پیش‌ بینی آینده بازار خودرو در کشور

اقتصاد ایران: از آن‌جا که صنعت‌خودرو از کلیدی‌ترین صنایع کشور به‌شمار می‌رود و درعین حال در سال‌های اخیر از خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای یاد می‌شود، بنابراین دور از تصور نخواهد بود که همراه با نوسانات بهای ارز، حذف ارز نیمایی و مهم‌تر از همه نحوه تخصیص ارز و توزیع آن بین واردکنندگان، تولیدکنندگان و مونتاژکاران قیمت انواع خودرو از داخلی گرفته تا مونتاژی و وارداتی سیر صعودی به‌خود بگیرد.

با توجه به این‌که مقوله خرید و فروش خودرو در کشور طی سال‌های گذشته با نوسانات زیادی همراه بوده، اکنون نیز پیش‌بینی‌ها دراین‌باره تا حدی سخت‌ است. اما آن‌چه نظر متقاضیان خودرو را به‌خود جلب کرده، اخبار واردات خودرو از برندهای معتبر در کنار ایجاد تنوع محصولات در خودروسازان مونتاژی و داخلی است. درعین حال همین‌جا سوالاتی از این دست در ذهن مخاطب مطرح می‌شود که آیا اخبار منتشرشده دراین‌باره صحت دارد و آیا موانع واردات و مونتاژ خودرو در داخل برطرف می‌شود؟

درمورد زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور چه نهادی پاسخگو خواهد بود و وضعیت حضور برندهای خارجی معتبر و با کیفیت در کشور به‌کجا خواهد رسید؟

پاسخ به این سوالات نیازمند تحلیل وضعیت بازاری است که مدام دستخوش تغییرات پیش‌بینی‌نشده می‌شود؛ اما آن‌چه واضح است این‌که ‌شرایط سیاسی و اقتصادی پیش رو ‌احتمالا با تغییراتی همراه خواهد بود و صنعت‌خودرو نیز مصون از تاثیرات آن نیست.

درواقع از آن‌جا که صنعت‌خودرو از کلیدی‌ترین صنایع کشور به‌شمار می‌رود و درعین حال در سال‌های اخیر از خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای یاد می‌شود، بنابراین دور از تصور نخواهد بود که همراه با نوسانات بهای ارز، حذف ارز نیمایی و مهم‌تر از همه نحوه تخصیص ارز و توزیع آن بین واردکنندگان، تولیدکنندگان و مونتاژکاران قیمت انواع خودرو از داخلی گرفته تا مونتاژی و وارداتی سیر صعودی به‌خود بگیرد.

در این صورت خودرو به‌مرور از سبد خانواده حذف خواهد شد و این‌جاست که فعالان بازار خودرو با هدف حفظ رونق خرید و فروش در این بخش از بازار، باید بیش از پیش روی خودروهای اقتصادی متمرکز شوند.

در این‌جا آن‌چه حائز اهمیت است این‌که واردکنندگان خودرو نیز باید نیاز و توان اقتصادی جامعه را در نظر بگیرند و متناسب با آن برای واردات خودرو اقدام کنند؛ در این صورت شاهد شکل گرفتن رقابت خوبی در بازار خودرو خواهیم بود. با این همه آزادسازی قیمت‌ خودرو نیز به‌خودی خود عاملی است که وضعیت بازار را به‌رغم آشفتگی مقطعی، در طولانی‌مدت به‌تعادل می‌رساند و باید به‌این مقوله نیز توجه مناسب و کافی داشت. هرچند در این بخش نیز توازن قیمت‌ها با هدف حفظ مشتری و به‌تناسب آن تداوم فعالیت خودروساز، تا حد زیادی ضروری به‌نظر می‌رسد.

درواقع درصورتی که شرایط به‌گونه‌ای باشد که متقاضیان با سهولت هرچه بیشتر به‌خودرو مدنظرشان دسترسی پیدا کنند و از طریق کانال‌های توزیع کاملا شفاف و استاندارد برای خرید اقدام کنند، رقابت در بازار خودرو رشد روزافزون خواهد داشت.

با توجه به‌آن‌چه گفته شد، تمرکز هرچه بیشتر بر خودروهای با ارزبری کمتر در گروه واردکنندگان و مونتاژکاران در ماه‌های آتی، در اولویت قرار خواهد گرفت. با این همه، در شرایط موجود خریدوفروش خودروهای دست‌دوم نیز رونق چشمگیری دارد که باید از این ظرفیت نیز با هدف اصلاح هرچه بیشتر و بهتر وضعیت بازار خودرو، بیشترین سود را برد.

در چنین شرایطی رقابت در تامین تسهیلات مالی جهت خرید و فروش خودروهای صفر و کارکرده از سوی خودروسازان نیز می‌تواند بازوی کمکی فروشندگان باشد و تمرکز هرچه بیشتر بر این موضوع می‌تواند رقبا را نیز که عملکرد نسبتا ضعیغی در این بخش دارند، به‌راحتی از میدان به‌در کند.

درنهایت امید است فعالان بازار به‌موارد یادشده توجه بیشتری داشته باشند تا از این طریق خریداران ایرانی هرچه بیشتر و بهتر به‌حق طبیعی خود برسند و فعالیت شرکت‌های خودروساز نیز با رونق روزافزون مواجه شود.

*سیداحسان قاموس - کارشناس فروش صنعت‌خودرو

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ