تشریح اقدامات بندر شهید رجایی برای توسعه ترانزیت و حملونقل ریلی
اقتصاد ایران: بندرعباس - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اقدامات شاخص انجام شده در راستای توسعه ترانزیت بندر شهید رجایی را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین عباسنژاد در تشریح اقدامات شاخص در راستای توسعه ترانزیت و حمل ریلی بندر شهید رجایی، با بیان اینکه ظرفیت اسمی این بندر ۲۴۰۰ هکتار وسعت فعلی است، ساماندهی و ایمن سازی توسعه ترانزیت ریلی در اراضی موسوم به ۱۷ هکتاری را از اقدامات ویژه توسعه ترانزیت در این بندر عنوان کرد.
وی ادامه داد: تخصیص خطوط ریلی اختصاصی برای تخلیه کالاهای ترانزیتی از قبیل مواد نفتی، کود پتاس ترانزیتی، مواد فله و معدنی (گوگرد و…)، طرح ایده ایجاد زیرساخت (پلتفرم) ترانزیتی برای کشور به منظور بارگذاری تعرفهها از طرف سازمان بنادر، اجرا و پیادهسازی سامانه عملیات یکپارچه بندری در بخش ورود کالا از راه خشکی به صورت آزمایشی در بندر شهید رجایی به عنوان بندر پایلوت از جمله اقدامات ویژه توسعه ترانزیت این بندر است.
عملیات اجرایی احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی مواد معدنی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین در خصوص فعالیتهای صورت گرفته در حوزه توسعه ترانزیت و حمل ریلی بندر شهید رجایی نیز گفت: آغاز عملیات اجرایی احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی مواد معدنی با اعتبار ۱۱۲ هزار میلیارد ریال که منجر به اقداماتی از جمله ایجاد یک پایانه تخصصی مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی با تمرکز به حملونقل ریلی مواد معدنی از مبادی مربوطه از بندر شده از جمله اقدامات شاخص در این زمینه است.
عباسنژاد افزود: احداث اسکله همراه با تجهیزات مربوطه به ارتقا ظرفیت عملیاتی صادرات و واردات مواد معدنی، استفاده از کشتی با ظرفیت بالا به منظور سرعت بخشیدن به توان صادرات و واردات مواد معدنی و کاهش آلایندگی و آلودگی هوا به دلیل انجام عملیات تخلیه و بارگیری و روش کاملاً مکانیزه از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش است.
توسعه ترانزیت و حمل ریلی با احداث پایانه مکانیزه غلات
وی اضافه کرد: آغاز عملیات اجرایی احداث پایانه مکانیزه غلات در بندر شهید رجایی با اعتباری معادل ۱۳ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال دیگر اقدام شاخص انجام شده در راستای توسعه ترانزیت و حمل ریلی است که امکان ذخیره زنجیره نگهداشت غذایی کشور، توسعه ترانزیت دریایی و حمل و نقل چند وجهی، استانداردسازی تخلیه غلات از طریق انتقال فنآوریهای نوین و افزایش ظرفیت پذیرش پهلودهی کشتیها و کاهش بهای تمام شده واردات کالاهای اساسی را به همراه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه ظرفیت اسمی بندر شهید رجایی شامل ۲۴۰۰ هکتار وسعت فعلی و ۲۴۰۰ هکتار توسعه آتی آن است، اظهار داشت: ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی معادل هشت میلیون TEU و ظرفیت غیر کانتینری نیز معادل ۱۵۰ میلیون تن است.
اهمیت موقعیت ویژه بندر شهید رجایی
عباسنژاد با اشاره به نزدیکی بندر شهید رجایی به دهانه تنگه هرمز و قرار گرفتن در مرکز مرز دریایی جنوبی کشور، اضافه کرد: وجود امتیاز امنیتی ویژه جمهوری اسلامی ایران، اتصال بنادر جنوبی به شمالی از طریق جاده و ریل، وجود بازار مصرف در اطراف کشور، عضویت ایران در انجمن کریدور INISTC و برخورداری از موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی در کریدور ترانزیتی جنوب-شمال از جمله شرایطی است که موقعیت ویژهای را بندر بندر شهید رجایی رقم زده است.