزات شرایط مناسبی نداشته باشد. در این صورت قطعاً آن مدرسه از لیست اسکان حذف میشود.
امکان ثبت شکایت همچنان فعال است
وی در پاسخ به این سؤال که اگر فردی اکنون بخواهد شکایتی را ثبت کند، چگونه میتواند اقدام کند، توضیح داد: امکان ثبت شکایت همچنان وجود دارد و این کار از طریق همان سایت پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش انجام میشود. افراد میتوانند مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند.
اسکان 500 هزار نفرروز غیرفرهنگی
نیکفر در پایان درباره آمار پذیرش آزاد و غیرفرهنگیان گفت: ما تعداد 490 هزار و 147 نفرروز از پذیرشها را به افراد غیر فرهنگی اختصاص دادیم که این آمار در سامانه ثبت شده است.
وی تأکید کرد: تقریباً حدود 500 هزار نفر از جمعیت پذیرششده را افراد غیر فرهنگی تشکیل دادهاند.
انتهای پیام/