تسریع پروژه راه آهن زاهدان به چابهار
اقتصاد ایران: زاهدان- سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور از تسریع پروژه راه آهن زاهدان به چابهار با آغاز به کار لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) خبر داد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، محمدمهدی زارعی ظهر امروز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، افزود: اضافه شدن یک دستگاه لوکوموتیو اختصاصی به ناوگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، پیشرفت فیزیکی و عملیات مکانیزه ریل گذاری پروژه راه آهن زاهدان به چابهار را تسریع و تسهیل میکند.
وی ادامه داد: لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نخستین لوکوموتیو ساخت داخل هست که وارد سیستان و بلوچستان میشود.
وی بیان کرد: اتصال بندر چابهار به شبکه راهآهن و امتداد آن تا پایانه میلک، شمتیغ و سرخس و افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب تقویت و رونق کریدور ترانزیتی شمال – جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور میشود.
وی اضافه کرد: کریدور شمال- جنوب، مهمترین حلقه تجارت آسیا و اروپا هست که شاخصه آن نسبت به سایر مسیرها از نظر زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه ۳۰ درصد ارزانتر است.
سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور ادامه داد: کریدور شمال- جنوب از هند شروع و پس از گذر از ایران و سایر کشورها به روسیه میرسد، مسافت شش هزار و ۹۴۸ کیلومتری، زمان در نظر گرفته شده برای این کریدور ۱۹ روز است.
وی تصریح کرد: مسیر رایج برای ترانزیت کالا از بمبئی به مسکو یک مسیر دریایی وجود داشت که از دریای عمان آغاز و از خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیترانه، دریای شمال و دریای بالتیک میگذشت و حدوداً ۴۵ روز به طول میانجامید.
وی خاطرنشان کرد: تقریباً ۴۰۰ پروژه راه و راه آهن در کریدور شمال- جنوب قرار دارد که پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و پروژه راه آهن رشت- آستارا مهمترین پروژههای حوزه حمل و نقل ریلی جهت رونق این کریدور محسوب میشود.
زارعی گفت: بندر چابهار به عنوان تنها ترین بندر اقیانوسی کشور، نزدیکترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آبهای آزاد است، کریدور شمال – جنوب که در حال حاضر از بندر بمبئی آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل میشود؛ با طرح توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار، رونق اقتصادی و اشتغال زایی را به دنبال دارد.