رونمایی از سه شارژر پیشرفته مپنا در جهت توسعه زیرساختهای خودروهای برقی
اقتصاد ایران: نشست خبری گروه مپنا با موضوع “توسعه شبکه شارژ خودروهای برقی” و رونمایی از محصولات جدید در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) برگزار شد.
شرکت مکو از شرکتهای زیرمجموعه گروه مپنا، روز سهشنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۳، میزبان نمایندگان رسانههای گروهی بود و با رونمایی از سه محصول نوآورانه در حوزه شارژ خودروهای برقی، از توسعه زیرساختهای حملونقل الکتریکی خبر داد. این محصولات شامل شارژر Wallbox 30 کیلووات، شارژر DC پرتابل 30 کیلووات و شارژر سیار مپ آیون سری نوا 120 کیلووات، با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته، امکان دسترسی گستردهتر و شارژ سریعتر را برای کاربران خودروهای برقی فراهم میکند.
شارژر Wallbox 30 کیلووات
شارژر Wallbox 30 با طراحی مدرن و سازگار با معماری شهری، گزینهای ایدهآل برای پارکینگها، مراکز خرید، ایستگاههای شارژ عمومی و مجتمعهای مسکونی محسوب میشود. پشتیبانی از استانداردهای CCS2 و GB/T امکان شارژ سریع انواع خودروهای برقی اروپایی و چینی را فراهم میکند. توسعه این زیرساختها میتواند به تسریع گسترش خودروهای الکتریکی و کاهش دغدغههای کاربران در زمینه شارژ کمک کند.
شارژر DC پرتابل 30 کیلووات
این محصول با قابلیت حمل آسان، راهکاری انعطافپذیر برای نمایندگیهای خودرو، مراکز تعمیراتی، نمایشگاهها و محیطهای کارگاهی بوده و استاندارد حفاظتی IP54 تضمینکننده عملکرد بهینه این شارژر در محیطهای سرپوشیده و روباز است. پشتیبانی از استانداردهای CCS2 و GB/T نیز آن را به ابزاری کاربردی برای متخصصان حوزه خودروهای برقی تبدیل کرده است.
شارژر سیار مپ آیون سری نوا 120 کیلووات
این شارژر پرقدرت با توان 120 کیلووات قادر است بهصورت همزمان دو خودرو را شارژ کند. پشتیبانی از پروتکلهای CCS2، GB/T و CHAdeMO سازگاری آن را با طیف گستردهای از خودروهای برقی تضمین میکند. باتری داخلی 135 کیلووات ساعتی، این دستگاه را از وابستگی به شبکه برق بینیاز کرده و امکان شارژ مجدد از طریق AC و DC را فراهم ساخته است. این محصول، راهکاری ایدهآل برای امداد جادهای و مکانهای دور از شبکه برق به شمار میرود.
محصولات جدید گروه مپنا با بهرهگیری از استانداردهای حفاظتی پیشرفته و امکانات نرمافزاری هوشمند، نهتنها دسترسی به شارژ سریع را تسهیل میکنند، بلکه نگرانیهای مربوط به کمبود زیرساختهای شارژ را کاهش میدهند.
آثار استفاده از خودروهای برقی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت
نشست خبری گروه مپنا و رونمایی از سه محصول جدبد حوزه شبکه شارژ خودروهای برقی، با حضور محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا، محمدحسین رفان مدیرعامل شرکت مکو، محمدرضا شهبخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان، پویا سالاری شریف مدیرعامل شرکت نوین ماهان (نبکا)، عادل دمشقی معاون مدیرعامل در کسبوکار برقیسازی شرکت مکو و جمعی از اصحاب رسانه همراه بود.
مدیرعامل گروه مپنا در این نشست با تقسیمبندی آثار استفاده از خودروهای برقی به سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، اظهار داشت: در کوتاهمدت، میزان برق مصرفی برای شارژ خودروهای برقی در مقایسه با کل تولید و مصرف برق کشور بسیار ناچیز است. در میانمدت و تا یک سال آینده، با استفاده از باتری خودروهای برقی برای پیکسایی و تامین برق اضطراری، حتی میتوان به بهبود وضعیت انرژی کمک کرد.
محمد اولیاء خاطرنشان کرد: در سال آینده، ظرفیت ۲۳۰ مگاوات برق به خودروهای برقی اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: خودروهای برقی میتوانند به عنوان یک منبع باتری اضطراری در زمان قطع برق، یاریرسان مالکان خود باشند و حتی در پیکسایی مصرف برق نیز نقش ایفا کنند. این خودروها معمولاً در ساعات کمبار شبانه شارژ میشوند و میتوان از ظرفیت ذخیرهسازی انرژی آنها در ساعات اوج مصرف به عنوان یک منبع پشتیبان بهره برد.
اولیاء گفت: به عبارت دیگر محصولاتی در این زمینه رونمایی خواهند شد که امکان استفاده اضطراری از باتری خودرو را فراهم میکنند و به این ترتیب، هر خودرو برقی به یک منبع برق اضطراری تبدیل خواهد شد. در بلندمدت نیز، با توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، از میزان ناترازیهای انرژی کاسته خواهد شد و مقیاس استفاده از خودروهای برقی افزایش خواهد یافت.
صادرات یک هزار شارژر ایرانی به کشورهای CIS
مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا، از آغاز صادرات شارژرهای ساخت ایران به کشورهایCIS (کشورهای مستقل مشترکالمنافع) خبر داد.به گفته محمدحسین رفان، نخستین محموله این شارژرها اخیراً به یکی از این کشورها ارسال شده و برنامهریزی شده است که در مجموع یک هزار دستگاه شارژر به این منطقه صادر شود.
وی در نشست خبری که همزمان با مراسم رونمایی برگزار شد، از توسعه شبکه شارژ خودروهای برقی در کشور خبر داد و با ارائه گزارشی اعلام کرد: تا تاریخ ۱۹ اسفند، ۱۳۴ ایستگاه شارژ عمومی و ۴۱۴ شارژر فعال در سراسر کشور راهاندازی شده است. این اقدامات در راستای گسترش زیرساختهای حملونقل پاک و حمایت از استفاده از خودروهای برقی صورت گرفته است.
محمدحسین رفان ضمن تشریح برنامه تولید شارژرهای شرکت مکو مپنا برای سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۳، حدود ۱۲ هزار شارژر تولید شده و پیشبینی میشود تا پایان سال، مجموع تولید شارژرها به ۳۲ هزار واحد برسد. این برنامهریزی، نشاندهنده عزم جدی مپنا برای توسعه صنعت خودروهای برقی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی است.
مدیرعامل شرکت مکو در پاسخ به سوالی درباره اثرات احتمالی استفاده از شارژر خودروهای برقی بر ناترازی برق گفت: راندمان وسایل نقلیه برقی بیش از دو برابر وسایل نقلیه درونسوز است. به عبارت دیگر، میزان انرژی مورد نیاز برای حرکت یک خودرو درونسوز، دو برابر انرژی مورد نیاز برای یک خودرو برقی است. استفاده از شارژرهای خودروهای برقی، به دلیل قابلیت تنظیم زمان شارژ (به عنوان مثال، شارژ اتوبوسهای برقی در ساعات غیر اوج مصرف، از ۲۳ تا ۵ صبح) و نیز استفاده از انرژیهای پاک مانند ایستگاههای شارژ خورشیدی (نمونه پایلوت در شرکت مکو)، به کاهش ناترازی برق کمک میکند.
مدیرعامل مکو خاطرنشان کرد: در سال جاری، مصرف خودروهای برقی در کشور نسبت به مصرف کلی، ناچیز بوده است. طبق توافق با وزارت نیرو، ظرفیتی معادل ۲۳۰ مگاوات برای مصرف خودروهای برقی در سال آینده در نظر گرفته خواهد شد. قیمت برق در جایگاههای عمومی نیز توسط نهادهای سیاستگذار تعیین میشود و وزارت نیرو در حال تدوین آییننامهای در این خصوص است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد شارژر والباکس DC گفت: این شارژر برای منازل مناسب نیست، اما هدف از طراحی آن، ارائه یک شارژر دیواری با اشغال فضای کم برای تعمیرگاهها، نمایندگیها، سولهها و شبکه خدمات است. شارژر جدید پرتابل مکو نیز برای همین منظور طراحی شده است. شارژر موبایل مکو نیز یک شارژر توان بالا است که روی کامیونت نصب شده و برای مواقع ضروری طراحی شده است. این شارژر با بهرهگیری از باتری ۱۲۰ کیلوواتی، امکان تامین برق در شرایط اضطراری را فراهم میکند.
تولید خودرو SUV با نام تجاری نبکا
مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان نیز در این نشست درباره همکاریهای مشترک با مپنا گفت: مشارکت این دو شرکت، هم در تولید خودروهای برقی و هم در برقیسازی خودروها است.
محمدرضا شهبخش با اشاره به سرمایهگذاری کرمان موتور در تولید خودرو با پلتفرم ۱۰۰ درصد ایرانی به نام “ایگل”، از عرضه این خودرو در چهار مدل برقی، بنزینی، هیبرید و هاچبک در سال آینده خبر داد و افزود: در مشارکت دوم با مپنا، تولید خودرو SUV با نام تجاری “نبکا” آغاز شده و اولین محموله به صورت SKD تولید شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اولویت فعلی کشور (واردات خودرو)، توسعه زیرساختهای شارژ، نگرانی مردم از بابت شارژ خودروهای برقی را برطرف خواهد کرد. با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور، استفاده از خودروهای برقی یک ضرورت است.
توان تامین شارژر خودروهای برقی وارداتی
در ادامه، معاون مدیرعامل در کسبوکار برقیسازی شرکت مکو ضمن تشریح وضعیت تامین قطعات الکترونیکی که تولید آنها در کشور توجیه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: پلتفرم مانیتورینگ مکو ۱۰۰ درصد داخلی است و بهطور مداوم بهروزرسانی میشود. کلیه سختافزارهای کنترلی نیز ۱۰۰ درصد داخلی است و بیش از ۷۰ درصد شارژرهای تولیدی ساخت داخل است.
عادل دمشقی افزود: در مورد خودرو، قطعهای مانند موتور به دلیل تیراژ پایین، داخلیسازی نشده است.
وی در خصوص مشکل شارژرهای خانگی پرتابل، توضیح داد: موضوع برعکس منتشر شده است. در حال حاضر، تمام خودروسازها، حتی آنها که شارژر همراه با خودرو تحویل دادهاند، از شارژرهای مکو استفاده میکنند، زیرا کیفیت شارژرهای تحویلی پایین بوده است و حتی برای اصلاح، شارژرهای خود را به ما سپردهاند. لازم است مصرفکننده تفاوت شارژر پرتابل و سریع را بداند. شارژرهای خانگی با شدت جریان ۵ تا ۲۵ آمپر، نمیتوانند شارژی سریع مانند شارژرهای ایستگاههای شارژ (با شدت جریان ۱۵۰ آمپر) ارائه دهند. شارژرهای مکو این مشکل را با ارائه شارژرهای قابل تنظیم (از ۲ تا ۱۶ آمپر) و سازگار با شرایط بومی حل کردهاند.
معاون برقیسازی مکو تاکید کرد: احداث شبکه شارژ بر عهده شرکت مپنا یا مکو نیست و نیاز به سرمایهگذار دارد. ما تامینکننده هستیم و با توجه به شرایط، به سرعت پیش میرویم. متغیر اصلی در این معادله، تعداد خودروهای برقی است و هر چقدر خودرو وارد شود، ما امکان تامین شارژر مورد نیاز را داریم.
دمشقی در پایان گفت: بخش خدمات پس از فروش به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمترسانی است و فروشگاه آنلاین سایت emapna.com نیز در ایام نوروز فعال است و علاقهمندان میتوانند سفارشهای خود را از این طریق ثبت کنند و جایگاههای فعال را از طریق اپلیکیشن شارینت و سایت emapna.com مشاهده نمایند.