پویش خانهتکانی و مدیریت مصرف در چهارمحال و بختیاری برگزار میشود
اقتصاد ایران: شهرکرد-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری از برگزاری پویش خانهتکانی و مدیریت مصرف آب در این استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد کریمی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خانهتکانی میراث فرهنگی و سنتی است که از دیرباز در روزهای پایانی سال برای استقبال از بهار انجام میشود که برگرفته از تازگی و نو شدن میباشد.
وی تصریح کرد: ایرانیان از دیرباز این سنت زیبا را به پا داشته و خانههای خود را از آلودگی گرد و خاک شسته و پاک میکنند و بر این باورند که با دور ریختن وسایل قدیمی و جایگزین کردن وسایل نو، زندگی طراوت و شادابی خاصی پیدا میکند اما در عصر حاضر با توجه به کمبود آب ضرورت دارد این سنت زیبا با شرایط حال منطبق گردد و تا حد امکان در خانهتکانی به مصرف بهینه آب توجه ویژه داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری افزود: لذا برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب بر آن شدیم تا با هم فکری به الگوی مناسبی برای انجام خانهتکانی برسیم تا ضمن حساس شدن به این مقوله حیاتی با افزایش سواد آبی خود در کاهش مصرف بی روی آب قدم مؤثری برداریم چراکه در صورت ادامه روند مصرف بیرویه آب این عنصر بدون جایگزین در آینده نهچندان دور از دسترس خارج و دچار کمآبی خواهیم شد اگر چه اکنون هم مشکل کمآبی در نقاطی به شدت احساس میشود.
کریمی افزود: بانوان این سرزمین بهعنوان نیمی از جمعیت جامعه به دلیل پیشینه تاریخی اثرگذار در تمامی عرصههای فرهنگی تربیتی و آموزشی بهعنوان مخاطبین خاص در این طرح مد نظر میباشند تا با استفاده از پتانسیل و ویژگی مادرانگی و دیگر خوی بتوانیم به نتایج مطلوبی در خانوادهها و سطوح مختلف اجتماع دست یابیم.
وی هدف کلی این طرح را افزایش سواد آبی افراد جامعه و حساسسازی شهروندان نسبت به مقوله آب و مشکلات ناشی از کمآبی در روزهای پایانی سال برشمرد و ادامه داد: جلب مشارکت جمعیت زنان در مقوله مهم حفاظت و صیانت از منابع آب و افزایش اثرگذاری طرح با توجه به تواناییها و پتانسیلهای بانوان ضرورت دارد
کریمی محورهای آموزش مدیریت مصرف آب در خانه تکانیهای نوروزی را ارائه الگوی کاربردی برای کاهش مصرف آب و ارائه الگوهای مدیریت بهینه آب در روزهای پایانی سال جهت اجتناب از مصرف گرایی و آگاهیبخشی در خصوص ارتباط هدر رفت منابع آبی با خشکسالی با برگزاری کارگاههای آموزشی، ارتباط چهره به چهره و استفاده از ظرفیت رسانههای دیداری شنیداری، شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در افزایش سواد آبی و ارائه الگوی کاربردی رفتاری و ابزاری برای کاهش مصرف آب و مشکلات ناشی از کمبود آب و همچنین ترویج و تقویت حس مسئولیت اجتماعی در راستای اصلاح مصرف آب، شناخت کاربردی و استفاده از راهکارهای عملی در خانهتکانی و جایگزینی روشهای نو به جای روشهای سنتی پرمصرف آب برشمرد.
مدیرعامل شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری گفت: این پویش با همکاری و مشارکت بانوان در تمام شهرها و روستاهای استان در حال برگزاری است